Recenze: Jana Henychová žije svůj sen – premiéru Psí lásky uvedla ČT2

1200 km dlouhý Finnmarksløpet, nejdelší závod psích spřežení v Evropě, je obvykle výsadou mužů žijících za polárním kruhem a psů speciálně vyšlechtěných za tímto účelem. Česká krajanka Jana Henychová a její čistokrevní husky, tak nemají velkou šanci závod v extrémní zimě a častých sněhových bouřích dokončit. Dokument o nejznámější české mašérce je inspirací pro ty, kteří se dosud bojí žít svůj sen a ukazuje, že šťastně žít se dá různě – třeba i v naprostém nepohodlí, samotě a na pokraji vyčerpání.

Film, ze kterého se do diváka nejednou sugestivně pustí zima, připomene nedávný dokument K2 vlastní cestou. Obě one-woman-show vypráví příběh Češky, která navzdory síle živlů a nízkým teplotám chce pokořit sama sebe i extrémně obtížnou přírodní metu. Oba snímky si navíc v lokalitách a momentech, kde štáb s kamerou a drony z pochopitelných důvodů nemohl být přítomen, pomáhají technicky méně kvalitními, leč notně autentickými selfie záběry protagonistek.

Forma v případě Psí lásky skutečně ustupuje obsahu, a těch několik málo hezkých záběrů z ptačí perspektivy se ztrácí v jinak neambiciozním a viditelně nefilmovém vizuálu. Přesto režisérka Linda Kallistová Jablonská ovšem uspokojivě odvypráví příběh ženy, která nezaváhá strávit Vánoce sama se svými psy v odlehlých švédských lesích a společnost cizích lidí ji spíš otravuje, jak se nebojí i dát ostentativně najevo. Misantropická filmová verze Jany Henychové se sice údajně od svého reálného předobrazu dosti liší, jako ústřední protagonistka dokumentu ovšem 76 minut stopáže utáhne s přehledem – především díky roztomilým momentům, jako je vzplanutí kapesního ohřívače nebo vpuštění promrzlých pejsků do postele navzdory předchozímu přísnému odhodlání tak neučinit.

Premiéra:
ČT2 – 19. 1. ve 20:50
ČT2 – 23. 1. v 00:00

Psí láska (2020)

Psí láska navzdory fascinujícím scenériím polárního kruhu neuhrane svým skromným vizuálem, jako spíš příběhem odhodlané ženy a síly jejího pouta se čtyřnohými, němými přáteli. Dokument asi na diváka nezapůsobí vyloženě transformativně, jako inspirativní jednohubka však funguje bezesporu.

67 %

foto/video: Pilot Film, Totalfilm.cz © 2020

Psí láska