Recenze: Chyby jsou nenavoněná výpověď o jednom vztahu

Ema (Pavla Gajdošíková) je energická pětadvacetiletá prodavačka v supermarketu na malém městě. Tomáš (Jan Jankovský) je třicetiletý pokrývač žijící v nedaleké vesnici. Jedna noc, od které ani jeden z nich nic zásadního nečekal, rychle přeroste ve vztah, lásku a společné bydlení. Ema se rozhodne Tomášovi svěřit se vším, co v životě prožila. Toho to ale nezajímá, protože oba podle něj mají žít jen teď a tady. Náhodné setkání s minulostí ovšem nečekaně odstartuje sérii událostí, která obrátí životy obou dotyčných naruby.

Chyby (foto: Falcon)

[pullquote align=“right“ cite=““ link=““ color=““ class=““ size=““]Romance vs. romantika[/pullquote]Tvůrci Chyb svůj film propagují jako „romanci.“ Skutečně, jít na ně jako na jednu z řady banálních vztahových komedií, které naše kinematografie chrlí jak na běžícím páse, by byla velká chyba v očekávání. Byť úsměvné momenty se ve snímku najdou a minimálně v první polovině srší Pavla Gajdošíková nakažlivou energií, Jan Prušinovský natočil syrové a hutné drama o vztahu dvou nedokonalých lidí v současném českém maloměstě.

[pullquote align=“left“ cite=““ link=““ color=““ class=““ size=““]Skvělé obsazení[/pullquote]Renomovaný tvůrce Mostu a Kober a užovek své Chyby adaptoval z původně televizního scénáře Romana Vojkůvky, a je pravdou, že kratší formát by možná námětu sedl o něco více. V Chybách se toho totiž dohromady zase tolik nestane a vlastně ani svým rozuzlením nijak nepřekvapí, je to ale přízemnost a nepřikrášlenost viditelná jak v hereckých výkonech, tak neokázalé kameře a oprýskaných generických lokacích, co filmu dodává na zajímavé autenticitě. Na té má lví podíl zejména obsazení takřka neznámých, a tedy i neokoukaných hereckých tváří; roztomilá Gajdošíková i ostře řezaný Jankovský byli dosud známi převážně návštěvníkům regionálních divadel, bylo by ovšem překvapivé, kdyby si za Chyby neodnesly alespoň nějakou filmovou cenu. Jejich obsazením Prušinovský rozhodně zabodoval.

• 60%
    Režie - 60%
  • 55%
    Scénář - 55%
  • 60%
    Kamera - 60%
  • 65%
    Hudba - 65%
  • 75%
65%

Chyby (2021)

Chyby jsou příběhem maloměstského balíka a veselé holky, která kdysi v mladistvé naivitě natočila několik erotických videí. Příběh se odvíjí a rozuzlí přesně podle očekávání, které z přečtení takové malé synopse plynou, a zůstává ve své přímosti sympaticky nenavoněnou a současnou výpovědí o jednom vztahu. Zamrzí možná absence údernější pointy, řemeslně je ale film uchopen pevně a herci jsou výrazní a sympatičtí. Největším přínosem snímku patrně zpětně s odstupem několika let bude jejich představení širší divácké veřejnosti.

foto/video: Falcon, Totalfilm © 2021

Chyby
Romantický / Drama