Pedro Almodóvar uvádí do kin novinku Paralelní matky, seznamte se s legendou

Jestliže kinosálů využíváte k vymetání jednoho velkofilmu za druhým a těšíte se na masivní měřítko, akci a dobrodružství, jméno Pedro Almodóvar vám toho nejspíš příliš neřekne. V jeho tvorbě totiž mnoho bitek ani efektů nenajdete. Tento dvaasedmdesátiletý španělský rodák a dvojnásobný držitel Oscara se ovšem už léta těší nesmírně oblibě u filmových kritiků a „náročnějších“ diváků, kterým pravidelně servíruje jednu artovou lahůdku za druhou. Pokud zapátráte v těch správných kinech, od 28. října u nás najdete jeho novinku nesoucí název Paralelní matky. Almodóvar s ním letos otevíral tradiční filmový festival v Benátkách a zdá se, že přinesl další hutné drama, na jaké jsou jeho fanoušci zvyklí. Režisérova tvorba odstartovala už na začátku 70. let v ulicích Madridu.

Pedro Almodóvar s Penélope Cruz na place Paralelních matek

Skromné začátky

Oproti většině filmařů si totiž Almodóvar žádnou filmovou školou neprošel a nemá diplomy, jimiž by se mohl ohánět. Řemeslu se totiž naučil sám a své první krátké filmy natáčené na malou ruční kameru promítal všude, kam je byl schopen procpat. Ať už to bylo na večírcích či v menších barech, nemohl si samozřejmě dovolit žádné dražší vybavení a místo soundtracků tedy k filmům pouštěl kazety a kvůli nedostatku zvuku podle svých slov často přímo na místě odříkával nahlas všechny dialogy. Po čtyřech letech amatérské filmařiny se mu konečně povedlo poskládat dohromady první celovečerní projekt a začal točit profesionálně, tehdy převážně komedie a filmy s nádechem Punk Rocku jako Labyrint vášní nebo Černá roucha.

Pedro na place filmu Černá roucha

Expert na melodrama

Jeho talent začal velmi rychle přitahovat známější jména jako Antonio Banderas, s nímž Almodóvar natočil filmů celou řadu, jmenovitě například Matador či Ženy na pokraji nervového zhroucení. S každým dalším filmem si budoval reputaci filmaře se zálibou v hutných melodramatech soustředícího se na mezilidské vztahy, sex a romanci. Jeho tvorba následně vyvrcholila filmem Vše o mé matce z roku 1999, který se po startu na filmových festivalech probojoval až do klání o Oscara za nejlepší cizojazyčný film, odkud odešel vítězně. Netrvalo dlouho a Almodóvar si mohl doma na poličku postavit ještě jednoho Oscara. Jeho následující film Mluv s ní totiž cenu získal za původní scénář. Almodóvar stál i za objevem výrazného mexického herce Gaela García Bernala, který exceloval v jeho snímku Špatná výchova. V dalších letech na svůj úspěch navázal řadou dalších dramat jako Volver a Rozervaná objetí, kde začal pravidelně spolupracovat s herečkou Penélope Cruz.

Gael García Bernal ve filmu Špatná výchova

Paralelní matky

Almodóvarova múza Penélope Cruz si také střihla hlavní roli v jeho novince Paralelní matky. Cruz hraje nastávající mámu, která čeká v nemocnici na porod a na dítě se těší. Setkává se tu ale s těhotnou a traumatizovanou puberťačkou, jíž představa miminka nahání strach. Zatímco obě čekají na své děti, utváří se mezi nimi zvláštní a nečekané pouto. Z festivalových promítání o filmu slýcháme samou chválu, jestli tedy patříte mezi režisérovi fanoušky, nebojte se vyrazit do kina.

připravil: Petr Schön, Totalfilm.cz
foto/video: Bioscop, El Deseo, archiv © 2021

%d blogerům se to líbí: