VÍTÁME VÁS NA NAŠEM NOVÉM WEBU. VĚŘÍME, ŽE SE VÁM TU BUDE LÍBIT.

Recenze: Ada s Noomi Rapace je erbenovská balada po islandsku

Ada – tak se v češtině jmenuje islandsko-švédsko-polský snímek o síle mateřské lásky, který natočil Islanďan Valdimar Jóhannsson. Scénář k němu napsal společně se Sjónem, který se věnuje psaní románů, poezie a také často spolupracuje s Björk. Film získal na letošním Mezinárodním festivalu v Cannes Cenu za originalitu v sekci Un Certain Regard. Příběh totiž balancuje někde na pomezí roztomilosti a úchylnosti a divák v něm najde i stopy islandského folklóru. Ada je rozdělená do tří kapitol a přináší kromě mnoha dalších poloh taky lehce hororovou atmosféru, a hlavně od jistého momentu i hodně absurdní humor.

Ada (foto: Artcam)

První téměř třičtvrtěhodina nemá skoro žádné dialogy, režisér dává vyznít rutině a atmosféře venkova a jeho atributům. Ale nedejte se zmást! To je jen dobře připravená půda pro následující hodinu filmu plnou momentů, které diváka vedou k citoslovcům údivu i odlehčujícímu smíchu.

K ději jenom velmi stručně. Ada je totiž jeden z těch snímků, kde vědět více, znamená pro diváka méně, protože se připraví o překvapení. Můžu snad jen prozradit, že na islandském venkově žije bezdětný pár-Maria a Ingvar. Starají se o své hospodářství a celé dny jim zabere především jejich početné stádo ovcí. Každý den musí vykydat hnůj, nakrmit ovce, zkontrolovat březí samice, porodit jehňata a já nevím, co ještě všechno. Někdy je taky potřeba zorat půdu, zasít, vláčet. Čisté soužití s přírodou, které je magicky jednoduché. Jejich všední život se v klidném tempu opakuje. Žádné extra vzrušení. Práce, únava, klidný odpočinek. Někdy hovor, ne mnoho zbytečných vět, někdy maličko stesku. Venku je často pořádná mlha, čas běží a můžou se dít zvláštní věci. Teď už stačí jenom dodat, že některé ovce prostě mohou být výjimečné a stát se pro někoho skutečným štěstím a je to třeba brát jako hotovou věc.

[pullquote align=“left“ cite=““ link=““ color=““ class=““ size=““]Skvělé obsazení[/pullquote]Do hlavních rolí obsadil režisér Snær Guðnasona a hlavně skvělou švédskou herečku islandského původu Noomi Rapace, která poprvé ve své už docela bohaté světové kariéře mluví v tomto filmu islandsky. Ještě jim ve snímku velice zdařile sekunduje Björn Hlynur Haraldsson jako Ingvarův bratr Pétur, který má už to nejlepší v životě nejspíš za sebou. Maria a Ingvar se k němu nikdy neotočí zády-tedy pokud „neškobrtne“. Pétur se stane jediným lidským svědkem celé bizarní události a docela dlouho mu trvá, než se pak s nastalou situací sžije. Právě od něj pochází nejlepší hlášky z filmu a věřím, že se ve velkém procentu shodují s reakcí diváka, který příběh sleduje.

Ada (foto: Artcam)

Pochválit u Ady je třeba i kameru Eliho Arensona a taky hudbu Thorarinna Gudnasona, oba aspekty filmu velmi dobře budují jinotajnou atmosféru. Zejména ale práce skladatele a kytaristy z Rejkjavíku, je to, co dává téhle lehce erbenovské baladě punc originality.

• 70%
    Režie - 70%
  • 70%
    Scénář - 70%
  • 75%
  • 75%
    Kamera - 75%
  • 70%
    Střih - 70%
72%

Ada (2021)

Ada začíná opravdu pomaličku. Kdo ale vydrží a má v sobě ještě navíc „žílu“ pro černý humor a rád se pokochá bizarními situacemi, bude se u filmu dobře bavit. Navíc z příběhu trčí nepřehlédnutelná hororová zlověstnost. Jestli si někdo před pár lety zamiloval snímek Tina a Vore Aliho Abassiho, ten si zcela jistě bude „oblizovat“ všech deset prstů i po tomto filmu. Zklamal mě trošičku jen úplný závěr filmu, který šel trochu „na sílu“. Dojem z něj zlepšilo alespoň vědomí, že se ho zhostil islandský herec Ingvar Sigurdsson. Tak tedy všem bééézva podívanou!

foto/video: Artcam © 2021

Ada
Dýrið