Recenze: Povedenému thrilleru Milenci podráží nohy scénář

Francouzský snímek Milenci režisérky, scenáristky a herečky Nicole Garcia se tváří jako luxusní mezinárodní thriller, který umocňuje silná romantická zápletka. Většinu snah o napětí i romantiku avšak hatí až bolestně nepovedený scénář.

Milenci (foto: Film Europe)

Romantickou idylku ústřední dvojice milenců Lisa (Stacy Martin) a Simon (Pierre Niney) naruší nečekaná událost, kdy se jeden ze Simonových dealerských kšeftů vymkne kontrole. Aby se Simon vyhnul rukám spravedlnosti, zmizí z Paříže bůhví kam. Lisa se tak musí životem protloukat sama bez své životní lásky, dokud nenarazí na bohatého Léa (Benoît Magimel). O tři roky později Lisa, již jako Léova manželka, náhodně potká Simona v jednom luxusním resortu na ostrově v Tichém oceánu. Láska, která mezi nimi před třemi roky hořela, ani zdaleka nevyhasla, a Lisa se tak musí rozhodnout, zdali pokračovat v komfortním životě s Léem nebo si zvolit vášnivý vztah se Simonem.

Snímek skáče z jedné lokace do druhé – z pařížských zákoutí přes exotickou přírodu ostrovů v Indickém oceánu až do promrzlé Ženevy – a snaží se tak navodit pocit mezinárodního thrilleru. Navrch k tomu je ústřední milostná zápletka servírována jako osudové drama. Romantiku i napětí ale zastírá scénář, který vcelku dobře rozehranou hru mění v taškařici. Drama, jež by se chtělo vyznačovat osudovostí až divadelních rozměrů, pak ve finále působí jako divadlo přinejlepším ochotnické.

Milenci (foto: Film Europe)

Problematický scénář

I přes viditelné snahy se jinak výborným herců nedaří svým postavám vtisknout hloubku a patřičný rozměr. Jejich postavy jsou, opět vinou scénáře, pouhými plochými črty, v nichž každý charakter vyznívá jako stereotypní archetyp pro většinu podobných snímků. Scénář Jacquese Fieschiho a režisérky snímku Nicole Garcia selhává jak v běžných dialozích, tak i celkové struktuře. Obrovské náhody – setkání Lisy a Simona na ostrově v Indickém oceánu či setkání Léa s jednou z postav ze Simonovy minulosti – by s klidem mohly zapadnout do nějaké telenovely a zbytečně tak z příběhu, nad nímž by divákům měla spadnout čelist, činí záležitost, nad níž lze jen zklamaně zdvihnout obočí.

Milence lze v jistém ohledu vnímat jako učebnicový příklad toho, jak to dopadá, když jedna výrazně nepovedená složka podrazí nohy celému filmu – a to i přestože vše ostatní v něm v podstatě funguje, jak má.

• Režie - 65%
    65
  • Scénář - 35%
    35
    75
  • Hudba - 65%
    65
  • Kamera - 65%
    65

Milenci (2021)

Snímek Milenci je vlastně takový domeček z karet, na jehož vrcholku stojí herci, které dále podporuje kamera, obstojná režie, povedený střih, hudba, a tak dále. Vše se ovšem opírá o spodní řadu karet, jež tvoří scénář. Ten poskytuje asi takovou podporu jako ztrouchnivělé kůly, na nichž stojí Benátky. Na rozdíl od Benátek, které ještě stále drží, se však tento scenáristický kůl zlomil a zbytek filmu s sebou stáhl pod hladinu.

61 %
foto/video: Film Europe © 2021

Milenci