Recenze: Slalom kličkuje mezi emocemi i tyčkami etiky

Režisérka a scenáristka Charlène Favier představuje v českých kinech svůj celovečerní debut Slalom, který byl zařazen také do oficiálního výběru snímků na festivalu v Cannes v roce 2020. Je to pro ni velmi osobní film. Sama závodně lyžovala, a tak má sama k tématu hodně blízko. Jak sama říká, nejde ale o autobiografický snímek.

Slalom (foto: Artcam)

Belgicko-francouzské sportovní drama se totiž zabývá příběhem talentované patnáctileté sjezdařky Lyz, která se společně s dalšími dostane do vyhlášeného sportovního kempu pod dohled trenéra Freda. V roli Lyz se představila mladá a talentovaná herečka Noée Abita, kterou mohou diváci znát ze snímku Genesis (2018). V roli trenéra Freda je to Belgičan Jérémie Renier známý z filmů bratrů Dardennů nebo Ozonova filmu Dvojitý milenec (2017).

Nedostatečně přítomná matka a k tomu otec, jenž je zcela nefunkční. Pubertální Lyz je nechána napospas víc, než by bylo v jejím věku zdrávo. Ve skupině sportovců je nejmladší a když se trochu zorientuje v situaci, její talent je společně s jejím odhodláním a vytrvalostí cestou k tomu, aby se přinejmenším svým kolegům rychle vyrovnala a brzy vyhrávala jeden závod za druhým. Hlavně Fredovi, ke kterému začíná zbožně vzhlížet, touží dokázat, že místo tady jí patří. Nepřítomnost dospělých vzorů v rodině způsobí, že charismatický trenér se stane její výzvou, i jak se naivně domnívá, zónou bezpečí. Na to konto si projde i značně ošklivou zkušeností, což jí ale nejprve nedochází.

Slalom (foto: Artcam)

Fred je přesně typ trenéra, který dokáže své svěřence vyhecovat a volí proto ne zrovna dvakrát příjemný způsob komunikace. Klidně na Lyz po prvním tréninkovém sjezdu huláká přede všemi. Ona tuhle hru přijme a od té chvíle se mu svým tréninkem snaží ukázat, že nemá strach, je odhodlaná, a dovede posouvat své limity. To Fredovi nepochybně konvenuje a vysloveně se v ní vidí. Navíc její vášeň pro sport a mládí se pro něj zdají být přitažlivější, než by měly. Lyz jeho následné chování trochu překvapí. Každý dotyk nebo projev náklonosti od Freda Lyz chápe jako otevřené dveře a Fred zase získává pocit, že si může dovolit i víc. Nemluvě o tom, že Lyz je krásná holka a Fred jí svou speciální podporou dává pocit výjimečnosti. Nejspíš si začátek svého sexuálního života představovala trochu jinak. Ale i v ní je kus zvrácenosti, k tomu porce naivity a nepochybně i spousta strachu, který nejspíš jenom neumí definovat…

Slalom (foto: Artcam)

Co dělá ze Slalomu v dobrém smyslu slova nepříjemný zážitek je velice citlivě, ale ne jednoznačně budovaná psychika obou hlavních představitelů. Není totiž v některých momentech úplně jednoduché říci, kdo je kořist a kdo lovec. Uvnitř zmatená a traumatizovaná Lyz se navenek tváří jako hrdá a nezlomná a rozhodně nechce vypadat jako oběť. Fred je možná trochu čitelnější. Oba hlavní představitelé předvádí emoční herecký koncert, z něhož běží mráz po zádech.

Slalom (foto: Artcam)

Obraz a emoce

Kromě pozorovací kamery, která sleduje interakci mezi Fredem a Lyz, používá režisérka snímku i sportovní záběry rychlého slalomu po zasněžené alpské sjezdovce. Občas děj proloží statickým záběrem monumentální horské přírody. Její obraz a počasí se mění podle toho, v jaké situaci a psychickém rozpoložení se Lyz zrovna nachází. Od zlomového momentu mění obraz také svou barevnost. Všechno dostává lehce červený filtr.

75
    70
  • Herci - 90%
    90
    70
  • Hudba - 65%
    65

Slalom (2020)

Favier svůj Slalom nepojala jako jednostrannou konstrukci. Kličkuje mezi tyčkami etiky na příkrém kopci svého scénáře stejně jako hlavní hrdinové Fred a Lyz. Svůj první celovečerní snímek zvládá, nenechá jej spadnout do melodramatu. Jde o velmi výrazný film se skvělými hereckými výkony.

74 %
foto/video: Artcam © 2021

Slalom