Konečně vzpruha pro těžce zkoušené kinaře! Dvojka milované pixarovky V hlavě v USA za víkend utržila přes 200 milionů dolarů a jde si pro miliardu! U nás se jí dočkáme 18. 7.

Recenze: Vysušený Zac Efron hlídá Zlato v drsném survivalu ze spalující pouště

Podobně jako Leonardo DiCaprio z hezké tvářičky dospěl v charakterního herce věrohodného v jakkoli drsné roli a za survival drama Revenant si i vydřel Oscara, i Zac Efron dávno setřásl image zpívajícího basketbalisty a bojuje s extrémně nehostinnou přírodou v intenzivním hereckém koncertu. V aktuálním nenápadném thrilleru Zlato bojuje při čekání na odvoz obrovského valounu nejen s extrémními podmínkami do běla rozpálené jihoaustralské pouště, ale i možnou ztrátou rozumu.

Zlato (foto: CinemArt)

[pullquote align=“left“ cite=““ link=““ color=““ class=““ size=““]Revenant v poušti[/pullquote]Srovnání s Revenantem se při sledování Zlata nabídne víc. Oba filmy se při sledování derou pod kůži intenzivní atmosférou, výborným hereckým výkonem hlavního představitele i jeho sekundanta a sugestivním vyobrazením nástrah nehostinné přírody. Zatímco Efronův protagonista několik dní čeká v poušti na kolegu vezoucím techniku potřebnou k vydolování náhodou nalezeného obřího valounu zlata, sledujeme jeho postupnou dehydrataci a takřka cítíme palčivý žár, který postupně decimuje jeho pokožku. S postupem stopáže a postupujícím blázněním hlavního hrdiny pak spolu s ním postupně ztrácíme jistotu, zda jsou jeho jedinými společníky v poušti skutečně jen vyhladovělí šakali, jak se na první pohled jeví. Jeho pouštní útrapy pak mnohdy diváka svírají víc než drahná většina hororů.

[pullquote align=“right“ cite=““ link=““ color=““ class=““ size=““]Propečené výkony[/pullquote]Mluvit o revolučních hereckých výkonech by možná bylo přehnané a ohromnou zásluhu na věrohodnosti utrpení hlavního hrdiny sehrály geniální masky, je ovšem bez debat, že Efron prodává svou postavu zcela přirozeně jak v momentech úvodního tajnůstkářství, kdy se o něm dovídáme pouze to, co o něm potřebujeme vědět, tak ve stavu naprostého zoufalství, vyčerpání a středního propečení ke konci snímku. Je zřetelné, že mladý herec pochopil, že hraje hlavní roli poušť a že snažit se ji přehrát by mohlo skončit kontraproduktivně, a jeho výkon je díky tomu zcela vyvážený. Nijak Efronem nezastíněn po skončení titulků navíc neodchází ani jeho herecký kolega Anthony Heyes v roli jeho zprvu velmi ambivalentního kolegy, který se po nálezu zlata vydá na cestu pro techniku a většinu stopáže s hrdinou komunikuje pouze satelitním telefonem.

Zlato (foto: CinemArt)

[pullquote align=“right“ cite=““ link=““ color=““ class=““ size=““]Hovory se škorpiony[/pullquote]Kromě druhé hlavní herecké úlohy je Heyes pod Zlatem podepsán i jako režisér a scenárista a kdybychom díky jeho filmu nevěděli, jak hnusné puchýře v tom případě umí na zátylku naskákat, smekli bychom před ním na místě klobouk. Intenzivních 97 minut strávených v bohem opuštěných kulisách australské divočiny utečou jako voda, které se postavám filmu nedostává. Heyes od prvních momentů rozehrává přímočaré, ale chytré vyprávění, kdy se vše nezbytné o pár protagonistech snímku dovídáme díky několika gestům a maličkostem či nuancím v jejich chování. Nezaškobrtnou ani uprostřed snímku, kdy se hrdina sám potuluje v perimetru několika desítek metrů a kromě hlídání zlata, hovorů se škorpiony, šetření vodou a zdokonalování svého improvizovaného tábora toho nemá příliš na práci. Všechny zdánlivé maličkosti, jako je porucha klimatizace nebo v dialogu zmíněný letáček, pak v příběhu sehrají svou roli.

Zlato (foto: CinemArt)

[pullquote align=“left“ cite=““ link=““ color=““ class=““ size=““]Obrazy a zvuky pouště[/pullquote]Heyes a Efron navíc v zádech mají kromě zručných maskérů i naprosto dechberoucí obrazy dosud neznámého a nesmírně talentovaného kameramana Rosse Giardina, v jehož rukou se zaprášená pouštní placka s jedním vyschlým stromem a jedním vyschlým hercem mění v nevídané kompoziční a světelné umění. Každé okno filmu je v jeho rukou mistrovským dílem a počet kreativních cest, jakými rámuje minimalistické, až fádní prostředí před svou kamerou, je fascinující. Pozadu za vizuálem kromě hudby nezůstává ani mix zvuku, ať už jde o kovové šustění ústředního valounu zlata, otravné bzučení much nebo neustálou blízkost divokých psů, číhajících ve tmě.

• 80%
    Režie - 80%
  • 80%
    Scénář - 80%
  • 95%
    Kamera - 95%
  • 75%
    Hudba - 75%
  • 80%
    Herci - 80%
82%

Zlato (2022)

Zlato je možná příběhově poněkud přímočarým, ale úchvatně nasnímaným a divácky intenzivním survival thrillerem o lidské chamtivosti, který zaujme sugestivním bojem se spalujícím žárem bohem zapomenutého místa a hereckým výkonem geniálně namaskovaného Zaca Efrona v roli osamoceného muže, který doslova vše vsadil na jednu kartu a je nucen bojovat o přežití i o rozum.

foto/video: CinemArt © 2022

Zlato
Gold