Nepřehlédněte

Vřískot se po deseti letech vrací, natáčení předchozích filmů byl horor

Přestože si to dnes už možná neuvědomujeme, za aktuální stav hororového žánru, kdy strašení všeho druhu sklízí v kinech velké peníze, vděčíme z velké části filmu Vřískot z roku 1996. Před jeho premiérou byl totiž horor prakticky vyšťavený. Každá z velkých ikon jako Halloween, Noční můra v Elm Street nebo Pátek Třináctého se plazila od jednoho otřesného pokračování ke druhému, ačkoliv jim už dávno došel dech, a vypadalo to, že monstra a vrahouni mají nejspíš odzvoněno. Společně s Vřískotem ale přišla pro horor nová éra. Po třech pokračováních a několikaleté pauze se letos v lednu značka opět vrací do kin pod zrecyklovaným názvem Vřískot, regulérní pátý díl série, který bere v potaz všechny dosavadní snímky i na ně navazuje. Při té příležitosti se nabízí ohlédnout se i za hororem, který mnohdy panoval v zákulisí příprav jeho kolísavých, převážně ale populárních předchůdců.

Vřískot (foto: Dimension Films)

Vřískot (1996)

Plány na řadu pokračování, spin-offů nebo prequelů jsou dnes v Hollywoodu běžnou praxí, tento trend je ale relativní novinkou a studia jej začala aplikovat převážně až po přelomu tisíciletí. Je tedy poměrně překvapující, že při psaní prvního Vřískotu byla v plánu rovnou celá trilogie. Nebylo to ovšem tak úplně z kreativních, jako spíš pragmatických důvodů. Scenárista Kevin Williamson totiž s nápadem přišel v době, kdy nutně potřeboval peníze, a doufal, že když ke svému filmu rovnou načrtne i pokračování, mohl by scénář pro studia působit atraktivněji. O scénář se jich nakonec popralo rovnou několik a režisér Noční můry v Elm Street Wes Craven ihned projevil zájem o režii. Společně s Williamsonem musel ale příběh doladit, z původního konceptu by se prý totiž na plátně vyklubal takový krvák, že by film mohl skončit jako zcela nepřístupný pro teenagery.

Místo toho, aby film pouze opakoval stará známá klišé svých předchůdců, obrátil Vřískot dosavadní filmařské recepty vzhůru nohama a naservíroval uvědomělou a zábavnou podívanou, která vynikala ideálním balancem mezi černým humorem, krví a tajemstvím, což vyústilo v pořádnou hitovku. Hlavní role oproti hororové tradici zastaly slavné herecké tváře v čele s Drew Barrymore, Lievem Schreiberem či Courtney Cox proslavenou Přáteli, a ještě k tomu všemu film představil světu nového ikonického vraha, maskovaného Ghostface, lstivého psychopata s pokřivenou láskou k hororovým filmům, který postupně vyvražďuje obyvatele malebného amerického městečka Woodsboro.

Vřískot 2 (foto: Dimension Films)

Vřískot 2 (1997)

První Vřískot dodnes zůstává finančně nejúspěšnějším dílem série a je mu často připisována zásluha na oživení hororového žánru. Studio mělo tedy patřičný zájem o dvojku a scenárista Williamson rád posloužil. Jelikož byl Vřískot 2 už částečně připravený, dorazil do kin jen o rok později. Chvíli před natáčením ale produkce narazila na velký problém.

Kompletní verze scénáře, ve kterém se Ghostface po dvou letech vrací ve snaze dorazit stále se oklepávající přeživší z prvního dílu, totiž unikla na internet. Všechna překvapení a zvraty byly venku. Filmaři tedy začali točit s nedokončenou verzí příběhu a Williamson mezitím co nejrychleji přepisoval. Kvůli tlaku ze strany studia, které chtělo mít druhý film navíc co nejrychleji v kinech, musel dokonce režisér Wes Craven na place místy domýšlet scény za pochodu. Na finálním výsledku se to ale naštěstí neodrazilo. Film si v kinech vedl velmi podobně jako jednička a v recenzích se mu navzdory problémové produkci dostalo chvály.

vriskot-3

Vřískot 3 (foto: Dimension Films)

Vřískot 3 (2000)

Problémy bohužel u třetího filmu nezmizely, naopak jich možná ještě přibylo. Williamson po sobě sice zanechal zevrubný náčrt scénáře, od projektu ale odešel a finalizace příběhu byla peklo. Během produkce totiž Amerika procházela velkou krizí ohledně násilí mezi mladistvými a častým obětním beránkem se stávaly právě hororové filmy, obviňované z podněcování dětí k brutalitě.

Studio tedy požadovalo, aby třetí film hororové elementy upozadil a raději dal přednost komediálnímu ladění. Jednotlivé scény se tedy znova předělávaly na místě a závěr filmu se dokonce přetáčel pouhý měsíc před premiérou. Vřískot 3, ve kterém si postava Courtney Cox zdatně vydělává jako autorka hororových románů a scénářů k filmům Bodnutí inspirovaných jejími zážitky s Ghostfacem, si proto z původní trilogie vedl zdaleka nejhůře. Peníze sice vydělal, podle kritiky ale doplatil na recyklaci stejných klišé, jimž se první dva filmy tak pečlivě vyhýbaly.

vriskot-4

Vřískot 4 (foto: Dimension Films)

Vřískot 4 (2011)

O oživení značky se studio dvakrát pokusilo na jaře 2011 s filmem Vřískot 4, kdy se za kameru opět postavil Wes Craven a coby scenárista se po přestávce u trojky vrátil Kevin Williamson. Společně vrátili postavy zpátky do městečka Woodsboro, kde celý příběh začal, film ale vůbec poprvé namísto rekvizity zasunovacího nože, který se při úderu do těla herce složil do své násady, pro vrahounské scény využil počítačových triků a výsledek tak možná i proto pozbyl jistého kouzla.

Oproti svým předchůdcům měla čtvrtá část poměrně vlažnou produkci. Všestranný tlak a omezení ale často pomáhají kreativitě a Craven dokonce před studiem do poslední chvíle tajil některé své režijní nápady, jako třeba nechat se postavu s nožem v čele ještě několik kroků potácet, k čemuž ho inspirovala skutečná lékařská kuriozita. Výsledek přesto dopadl podobně, jak probíhala celá produkce – dost vlažně. Neurazil, ale ani nenadchl, a v kinech si řádění nového Ghostface patnáct let po událostech jedničky ze všech dosavadních dílů vedlo nejhůře.

vriskot-5

Vřískot  (foto: Paramount Pictures)

Vřískot (2022)

Realizaci pátého filmu Wes Craven zvažoval v podstatě už v roce 2011, po neblahých zkušenostech s opravami scénáře v průběhu natáčení ovšem odmítal rozjet kamery dřív, než bude finální verze textu odsouhlasena k oboustranné spokojenosti se studiem. Značka se nicméně mezitím stihla uchytit na MTV v seriálové podobě, kde se jí vzhledem k divácké skupině televize dařilo dobře, a Wes Craven nás bohužel v roce 2015 opustil.

Po kontroverzích spojených s majitelem domovského studia Vřískotu Harveyho Weinsteina práva k sérii poprvé za svou skoro třicetiletou existenci změnila vlastníka na produkční společnost Spyglass, díky čemuž se práce na restartu oblíbené série po letech konečně rozjely. Režie se tedy tentokrát ujalo duo Matt Bettinelli-Olpin a Tyler Gillett, kteří talent pro hororové komedie prokázali režií zvrhle zábavné Krvavé nevěsty.

Film navzdory svému názvu prostého číslovek či podtitulů jde proti proudu současného trendu ignorovat všechna pokračování a navázat pouze na originál, jehož cestou se vydal např. restart Halloweenu. Nepříjemné zážitky s Ghostfacem tedy zůstávají v platnosti a novou generaci obětí doplní i staří známí z původních filmů. Fandové tedy čekají na nový film s velkou nadějí. 

Vřískot vstupuje do našich kin 13. ledna v distribuci Forum Film.

připravil: Petr Schön a redakce
foto/video: Forum Film, Dimension Films, Paramount Pictures © 2022

vriskot-plakat

 

 

 

 

%d blogerům se to líbí: