Recenze: Všechno nejlepší, Chiaro! aneb k narozeninám místo dortu životní lekci

Dvakrát do téže řeky nevstoupíš, třikrát už ovšem ano. Režisér a scenárista Jonas Carpignano divákům přichystal již třetí návštěvu oblasti Kalábrie na jihu Itálie, aby poodhalil další aspekty tamní spletité a problematické společnosti. Všechno nejlepší, Chiaro! tak završuje volný filmový triptych, ovšem zcela bez problémů obstojí i jako soběstačný snímek.

Všechno nejlepší, Chiaro!(foto: Aerofilms)

Patnáctiletá Chiara (Swamy Rotolo) má milujícího otce, starostlivou matku a dvě sestry, které zbožňuje – jinými slovy una bella famiglia italiana. Rodinnou idylku ovšem zkomplikuje nečekaná událost, kdy její otec zmizí a vypluje na povrch, že je členem mafie. Před Chiarou tak stojí rozhodnutí, jak se s nově nabytou pravdou vypořádat a jakým směrem se ve vlastním životě vydat.

Navzdory názvu snímek začíná oslavou narozenin Chiařiny sestry Giulie. Její oslavě je věnována překvapivě velká pozornost, až člověk tápe, proč režisér zobrazuje tolik prostých detailů večírku někoho, o kom film ve finále není. Vše do sebe ovšem zapadne na konci snímku, který se zaměřuje na oslavu samotné Chiary. Narozeniny tak dávají tomuto coming-of-age příběhu pomyslný rámec a jemné emotivní ukotvení.

Dokumentární styl

Všechno nejlepší, Chiaro! se sice odehrává ve fotogenické Kalábrii, scénickou malebnost byste tu ovšem hledali marně. Toto není vyumělkovaná a turisticky povrchní cesta à la Jíst, meditovat, milovat. Režisér Carpignano ke svému tématu přistupuje s až téměř dokumentárním stylem, když mapuje ulice italských předměstí. V alternativním světě by se Chiařin příběh mohl jmenovat Pátrat, prozřít, přijmout.

Všechno nejlepší, Chiaro (foto: Aerofilms)

Odosobnění

Carpignanovy odosobněné vyprávěcí techniky mají za důsledek jistý chlad a žánrovou stagnaci. Film by se bez větších problémů mohl rozběhnout hned do několika směrů – mohl by být vřelým rodinným dramatem, napínavým thrillerem či výbušnou sociální kritikou. Na základě režisérských postupů a vypravěčských prostředků se ovšem výsledný produkt odehrává pouze v jedné rovině. To byl bezpochyby Carpignanův záměr, který sice vyšel, ovšem za cenu menšího myšlenkového i citového dopadu.

80
    75
    75
  • Hudba - 75%
    75
  • Kamera - 75%
    75

Všechno nejlepší, Chiaro! (Itálie, 2021)

Všechno nejlepší, Chiaro! poodhaluje dopad italské mafie na rodinný život v realistickém světle bez hollywoodského patosu či blockbusterových přestřelek. Na tuto filmovou narozeninovou oslavu se rozhodně vyplatí přijmout pozvání. Místo lahodného dortu však raději očekávejte hořkou životní lekci.

76 %
foto/video: Aerofilms © 2022

Všechno nejlepší, Chiaro!