Naplánovat víkend pro jednu rodinu je samo o sobě výzvou, co teprv když se ale proplétají rodiny tři. Pokusit se přežít současné i minulé partnery, všechny děti v rodině, v tom všem se neztratit a udržet si zdravý rozum se pokouší šestice sympaticky obsazených dospěláků v nové komedii Petra Nikolaeva.

Všechno nejlepší! (foto: Bontonfilm)
S hlavou vztyčenou
Scénář šikovně balancuje mezi značným množstvím postav a dává všem dostatek prostoru; chování protagonistů je navíc v rámci žánru většinou pochopitelné i uvěřitelné, herci jsou ve svých úlohách velmi přirození a funguje mezi nimi správná chemie. Zejména sympatický je někdejší pár přerostlého dítěte Martina Hofmanna a řemenbaby Jitky Čvančarové, Střídavka si ale zaslouží uznání i za to, že alespoň v některých rolích sáhla mimo ty nejexponovanější herce, které jinak vídáme na plátnech týden co týden.
Překvapivě dobře s některými výjimkami fungují i dětské herecké výkony, zejména vycházejícího Tomáše Daleckého je po Smečce opět radost sledovat.
Až na zatmívačky, ke kterým tvůrci sáhnou kdykoli potřebují poposunout děj, se na Střídavku i hezky kouká a je z ní cítit trocha tvůrčí péče – třeba v detailech, jako je sekající se obraz či zvuk ve skypových konverzacích postav. Tvůrci se, chvála bohu, dokonce dokázali vyhnout i trapně okázalému product placementu, který se bohužel v poslední dekádě stal pevně zakořeněným plevelem tuzemských produkcí.
A žili šťastně…
Střídavka má evidentně být milou oddechovkou s jemnou porcí životního cynismu, a to se jí i daří, aniž by sklouzávala k prvoplánové řachandě. Byť příběh filmu je defacto sledem několika scének, děj má jasný vývoj, oblouk a směr. Romantický happyend je pochopitelně nevyhnutelný, cesta k němu ale utíká zábavně a s lehkostí, nikoli s otráveným odškrtáváním jalových klišé.
- Režie - 80%80
- Scénář - 70%70
- Herci - 80%80
- Kamera - 60%60
- Hudba - 50%50
Střídavka (2022)
Ze Střídavky je cítit, jak pevně ji režírující Petr Nikolaev při natáčení držel v rukou. Herci jsou pod jeho taktovkou civilní i uvěřitelní, humor není pitvořivý a příběh má v rámci žánrových mantinelů hlavu a patu. O komediální revoluci se sice nejedná, kdyby ale všechny tuzemské komediální oddychovky splňovaly aspoň tyhle základní parametry, bylo by nám všem v kinech podstatně veseleji.

foto/video: Bontonfilm © 2022
Komedie
Česká republika, 2022, 88 minut
Premiéra: 4. 8. 2022
Režie: Petr Nikolaev
Scénář: Lucie Konečná
Kamera: Viktor Smutný
Hrají: Jitka Čvančarová, Martin Hofmann, Anna Polívková, Eva Holubová, Kristína Svarinská, Jiří Vyorálek, Halka Třešňáková
Produkce: Jindřich Motýl, Martin Růžička
Střih: Michal Hýka
Zvuk: Ivan Horák
Scénografie: Zuzana Mazáčová05
Masky: Barbora Potužníková
Kostýmy: Zuzana Mazáčová