Moneyboys: Vizuálně precizní sonda do života čínských prostitutů (recenze)

Moneyboys je vizuálně precizní sonda do životů sexuálních prostitutů v Číně. Film z pochopitelných důvodů vznikl ale na Tchaj-wanu v rámci široké mezinárodní koprodukce. První diváci snímek viděli už na loňských Mezipatrech, snímek nyní konečně vstupuje do široké kinodistribuce. Jeho slavnostní premiéru ozdobí v pražské Lucerně i sám režisér snímku C. B. Yi.

Moneyboys (foto: Mezipatra)

Moneyboys sleduje osudy mladého prostituta Fei (Kai Ko), jehož profese trápí nejen jeho rodinu ale i jeho přítele Xiaolaie (JC Lin). Když Feie jeden z jeho klientů fyzicky napadne, Xiaolai se nedokáže ovládnout a oplatí mu to. V důsledku toho musí Fei Xiaolaie opustit a utéct, aby se vyhnul opletačkám s policií. Feie pak potkáváme znovu po pěti letech, kde se v jiném městě vyprofiloval v prostituta pro bohatší klientelu. Navzdory bohatému životnímu stylu si však Fei nemůže odpustit, co provedl Xiaolaiovi, a stejně tak nedokáže najít porozumění u své rodiny, která od něj sice přijímá peníze, ale jeho profesi, a potažmo i samotného Feie, zatracuje.

Ač by ústřední téma mohlo svádět k přemrštěné sexuální explicitnosti, za sexuálními scénami se do kina nehrňte. Film jich sice pár obsahuje, avšak naštěstí žádná z nich není samoúčelná. Více než prostituce samotná totiž režiséra C.B. Yiho zajímá její sociologický a psychický dopad. Většina filmu se tak koncentruje na Feiovy snahy vyrovnat se se svou rodinou, svými blízkými a především se sebou samotným.

[pullquote align=“left“ cite=““ link=““ color=““ class=““ size=““]Hanekeho vliv[/pullquote]C.B. Yi vystudoval vídeňskou filmovou akademii pod vedením Michaela Hanekeho (Bílá stuha, Láska) a není se tak divit, že Hanekeho vliv je ve filmu velice patrný. Snímek se tak vyznačuje delšími, téměř statickými záběry s minimálním počtem střihů v jednotlivých scénách. Záběry pak mají o to větší prostor prohloubit celkovou estetiku již tak překrásné vizuální stránky filmu. V obrazové preciznosti lze pak vycítit vliv dalšího filmového velikána Wong Kar-Waie.

Moneyboys (foto: Mezipatra)

Přes veškerou svou soustředěnost by snímek přeci jen zasloužil o pár minut zkrátit. Obzvlášť to zamrzí s přihlédnutím na to, jak silně film začíná. Ke konci mu pak trochu začíná docházet dech, což je spíše problémem scénáře než čehokoliv jiného. Skvěle rozjetá dějová linka by potřebovala lepší zakončení nebo jakési zhutnění, aby úderněji akcentovala ústřední témata.

Zdali si tito Moneyboys zaslouží zaplatit za své služby, je zřejmě lepší přenechat individuálním debatám, nicméně zaplatit jim za lístky do kina se nepochybně vyplatí.

• 75%
    Režie - 75%
  • 65%
    Scénář - 65%
  • 75%
  • 70%
    Hudba - 70%
  • 75%
    Kamera - 75%
72%

Moneyboys (2021)

Snímek Moneyboys otevírá hned dvě témata, která jsou v Číně tabu, homosexualitu a prostituci, přičemž obě se obdobně jako Fei a jeho rodina ani zdaleka neblíží k akceptaci. Režisér C.B. Yi se ve svém tematicky odvážném a obrazově vytříbeném debutu představuje jako silný filmař, od nějž můžeme v budoucnu očekávat krásné věci.

foto/video: Mezipatra, Cola Films © 2021

Moneyboys
Jin qian nan hai