Recenze: Řeka je filmová báseň plná ohromujících obrazů tepen naší planety

Řeky jsou tepnami planety. Kamkoli putují, tam se objevují, přežívají a snad i vzkvétají všechny formy života, včetně lidského. Naše rané osudy formovala právě vůle řek. V průběhu času se staly cestami, po nichž se do vnitrozemí šířily obchod a technologie. Po řekách připlula poezie, příběhy, náboženství, politika a konflikty. Řeky vypěstovaly naše města a velkoměsta… a staly se i hlavními hvězdami fascinujícího dokumentu, který oslovil první diváky už na Letní filmové škole a nyní konečně vstupuje do běžných kin.

Řeka (foto: AČFK)

Řeka je dokument plný vizuálních orgií už od úvodních černobílých záběrů, na kterých si australský orchestr ladí nástroje a Willem Dafoe chystá mikrofon. Jakmile ale na scénu vstoupí hlavní hvězda, film začne připomínat to nejvypiplanější technické demo těch nejlepších kamer či promítaček.

Tepny planety tvarující zemi vidíme tisíckrát jinak, ve všech skupenstvích i podobách, z ohromujících perspektiv, včetně záběrů ze satelitů nebo zcela dechberoucího, skoro až adrenalinového leteckého průletu sledujícího cestu řeky z vrcholku ledovců a hor až k volnému pádu do údolí. Čarování dronem, které v dokumentu předvádí slavný fotograf Yann Arthus-Bertrand a další kameramani, se nepochybně zařadí mezi vizuálně nejpůsobivější zážitky, co jste letos na plátně viděli.

Amazonka v dokumentu Řeka

Australský komorní orchestr obrazy Řeky doprovází klasickými smyčci, ale i tribální hudbou nebo skladbou Voda, kterou pro film Až na krev od Thomase Andersona složili Radiohead. Vkusně dokresluje dobrodružství na plátně, jakkoli geniální nicméně hudební doprovod je, jeho síla tkví i v tom, že umí ve správnou chvíli utichnout. To platí i pro komentář Willema Dafoea, který je tak akorát meditativní a konejšivý, aby udržel vaši pozornost, ale nevytrhával vás ze snění. Není popisný ani zbytečně vysvětlující; historii lidstva zvládne shrnout během necelé půlhodinky.

reka-dafoe

Willem Dafoe (foto: AČFK)

[pullquote align=“left“ cite=““ link=““ color=““ class=““ size=““]Meandrující vyprávění[/pullquote]Snění je slovo, které zážitek z Řeky vystihuje asi nejlépe. Záběry vodních toků v kombinaci s popsanou zvukovou složkou působí takřka hypnoticky, vůbec ale nevadí, pokud vaše myšlenky během sledování dokumentu utečou jako voda z hlavního proudu někam jinam. Filmové rozjímání trvající úsporných 75 minut je ideální relaxační kulisou, ke které se divák do kina schová před okolním shonem, zároveň ale nese nejedno poselství.

[pullquote align=“right“ cite=““ link=““ color=““ class=““ size=““]Z boha se stal zdroj[/pullquote]Druhý díl plánované trilogie o vztahu krajiny a člověka, která začala před pěti lety filmem Hora, představuje řeky jako nesmírnou tvůrčí sílu, kterou naše společnost dlouho uctívala, než se ji rozhodla ochočit pro svůj prospěch. Dafoe se spolu s filmem zamýšlí nad tím, jakými se staneme předky, topíme-li v přehradách a odkloněných korytech vodní bohatství, kterého je od pradávna na planetě pořád stejně, zatímco lidí exponenciálně přibývá.

Dnes nechodíme za řekou, vodíme ji ve jménu pokroku za námi. Přehrady, které jsme v posledním století vybudovaly, jsou tak mohutné, že zpomalily rotaci planety. Nepříjemná zamyšlení a ještě méně nepříjemné obrázky absurdně přervaných aquaparků či podvodního života udušeného betonem jsou po meditaci nad přírodní krásou nepříjemnou, ale nutnou fackou. Pro ty, co by se snad při čtení těchto řádků čekali agresivní zelenou agitaci je nutno podotknout, že Řeka je ve svém poselství o zranitelnosti své hlavní hrdinky velmi decentní.

70%

Řeka (2022)

Je obdivuhodné, že podobný projekt vznikl za covidové pandemie díky spolupráci profesionálů a umělců z celého světa. Řeka je pomalu plynoucí meditací nad rolí vodních toků v našem životním prostředí i společnosti, která ohromí zejména svými obrazy a hudebním i mluveným doprovodem.

foto/video: Asociace českých filmových klubů © 2022
Řeka
River