Nepřehlédněte

Vítězné filmy Young Academy řeší digitální rovnováhu a dezinformace

Ondřej Erban a Adam Martinec jsou autory dvou vítězných snímků unikátního projektu pro filmové tvůrce do pětatřiceti let, režisérského workshopu Young Academy pořádaného Asociací producentů v audiovizi (APA). Oba poukazují na aktuální problémy společnosti – hledání rovnováhy mezi online a offline světem či šíření a vnímání dezinformací. Snímky Dezinformace a Ztracený čas budou k vidění i v kinech. Nejprve už tuto sobotu 24. září na letošním finále Plzeň. 

Režisér Adam Martinec při natáčení

Na podzim je však budou moct vidět i diváci v kinech po celé republice. Vzhledem k naléhavým tématům týkajících se dopadu digitalizace na člověka a dnes často skloňovaného tzv. digitálního wellbeingu jsou tyto filmy dostupné i na internetu. Na Finále Plzeň proběhne také debata s oběma režiséry Martincem a Erbanem. Na dvouměsíčním workshopu své projekty realizovali s pomocí mentorů, jako byli například střihač Filip Malásek (Bez vědomí, Pustina), supervizor v oblasti vizuálních efektů Jan Malíř, jemuž pod rukama prošlo nesčetné množství českých i zahraničních celovečerních filmů, seriálů či spotů, hudební producent Jan P. Muchow či na poli mezinárodní reklamy oceňované režisérské duo Wolfberg.

Režisér Ondřej Erban a herec Jan Hofman na natáčení

Adam Martinec svým krátkým snímkem upozorňuje na šíření a vnímání dezinformací, kdy i v rámci rodiny mohou například rodiče či prarodiče pod vlivem kombinace samoty, tlaku sociálních sítí a strachu vážně podlehnout nejrůznějším neověřeným informacím či fake news. „Podle mě jsou fake news jednou z největších výzev, které jako společnost právě čelíme. Jejich vliv na rodinné nebo jiné blízké vztahy se ještě příliš nekomentuje. Považuji ho ale za jeden z nejhorších dopadů na jedince. Workshop jako takový byl skvělý především pro svou kreativně vstřícnou atmosféru, mentoři byli opravdu přítomni, naslouchali a byli oporou. Může to znít překvapivě, ale není běžné, že někoho zajímá vaše vize. Navíc to byli lidé, které profesně respektuji a cením si toho, co dokázali,“ řekl režisér Adam Martinec z FAMU. V minulosti byl už například oceněn Českým lvem za nejlepší krátký film a Cenou Magnesia za Anatomii českého odpoledne, za niž získal i Cenu filmových kritiků.

Ondřej Erban ve svém mystifikačním filmu poukazuje na enormní trávení času u počítačů a mobilních zařízení. Hlavním sdělením je fakt, že tento čas nám do offline světa už nikdo nevrátí. A tak nezbývá, než s tím něco začít dělat. „Téma hledání rovnováhy mezi časem tráveným offline a online nebylo jediné, jeden z nápadů se věnoval ,instagram anxiety‘, což mě osobně jednu dobu docela trápilo. Pro výsledné téma jsem se rozhodl na základě konzultací s mentory. Film, který nakonec v rámci workshopu vznikl, pro mě osobně představuje velký milník, poprvé v životě jsem napsal a natočil věc, která není apriori vážná a dramatická, ale je vyprávěná s nadsázkou (a snad) i špetkou humoru. Dlouho jsem si myslel, že to je pole, do kterého se nemám a nemůžu pouštět. Ve víru workshopu jsem se ale odvážil to zkusit a výsledek mi ukázal, že trocha humoru a absurdity není něco, čeho bych se musel vysloveně bát,“ uvedl režisér a absolvent FAMU Ondřej Erban. Jeho krátký snímek Sto dvacet osm tisíc byl vybrán do soutěže sekce Cinéfondation v Cannes, zvítězil v Ceně Magnesia na Českém lvu a ocitl se i na shortlistu BAFTA.

 „Cílem režisérského workshopu Young Academy bylo dát talentovaným tvůrcům do pětatřiceti let možnost podívat se na své režisérského řemeslo z jiného úhlu – vytvořit krátký film na konkrétní zadání ve formátu branded content, což je zcela jiná disciplína než autorská filmová tvorba. V prostředí zkušených kolegů z branže, kteří jim byli partnery, oporou a inspirací, vznikly velmi silné a originální krátké filmové příběhy, které se navíc dotýkají palčivého tématu dopadu digitalizace na člověka,“ říká Petra Ondřejková Young Academy. Oba vítězné filmy se stanou součástí projektů, které budou ve veřejném prostoru upozorňovat na téma vyváženosti času stráveného online a offline a zvyšování mediální gramotnosti, jako je například projekt Klíče k médiím určený především pro studenty středních škol a učitele.

Partnery režisérského workshopu Young Academy jsou produkční společnosti Armada Films, Creative Embassy, postprodukční společnosti UPP, Soundsquare a Robota, dále pak Vivid Casting. Partnerem Young Academy je společnost T-Mobile.

-red-
zdroj: M. Reková
foto/video: Young Academy © 2022