Recenze: Dobrý šéf zpočátku působí jako okoukaná komedie, vážnější chvilky mu sluší víc

Více než rok po své domácí premiéře se do našich kin dostává španělská komedie Dobrý šéf aneb one-man show Javiera Bardema v roli ošemetného ředitele továrny. Film v zahraničí hraje už nějakou dobu, úspěšně vymetá festivaly a režisér Fernando León de Aranoa si připisuje na seznam jedno ocenění za druhým. Na první pohled se takový úspěch může zdát zvláštní. Panu Bardemovi samozřejmě nikdo neřekne ne, situační komedie z pracovního prostředí ovšem nejsou zrovna neobjeveným zlatým dolem. Ze zajetých kolejí se ale Dobrý šéf poměrně brzy vymaní a do úsměvným situacích efektivně míchá trochu toho tragična.

dobry-sef-recenze

Javier Bardem si ve filmu střihnul roli Julia Blanca, stárnoucího ředitele úspěšné továrny na váhy. Poděděnou firmu střeží jako oko v hlavě, své zaměstnance považuje za něco jako druhou rodinu a povzbuzuje je, aby za ním přišli s jakýmkoliv problémem. Ať už pracovním, či osobním. Fungující firma je totiž podle něj základem úspěchu. Když se ale začne nebezpečně přibližovat příjezd inspekce, nehodlá Blanco nechat své zaměstnance rozptylovat se čímkoliv jiným, než prací. I kdyby se do jejich soukromých životů musel vložit osobně.

Hra s žánrem i očekáváním

Není na místě chodit kolem horké kaše a nepřiznat si, že premisou nejspíš Dobrý šéf oslní málokoho. Variace na otravné, přechytračené či nevšední šéfíky nejspíš každý viděl už tisíckrát a vyždímat z podobného konceptu něco skutečně neotřelého by představovalo oříšek i pro ty nejlepší scenáristy. Podle výsledného filmu se ovšem zdá, že režisér de Aranoa si byl této skutečnosti vědom a rozhodl se trochu si pohrát s diváckými očekáváními.

Jen málokdy se totiž výsledný snímek pokouší diváka skutečně rozesmát. Spíše mu předhazuje scény, během nichž mozek pracuje na plné obrátky a snaží se zjistit, jakou emoci by měl člověk vlastně cítit. Z napětí se přechází do nervózního uchechtnutí, poté plynule zase zpět k napínání a někdy se zavítá i přímo do vážnosti. V takových chvílích pak film překvapivě funguje nejlépe.

dobry-sef-recenze

One man show

Spíše než ze scénáře samotného ale tato emoční nerovnováha vyplývá z výkonu ústředního Bardema. Tento herecký veterán už mnohokrát prokázal, že s přehledem zvládá psychopatické tvrďáky i dobrosrdečné chlapíky. Role Julia Blanca je středobodem celého snímku, vystupuje snad v každé scéně a v průběhu filmu poznáváme řadu stránek jeho osobnosti. Bardemova schopnost přecházet mezi těmito zcela rozdílnými polohami je neoblomná a režisér evidentně moc dobře věděl, komu roli psal na míru. Postavu Bardem obohacuje o spoustu nuancí a detailů a často vás nechává pochybovat, zda jeho chování odsoudit nebo nad ním přivřít oko.

Film a celý jeho příběh se o Bardemovu práci kompletně opírají, a není divu. Oscarový herec totiž celý snímek bez problému utáhne. Zároveň ale svým způsobem smutně podtrhuje, že zbytek filmu nic příliš světoborného nenabízí. Příběh se sice místy vydává nečekanými směry a scénář ho neustále něčím osvěžuje, takže nuda se nedostaví. Určitě by s ním ale šlo zajít dál.

dobry-sef-recenze

Svou prezentací pak Dobrý šéf neurazí, ale ani nenadchne. Komediální žánr svou filmařskou inovací zrovna neproslul a k nudné nenápadité kameře známé z většiny studiových komedií má Dobrý šéf daleko. Sem tam se objeví nějaká ta hezká kompozice nebo zajímavě sestříhaná sekvence, ale nejde o nic, co by zrovna ulpělo v paměti.

• Režie - 60%
    60
  • Scénář - 65%
    65
  • Kamera - 60%
    60
  • Hudba - 50%
    50
    70

Dobrý šéf (2021)

Bez skvělého výkonu Javiera Bardema coby „Dobrého“ šéfa by snímek nejspíš zapadl mezi celou řadu podobných komedií, které se v kinech objevují pravidelně. S hereckým esem v popředí a zajímavě napsanou hlavní postavou jde ale i z poměrně okoukaného příběhu vyždímat solidní podívaná. Ta s vámi sice dlouho nezůstane, strávíte u ní ale příjemné dvě hodinky.

61 %
Petr Schön, Totalfilm.cz
foto/video: Bontonfilm © 2022