50. LETNÍ FILMOVÁ ŠKOLA: AKREDITACE A BALÍČKY VSTUPŮ NA VÍKEND JSOU VYPRODÁNY. NA DOPROVODNÝ PROGRAM SE ALE DOSTANETE.

Babylon je energická, odvázaná párty se starým Hollywoodem (recenze)

Ve dvacátých letech se mohlo snadno stát, že se na opulentní filmařský večírek vetřete jako nicka, a následující ráno se stanete filmovou hvězdou. Přesně to se stane i mladé herečce Nellie s tváří Margot Robbie, která se do přízně producentů takhle vetře jen těsně před boomem zvukového filmu, po kterém v Hollywoodu nezůstane kámen na kameni. Tuhle kinematografickou revoluci rozhodně neustojí každý, ani některé z největších hvězd. Po Whiplashi, La La Landu a Prvním člověku se režisér Damien Chazelle vrací s další oslavou světa jazzu a filmu, která sice za oceánem v kinech kasovně pohořela a pro řadu diváků bude ubíjející, její energie a dílčí kvality ale nemají konkurenci.

[pullquote align=“left“ cite=““ link=““ color=““ class=““ size=““]Hvězdou buď jsi, nebo nejsi[/pullquote]Obsazení ústřední trojice Babylonu v každém případě krásně kopíruje realitu. Máme tu světoznámé herecké eso, krásnou vycházející hvězdu a neznámého, ale snaživého chlápka od vedle.

Jakkoli skvělá byla Emma Stone v La La Landu, který podobně jako Babylon vyprávěl o nenaplněné lásce cílevědomé dvojice umělců, jen těžko si ji lze představit v roli, kterou namísto ní nakonec získala Margot Robbie. Její přítomnost je v každé scéně tak elektrizující, že i Brad Pitt jako slavný idol němých bijáků má co dělat, aby jí svým charismatem stačil. Je škoda, že si herečka jejího talentu připisuje už čtvrtý kasovní průšvih v řadě, protože do svých výkonů opakovaně dává všechno.

Přestože jeho postava si prochází bezesporu nejzajímavějším vývojem, neznámý Diego Calva v roli snaživého Mexičana Mannyho celým filmem proplouvá poněkud nevýrazně. Z příběhového hlediska to ale dává perfektní smysl, protože díky tomu v souladu se scénářem krásně funguje jako figura, která v obklopení těch nejzářivějších hvězd stojí pevně nohama na zemi a jde si vytrvale za svými sny a ambicemi.

[pullquote align=“right“ cite=““ link=““ color=““ class=““ size=““]Všechno, všude, najednou[/pullquote]Režisérův audiovizuální styl v jeho novince působí jako hybrid rytmického kouzlení Guye Ritchieho s přepáleným afektem Baze Luhrmana. Babylon je ve výsledku opojnou přehlídkou kamerového mistrovství, a navrch pořádnou audiovizuální divočinou.

Kamerová jízda je v Chazellově podání skutečná jízda. Doslova s ní kouzlí, neustále s ní poletujeme sem a tam, od jedné šílenosti k druhé. Z vyvýšeného pohledu na nejdivočejší hollywoodskou orgii, ve které slepice krade koks, se najednou ladně sklouzneme do extrémního detailu na hrající muzikanty. Děje se tu všechno, všude, najednou, v každém políčku a centimetru plátna, a dynamický jazz Justina Hurwitze v perfektním souladu s obrazem vás nenechá ani na vteřinu vydechnout. Než se divák na vlnu tohohle divokého a geniálně komponovaného mejdanu naladí, bude toho na něj možná zprvu trochu moc.

Ono celého Babylonu je vlastně trochu moc; vždyť jen úvod trvá desítky minut, první dvě sekvence něco přes hodinu a celková stopáž finišuje na sloních 188 minutách.

[pullquote align=“left“ cite=““ link=““ color=““ class=““ size=““]Čeho je moc…[/pullquote]Řada snímků si tříhodinovou stopáž obhájí a těží z ní. V případě Babylonu to úplně neplatí. Přepálenost jeho stopáže není náhodou, koresponduje s obsahem a Chazelle skrz ni jen podtrhuje svou pointu; přesto ale zároveň i prokazuje, že dobrého může být příliš.

Samy o sobě jednotlivé epizodky přitom fungují skvěle. Úvodní kalba se slonem nebo první zkušenost frustrovaného štábu se zvukovým filmem jsou nadmíru zdařilé, výtečně zrežírované a vypointované historky, které by obstály i jako samostatné krátké filmečky. Podobně zapamatovatelné jsou nádherně napsané monology o lásce k filmu a smyslu kinematografie. Škoda tedy, že jejich propojení vyšším dramatickým celkem funguje kapku nepřesvědčivě a že všechny ty výbuchy vzteku nebo opakující se záběry na hrdla dechových nástrojů mohou působit s ubíhajícími desítkami minut poněkud repetetivně.

4.5

Babylon (2022)

S Babylonem je to těžké. Při jeho sledování se několikrát kouknete na hodinky, po skončení ho ale nemůžete dostat z hlavy. Novinka Damiena Chazella je plejádou úderných anekdot o masožravosti Hollywoodu, která na sebe vrší zábavné a absurdní historky z filmových placů 20. let minulého století. Divoké záběrování i střihy jsou dechberoucí, herecké výkony perfektní, šmrncovní jazzový soundtrack se podobně jako u La La Landu řadí mezi nejlepší filmovou hudbu posledních let. Tyhle vypiplané jednotlivosti a několik pamětihodných scén se ale potkávají v kapku přebujelém celku, který je při tříhodinové stopáži poněkud úmorný, zároveň svou energií ale nesmírně nakažlivý.

foto/video: © Aerofilms 2024

Babylon
Premiéra: 19. ledna 2023, CinemArt