Scandi recenze: Posedlost – hororově laděná záhada s náboženskými přesahy

Káže vodu a pije víno. Toto rčení je poplatné nejednomu pohlavárovi, a knězi Lauritzovi rovnou dvojnásobně. Jakožto prostředník boží moci sice od svých oveček požaduje pokoru a pobožnost, sám ovšem nemá problém oddat se nejednomu hříchu – ať už opíjení, cizoložství či dokonce vraždě.

Posedlost (foto: Film Europe)

Posedlost je hororově laděná záhada, jež nahlíží do náboženských diskrepancí mezi komunitami. Na sklonku první světové války se kněz Lauritz spolu se svým synem vrací z misie na Madagaskaru na norský venkov. Zde je kněz pověřen rozhodnutím o umístění nového kostela pro hornickou komunitu. Lauritz si bezohledně umíní postavit kostel na místě pohřebiště původních obyvatel Sámů, čímž nevědomky spustí řadu nevysvětlitelných, až nadpřirozených jevů, a také zkázu své vlastní rodiny.

Snímek norského režiséra a scenáristy Henrika Martina Dahlsbakkena v sobě snoubí severskou mystiku a nadpřirozené prvky. Díky klasickým hororovým formulím, jako například vymítání ďábla z těla, film sice nabývá jistého hororového nádechu, nicméně o prvoplánovou podívanou, u níž byste leknutím vyskočili ze sedačky, se rozhodně nejedná. Dahlsbakkena mnohem více zajímá budování psychologické tenze mezi hlavními postavami. A v tomto ohledu se mu daří tak zpola. Posedlost totiž stojí na pomezí několika žánrů – psychologického dramatu, thrilleru, mystické fabule či již zmíněného hororu – avšak do žádného se nepustí naplno a možná právě proto je výsledný dojem lehce mdlý.

Posedlost (foto: Film Europe)

Nádherná mrazivá scenérie, vynikající hudební doprovod a přesvědčivý herecký ansámbl sice snímek táhnou nahoru, avšak nepevně uchopený scénář a režie se nevyrovnají intezitě názvu tohoto filmu. Místo živočišné, ohromující posedlosti tak snímek působí spíše sice jako dostačující, avšak vlažný zájem.

Další projekce filmu v rámci Scandi zde.

  • Režie
  • Scénář
  • Herci
  • Hudba
  • Kamera

Posedlost (2022)

Snímek Posedlost překypuje fascinujícími tématy jako jsou manipulace, zneužívání náboženské moci, xenofobie, či incest, avšak ani z jednoho netěží maximum. Navzdory tomu se – alespoň po několika stránkách – jedná o kvalitní film. K tomu, abyste jím byli posedlí, byste přeci jen potřebovali o trochu více.

Pavel Bárta, Totalfilm.cz
foto/video: Film Europe © 2023

Posedlost
Forbannelsen
Horor / Drama
Norsko, 2022, 104 min
Premiéra: 23. 2. 2023 Film Europe
Režie: Henrik Martin Dahlsbakken
Scénář: Henrik Martin Dahlsbakken
Kamera: Oskar Dahlsbakken
Hudba: Nils Martin Larsen
Hrají: Jan Sælid, Tarjei Sandvik Moe, Anna Filippa Hjarne, Alfred Ekker Strande, Dennis Storhøi, Nina Ellen Ødegård, Benjamin Helstad, Ragne Grande, Øyvind Brandtzæg, Ellen Dorrit Petersen, Eva Nergård, Arnt Fossli