Marocká režisérka Maryam Touzani po svém kritikou opěvovaném debutu Adam přichází se stejně oceňovanou novinkou Modrý kaftan. Ve svém druhém snímku opět otevírá v Maroku dosud tabuizované téma homosexuality.
Halim a jeho žena Mina provozují v Maroku obchod s tradičními oděvy – kaftany. Jelikož Halim trvá na ruční práci a odmítá strojovou výrobu, čekací doba na výsledná díla je pro moderní svět až příliš dlouhá. I proto si manželé najmou na výpomoc mladého Youssefa. Vznikající pouto mezi Halimem a Youssefem však začne přerůstat v mnohem víc než jen pracovní vztah.
Modrý kaftan pomocí jednoduché zápletky upozorňuje na složitou situaci LGBTQ+ komunity k Maroku. Film se de facto odehrává pouze na třech místech – u Halima doma, v práci a poté ještě v místních lázních hamam, které pro Halima představují jediné místo, kde může, ač stále diskrétně, dát průchod své sexualitě. Snímek tak umně poukazuje na nutnost skrývat či potlačovat své pravé já pod nátlakem společnosti, náboženství i justice.
Drama Modrý kaftan však oplývá obří dávkou vřelosti a empatie, a má tak pro vztah Halima a Youssefa pochopení. Manželství Miny a Halima je sice harmonické, nicméně pro Minu (nejen) sexuálně neuspokojivé. Mina si je plně vědoma Halimovy orientace, navzdory svým osobním touhám i náboženskému vyznání však v sobě dokáže najít porozumění.
Souhra jemné režie, citlivých hereckých výkonů ústředního tria i teskné hudby vytváří ze snímku záležitost stejně delikátní jako hedvábí, z něhož Halim šije své oděvy.
Modrý kaftan (2022) Snímek režisérky Maryam Touzani je jako titulní modrý kaftan – poctivá ruční práce, která dbá především na kvalitu. Tak jako Halim s pečlivostí a precizností vyšívá na své kaftany jeden ornament za druhým, i film samotný si dává na čas a nikam se ve svém vyprávění nežene. Jedná se o zdrženlivou a trpělivou podívanou, jež ke svému ústřednímu tématu přistupuje s láskou a pokorou. Stejně jako Halim ke svým kaftanům.Pavel Bárta, Totalfilm.cz
foto/video: Artcam © 2023
Le Bleu du caftan
Drama
Francie / Maroko / Belgie / Dánsko, 2022, 118 min
Premiéra: 16. 3. 2023 Artcam
Režie: Maryam Touzani
Scénář: Maryam Touzani, Nabil Ayouch
Kamera: Virginie Surdej
Hudba: Kristian Eidnes Andersen
Hrají: Lubna Azabal, Saleh Bakri, Ayoub Missioui
Produkce: Nabil Ayouch