Recenze: Shazam čelí epickému hněvu bohů, srdce u toho ale neztratil

Aktuální filmový svět DC je v ohrožení. A to nejen kvůli dalšímu útoku superpadouchů, ti jsou totiž prakticky na denním pořádku. Na jednotlivé hrdiny totiž číhá nebezpečí i ve filmovém zákulisí. Studio si vzal na starost komiksový veterán James Gunn, na obzoru je restart s novými herci a stále visí ve vzduchu otázka, zda se některé ze starých postav přesunou i do čerstvě budovaného světa. Na takovém rozcestí stojí i Shazam, sedmnáctiletý teenager v těle v superhrdiny, který se letos vrací ve svém druhém filmu s podtitulem Hněv bohů. A musíme doufat, že ne v posledním. Byla by ho velká škoda. Pokračování této fantasy prkotiny se totiž překvapivě vydařilo.

Shazam! Hněv bohů (foto: Vertical)

Shazam! Hněv bohů nás vrací zpátky do děje několik let po konci prvního filmu. Mladý Billy Batson konečně našel štěstí u své pěstounské rodiny a společně se svými super-sourozenci se snaží pomáhat, kde to jen jde. Dvojí život s sebou ale přináší i několik zádrhelů. V rolích ochránců nevinných se totiž bandě dětí příliš nedaří. Billy se ale zároveň obává, že pokud svému týmu povolí uzdu a nechá je věnovat se vlastním trablím, mohla by mu jeho rodinná idylka zase proklouznout mezi prsty. Nikdo z rodiny navíc netuší, že se jim chystají pořádně zavařit dcery řeckého boha Atlase, jehož síla koluje Shazamovi v žilách.

Z premisy malého kluka schopného změnit se kouzelným slůvkem v dospěláka vytěžil v jedničce režisér David F. Sandberg co se dalo. Oproti mnohým kolegům ze stáje DC ale Shazam! přeci jen nemá tak širokou škálu příběhů a záporáků, z nichž by šlo ve dvojce čerpat. Namísto vymýšlení nějaké absurdní zápletky tedy Sandberg a scenáristé spíše vzali vše, co se jim osvědčilo na prvním filmu, a prostě to nafoukli do větších rozměrů. Hněv bohů má oproti svému předchůdci podstatně větší měřítko, obsáhlejší mytologii a s efekty rovněž nešetří. Naštěstí ale nikdy nezapomíná, že bez trochy toho srdíčka a nadhledu by nudily i sebevětší exploze.

Shazam! Hněv bohů (foto: Vertical)

Vtípky a humor samozřejmě najedeme i u konkurence. Na rozdíl od marvelovských kolegů, z nichž lítají hlášky jako z kulometu a za jakékoliv situace, Shazam! jen málokdy ve svých odlehčených momentech shazuje sám sebe nebo ústřední konflikt filmu. Emocionální chvilky jsou brány vážně, záporáci mají šanci být skutečně zlí a odlehčené momenty vyniknou o to lépe. Sandberg tak často dává vzpomínat na staré dobré superhrdinské bijáky jako Raimiho Spider-Many, které necítily potřebu každému vážnějšímu momentu co nejrychleji podtrhnout nohy nějakým vtipem, ať už byla situace na plátně sebešílenější.

Do šílenství přitom Hněv bohů rád místy zabředne. Postavy po sobě házejí blesky, města se skládají jako origami a mezi tím vším pobíhá kyklop nebo mantichora. K šeredné počítačové mánii, které jsme si u DC užili více než dost se Zackem Snyderem, ale Shazam naštěstí nikdy nesklouzne. Akce není mnoho a v rámci žánru pravděpodobně nikterak zvlášť neoslní, svůj účel ale splní s přehledem. Když se pak do bitek vloží různé mytologické zrůdičky, vyplavou na povrch i Sandbergovy hororové kořeny.

Na čem by se stále dalo zapracovat, je scénář. Základy příběhu naštěstí bez problému fungují, do dvou hodin je ale napakováno poměrně hodně mytologických detailů, fantasy říší a magických objektů, které mnohdy spíše matou než prohlubují svět. Už jednička měla také občas sklony zbytečně natahovat některé komediální scénky, což u pokračování bohužel vydrželo. Většina takových vtipů přitom není vůbec špatná, místo třiceti sekund by se na nich ale s klidem dalo strávit pouhých deset.

3

Shazam! Hněv bohů (2023)

Druhý Shazam se možná nezařadí mezi klasiky komiksového žánru, jako oddechová večerní jednohubka ale dělá svou práci na výbornou a není vůbec těžké mu nějaké ty neduhy odpustit. V době, kdy většina velkofilmů působí spíše jako tovární zábava na objednávku, vždy potěší, když na filmu poznáte, že si na něm tvůrci dali skutečně záležet. I když ho možná stoprocentně nedotáhli.

Petr Schön, Totalfilm.cz
foto/video: © Vertical Entertainment, Totalfilm Media 2023

Shazam! Hněv bohů
Shazam! Fury of the Gods
Akční / Dobrodružný / Komedie / Fantasy
USA, 2023, 131 min
Premiéra: 16. 3. 2023 Vertical Entert.
Režie: David F. Sandberg
Scénář: Henry Gayden, Chris Morgan
Kamera: Gyula Pados
Hudba: Christophe Beck
Hrají: Zachary Levi, Asher Angel, Jack Dylan Grazer, Adam Brody, Rachel Zegler, Lucy Liu, Djimon Hounsou, Helen Mirren, Ross Butler, Ian Chen, Meagan Good, Faithe Herman, Grace Caroline Currey, D.J. Cotrona, Jovan Armand, Marta Milans, Cooper Andrews, P.J. Byrne, Diedrich Bader, José Mora Ramos, Rizwan Manji, Derek Russo, David Lengel, Abby Glover, Bonnie Discepolo, Gal Gadot