Nějaké to nadpřirozené hororové strašení posílají americká studia do kin s železnou pravidelností a není to žádná náhoda. Podobné snímky se dají natočit relativně za pakatel a co je hlavní, dokážou bez problému přitáhnout diváky do kinosálů. Mezi jednotlivými horory se často objevují pomíjivé trendy jako obsese slasher žánrem, v němž ústřední záporák Kruger/Myers/Voorheez kuchá jednu oběť za druhou, nebo zase přehršel mučících filmů ala Saw. Jedno téma, k němuž se ale studia neustále vracejí a zatím nikdy neomrzelo, je nadpřirozeno a exorcismy. Fascinace duchy a neviděným světem je lidem vlastní snad od počátku civilizace a někteří filmaři toho dovedou naplno využít. Nejnověji se o to v kinech pokusí Papežův vymítač, ten ale navazuje na dlouholetou „vymítací“ tradici.
Popularita duchařin, démonů a ďáblů není žádným překvapením, když vezmeme v potaz, že pomyslný titul nejstrašidelnějšího filmu všech dob po dlouhá léta nesl (a možná stále nese) Vymítač ďábla z roku 1973. Tato absolutní hororová ikona se dříve či později prodere do každé konverzace o hororovém žánru, jelikož ve své době způsobila ve filmovém průmyslu pěkné haló. I dnes se sem tam stane, že zaslechneme příběh o ustrašeném umdlévání přímo v kině. Podobnými incidenty ale poprvé proslul právě Vymítač ďábla. Dnešní divák zvyklý na vřískající monstra by se něčemu takovému mohl vysmát. Pomalé a metodické zpracování procesu vymítání ďábla v pojetí režiséra Williama Friedkina ale vyhnalo z kina i leckterého nebojsu, a to svým syrovým realismem a sžírajícím pocitem zoufalství.
Vymítač ďábla byl prvním a dodnes vzácným hororem, který obdržel nominace na Oscara za nejlepší film a dlouhá léta si držel reputaci čiré hrůzy. Kromě nevídaného dopadu na diváky totiž později vyšlo najevo, že produkce samotná byla tak nějak od počátku prokletá. O neustálém překračování rozpočtu nebo konfliktech na place tu ovšem nemluvíme, i když ani ty Vymítači ďábla nechyběly. Friedkin bez ostychů herce fackoval a řval po nich, dva z vedlejších herců ještě před premiérou filmu zemřeli, uprostřed natáčení záhadně vyhořela většina placu a obě představitelky hlavních rolí si kvůli rolím těžce poranily záda. Aby toho nebylo málo, jeden z komparzistů se nedlouho po natáčení dopustil vraždy. Ve studiu Blumhouse tak musí jedině doufat, že se podobné „prokletí“ nepřenese i na jejich chystané pokračování.
Friedkinův film měl za následek nejen celou řadu kopií či parodií, ale také zvýšení povědomí o dříve opomíjené exorcistické praktice. Lidé se tohoto obřadu začaly dožadovat častěji a častěji a práce tedy přibývalo i vyhlášeným expertům na okultismus, manželům Warrenovým. Tento pár démonologů se zabýval spoustou případů posednutí ďáblem či jinou temnou entitou a jejich zdokumentované případy později posloužily jako podklad pro trilogii V zajetí démonů. V rámci této série se s exorcismem setkáte prakticky na každém rohu, ať už se vyháněl duch z posedlé matky nebo démon z malého chlapce. Ústřední trojice filmů vydláždila cestu i spoustu spin-offů, setkání s ďábelskou jeptiškou nebo mexickým folkovým duchem ale ve skutečných zápiscích Warrenových už raději nehledejte.
Za tematikou skutečných exorcismů bude lepší se vydat do filmografie režiséra Scotta Dericksona. Ještě než začal na plátně čarovat s Doctorem Strangem, rozjel svou kariéru převážně na hororech. V roce 2005 ve filmu V moci ďábla odvyprávěl, byť po svém, příběh německé vysokoškolačky Anneliese Michel (ve filmu přejmenované na Emily Rose), která se v 60. letech podrobila bohužel smrtelnému exorcismu. O devět let později pak ze skutečných výpovědí newyorského policisty seskládal snímek Chraň nás od zlého, v němž je potřeba vymítat démonické síly zase z posedlého mariňáka.
Dokonce i na poli filmů o boji s nadpřirozenem má co nabídnout komiksový žánr. Samozřejmě na úplně jiné úrovni realismu. Fantasy film Constantine z roku 2005 sleduje Keanu Reevese coby detektivka Johna Constantina, smrtelně nemocného exorcistu se schopností rozeznat v reálném světe prvky nadpřirozena. Při své premiéře sice film totálně propadl, v průběhu let se na něj ale nabalila solidní skupina fanoušků. Možná i proto se aktuálně chystá pokračování.
Nový snímek Papežův vymítač, na který můžete zajít do kin od 6. dubna, pak vrací praktiku exorcismu k jejím reálným kořenům. Russell Crowe si v něm střihl titulní roli otce Gabriela Amortha, předního vatikánského experta na vymítání zlých sil, jehož skutečné zápisky z exorcismu malého chlapce posloužily filmařům jako inspirace.
Petr Schön,
foto/video: archiv, Bontonfilm, Magic Box, Falcon © 2023