Eliška Křenková už na podzim tohoto roku odhalí tajemství v dobové novince Matěje Chlupáčka Úsvit. Na place druhého filmu kdysi nejmladšího (a po mnoha projektech již dnes značně etablovaného) režiséra a producenta jsme byli přesně před rokem ve Zlíně. Přivezli jsme si zajímavý video materiál, ale ještě než ho v létě uvidíte, tak vám nyní producenti představují první ukázku ze svého detektivního dramatu. Eliška Křenková v hlavní roli těhotné lékařky přijíždí na sklonku 30. let se svým manželem, ředitelem továrny, vystavět v Tatrách po vzoru Zlína pokrokové město Svit. Jejich plán ale naruší záhadný nález a příjezd tajné policie.
„Nechtěli jsme dělat žádné kompromisy a přáli jsme si divákům přinést opravdu moderní podívanou, která bude i přes dobu, ve které se film odehrává, vyprávět o současných tématech. Skrze detektivní žánr tak prezentujeme příběh silné ženské postavy, která se pokusí vzepřít utopickému světu, ve kterém žije,“ podotýká režisér Matěj Chlupáček.
V dramatickém příběhu si spolu s Eliškou Křenkovou zahráli Miloslav König, Milan Ondrík, Marián Mitaš, Luboš Veselý, Martha Issová, Ladislav Hampl a další.
Rozpočet filmu se vyšplhal na téměř 90 milionů korun. Úsvit se natáčel od května do září loňského roku v několika lokacích v České republice i na Slovensku – v Tatrách, u Lysé nad Labem, v Dřísech nebo ve Zlíně. Město Svit, kde se film odehrává, pak vzniklo unikátním způsobem v kombinaci reálných záběrů, nákladných dekorací a modelu celého města v poměru 1:7.
„Ve filmu Úsvit jsem měla možnost si zahrát velmi silnou ženskou hrdinku, která je téměř po celý film na plátně. Helena je skvěle napsaná postava s mnohovrstevnatou psychologií, byla neskutečná radost a výzva ji hrát, tuhle kombinaci miluju. Celá spolupráce na filmu byla velmi otevřená. Matěj je režisér, kterého zajímá názor, postoj a nápady herců. Celý tvůrčí proces probíhal s lehkostí a nadšením,“ komentuje roli i natáčení hlavní představitelka Eliška Křenková.
Její kolegyně Martha Issová se rozpovídala víc: „Ze scénáře k filmu Úsvit jsem byla od první chvíle nadšená a přečetla jsem ho jedním dechem. Miro Šifra je dle mého názoru velmi talentovaný scenárista a hrát jeho dialogy byla pro mě čistá radost. Všechno do sebe zapadalo, každá postava byla jiná a podle toho se vyjadřovala, ve scénáři byl humor a život, tak, jak to mám ráda. I když tedy zrovna moje postava, manželka stavbyvedoucího, se vyznačuje tím, že nemá humor absolutně žádný.
Film se odehrává v meziválečném období, které mě ohromně zajímá. Milovala jsem svoji českou babičku Zdeničku, která se narodila v listopadu 1918, tedy chvilku po vzniku Československé republiky. Dětství a mládí prožila v tomto krátkém, ale zřejmě velice intenzivním období. Často nám o něm vyprávěla a já si vytvořila představu idylického času, ve kterém se děly jen samé krásné, inspirativní a vznešené věci. Postupně jsem zjišťovala, že to tak úplně nebylo, že pro mnoho lidí to musela být doba nesmírně složitá a zlá, ovšem dodnes ji vnímám jako veliké kulturní a společenské vzedmutí naší země.
Úsvit je druhým celovečerním filmem Matěje Chlupáčka, který je spolu s Majou Hamplovou také producentem snímku. Při realizaci se sešel tým zkušených českých i zahraničních profesionálů, jejichž jména potvrzují výjimečnost celého projektu. Autorem hudby je skladatel Simon Goff, držitel ceny Grammy za film Joker a seriál Černobyl, film barví Natasha Leonnet, která pracovala na oscarovém La La Landu nebo marvelovce Spider-Man: Napříč paralelními světy, a také Pavel Hrdlička, střihač oceněný několika Českými lvy. Za kameru se postavil Martin Douba.
Do kin film na podzim uvede Bontonfilm.
-red-
foto: © Barletta 2023