#annaismissing: Krimi o zmizelé influencerce učí o nástrahách internetu (recenze)

Na úspěch webového seriálu #martyisdead oceněného Emmy volně navazuje další, tentokrát celovečerní projekt. Ze spolupráce produkční platformy Bionaut Dark a osvětového projektu Bezpečně v síti vzešla moderní detektivka #annaismissing o pohřešované influencerce, která diváka varuje hned před několika kyberprostorovými riziky.

Náhlé odmlčení se kontroverzní streamerky motivuje k jejímu hledání kromě policie i nespočet fanoušků, a taky patnáctiletou Ninu. Ta totiž našla v tátově telefonu její nahou fotku a začne se obávat, že by s celou záhadou mohl mít něco společného. Detektivní stránka celého příběhu i její rozřešení jsou v rámci žánru poměrně standardní podívanou okořeněnou zajímavým rodinným subplotem. Tvůrcům ale evidentně nešlo o to, aby diváka šokovali vrahovou identitou nebo aby rozplétali komplikované motivy podezřelých. Krimi obsah frčí, a tak je ústřední záhada spíš záminkou, jak atraktivním způsobem budovat povědomí mladých diváků o nástrahách číhajících na internetu.

Revenge porno, sexuální predátorství v kyberprostoru, digitální stopa dětí, rozesílání nevyžádaných dick-picků, bezpečnost citlivých dat, to jsou některé problémy, kterých se scénář dotýká a elegantně je komponuje do děje tak, aby sledující diváky nenásilně upozornil na nebezpečí s nimi spojené. „Musíš být vážně opatrná, komu posíláš své fotky,“ radí třeba jedna z postav Nině nad albem plných leaknutých intimností zmizelé influencerky. „Nehledě na to, jak jsi zamilovaná.

Sympatické je, že filmu se tato varování převážně daří předat bez toho, aby soudil, působil příliš mravokárně nebo prudérně. Pomocí svého výstražného příběhu zkrátka jen ukazuje důsledky, kam neopatrné chování na internetu může v extrémních případech dojít. Pouhých pár lechtivých obrázků totiž poměrně snadno dovede zničit hned několik životů a rodin.

Už nedávám ten tvůj cringe, když se na sockách prezentuješ jako boomerská matka,“ rozčiluje se Anna v podání talentované debutantky Viktorie Vítové pár dní před svým záhadným zmizením. Jako autor námětu je v titulcích uveden režisér Adam Sedlák, jehož loňský Banger velmi autenticky a s lehkostí zachycoval mluvu mladých a věrně zobrazoval i další aspekty dospívání v dnešní době. Aktuální #anna může působit v tomto ohledu místy kapku snaživě. To ale lépe posoudí až cílovka v kinech.

Co filmu upřít nelze je kromě vhodně vybrané hudby i sexy vizuál. Režisér Pavel Soukup určitě nezapře svou reklamní a videoklipovou zkušenost, jeho celovečerní novinka svými výrazně kontrastními a saturovanými obrazy, záběrováním a celkovou stylizací podobné kratší formáty nejednou připomene. Skvělou práci tvůrci pak odvedli ve střižně, kde se vyhráli hned s několika výraznými a nápaditými momenty a přechody mezi jednotlivými scénami.

3.5

#annaismissing (2023)

Tvůrci z Bionautu zase jednou přišli s moderním námětem, objevili pro český film zajímavé nové tváře a na jejich novinku se i hezky kouká. #annaismissing je chytře maskovanou osvětou. Nezbývá než fandit, aby zarezonovala u těch, kterým je určena.

foto/video: © Aerofilms 2023

#annaismissing
Drama / Thriller