Menu

TotalFilm YouTube logo TotalFilm Spotify logo TotalFilm Instagram logo TotalFilm Facebook logo

TotalFilm YouTube logo TotalFilm Spotify logo TotalFilm Instagram logo TotalFilm Facebook logo
Infobox ikona

NA CO SE PODÍVAT V ZÁŘÍ? NAŠE TIPY NA KINO NAJDETE TADY, TIPY NA NOVINKY NA STREAMU TADY.

Total Week #34/23 – Budoucnost Duny, bijáky z Benátek a apokalypsa po Česku

Druhá Duna se sice odsouvá, až ji ale časem konečně uvidíme, začne se rozhodovat, zda se velkolepé sci-fi dočká celé trilogie. U Disneyho mezitím pokračují úsporná opatření a v Benátkách se rozeběhl další ročník jednoho z nejzásadnějších festivalů na světě, byť u toho kvůli stávce tentokrát nemohou být hollywoodské hvězdy. Podíváme se i na rekordní propad Kazmova filmu a doporučíme si nenápadný český bizárek, který líčí vizi budoucnosti, ve které se na Zemi řítí spalující úlomek Slunce.

Jaká je budoucnost Duny?

Zatímco fandové už týden truchlí nad odsunutím druhé Duny z letošního podzimu na příští březen, režisér Denis Villeneuve má dobré zprávy. Rozpovídal se totiž o tom, že pokud se druhému dílu bude dařit, rád by natočil i trojku, která by adaptovala další knihu série. Spasitel Duny totiž podle něj smysluplně navazuje na příběh a myšlenky původního románu když zkoumá, jak se Paul vyrovnává se svou rolí vůdce a mesiáše. Jedním dechem režisér ale dodává, že další knihy mu osobně přijdou příliš ezoterické, po dokončení své vysněné filmové trilogie se tedy pravděpodobně vydá vstříc novým originálním projektům.

Finální rozhodnutí samozřejmě leží na bedrech studia, a protože Warneři s železnou pravidelností překvapují diváky stále podivnějšími rozhodnutími, jen těžko si lze v tuhle chvíli na cokoli vsadit. Záležet bude primárně na finančních výsledcích druhého filmu, který se ve svém novém jarním slotu bude muset vypořádat s obstojnou konkurencí v podobě nové Kung-Fu Pandy, Tichého místa, Krotitelů duchů nebo hrané Sněhurky. Je tedy otázka, jestli by si navzdory propagačním komplikacím pramenícím ze stávky film přeci jen nevedl v původním plonkovém podzimním termínu.

Benátky bez hvězd, ale v plném proudu

Ačkoli současné stávky v Hollywoodu znamenají, že se letos na červeném koberci festivalu v Benátkách neobjeví všechny hvězdy, nabídka filmů zůstává úctyhodná. A to z dobrého důvodu, protože právě probíhající festival si postupně vybudoval pověst místa, kam budoucí držitelé Oscarů a dalších cen jezdí na své premiéry.

Na ostrově Lido poblíž slavné laguny si tak v těchto dnech odbíjí první projekce třeba thriller Davida Finchera Zabiják, který brzy uvidíme na Netflixu a o kterém dnes ještě bude řeč; vysněný Ferrari legendárního režiséra Michaela Manna; novinka Bradleyho Coopera Maestro, ve které s umělým nosem ztvárňuje skladatele Leonarda Bernsteina; nebo třeba surrealistická komedie Poor Things, ve které si Emma Stone zahraje nadrženou holčičí verzi Frankensteina. Českým želízkem v soutěži je koprodukční drama Hranice Agnieszky Holland, vyprávějící o strastech ukrajinských uprchlíků.

Podrobný přehled nejočekávanějších filmů z Benátek najdete ve speciálním článku na webu.

Disney shazuje mrtvou váhu

Dobře už bylo, řekli si v Disneym a tváří v tvář investorské nedůvěře a neuspokojivým finančním výsledkům studia začali pod vedením staronového šéfa Boba Igera šetřit a škrtat. Výsledkem jsou tisíce propuštěných zaměstnanců, škrty v tvorbě obsahu a hledání dalších a dalších úsporných opatření. Jedním z nich je i zbavování se již hotových filmů a seriálů, jakkoli to na první pohled u již dotočených a zaplacených projektů může znít paradoxně. Studio jejich nenasazením totiž jednak ušetří za tantiémy tvůrcům, jednak má šanci něco trhnout na jejich prodeji konkurenčním službám a televizím.

Tenhle osud teď má potkat dobrodružné seriály Kronika rodu Spiderwicků podle stejnojmenné knižní série a Nautilus, který je volnou adaptací verneovky 20 tisíc mil pod mořem. Disney si zřejmě vyhodnotil, že tahle staromilská dobrodružství nejsou dostatečným tahákem, aby se mu jejich nasazení vyplatilo. Do budoucna tedy patrně můžeme čekat ještě větší fokus na ty nejprověřenější a nejprovařenejší brandy.

Bob Iger (foto: archiv)


Trailer týdne

Dost možná nejočekávanější novinka uvedená na právě probíhajícím benátském festivalu nepochází od nikoho menšího, než autora Klubu rváčů. Právě s ním se v roce 1999 v Benátkách David Fincher objevil naposledy. Letos se vrací s adaptací francouzských komiksů Alexise Nolenta. Fincher na filmu The Killer neboli Zabiják pracuje již několik let; on sám ho popisuje jako “brutální, krvavý, elegantní noir.” Vypráví o nájemném vrahovi s tváří Michaela Fassbendera. Ten se psychicky zlomí, když se v něm začne probouzet svědomí. Netflix, který si filmaře už pár let drží ve své stáji díky exkluzivní smlouvě, film uvede 10. listopadu.

Na co se chodilo

Po extrémním růstu přišel i extrémní pád a Kazma si připisuje druhý tržební rekord. Tentokrát ale o poznání méně veselý. Jak jsme si řekli minulý týden, Kazmova ONEMANSHOW během prvního víkendu mimořádně zarezonovala a nalákala do kin rekordních 290 tisíc diváků. Prvotní hype ale rychle opadl, za týden už návštěvnost spadla o rovněž rekordních 80 %. Hra o milion dolarů zamčených na pražském výstavišti asi do kin ještě nějakou dobu lákat bude, vysněný milion diváků internetový provokatér ale s nejvyšší pravděpodobností nepokoří. Na místě je nicméně podotknout, že dosavadních 430 tisíc návštěvníků za dva týdny je na český film tak či tak velmi pěkný výsledek.

Zatímco Oppenheimer si to šine vstříc miliardě a Barbie miliardě a půl, všude po světě tržebně skomírá old-school komiksovka Blue Beetle. Nepomohla mu ani fresh orientace na latino publikum, ani vstřícné recenze; na krovkách si brouk po dvou týdnech v kinech nese nuzných 80 milionů dolarů, a bude mít kliku, pokud tuhle sumu alespoň zdvojnásobí a o chlup tak předstihne druhého Shazama na pozici nejprodělečenější komiksovky od DC. Únava superhrdiny je v kinech tedy hmatatelná a bude hodně zajímavé sledovat, jak se na podzim v kinech povede konkurenčním Marvels.

Na co se podívat

Brutální vedro není jen letošní realita za oknem. Stejnojmenný snímek představuje realitu zdánlivě totožnou s tou naší – s jedním rozdílem. K Zemi se nezvratně řítí úlomek Slunce. Střetne se žhavá hmota s rozpalující se planetou? Rezignaci pod tíhou nesnesitelného horka přerušují záchvaty agrese, perverze a zoufalství, které lidi dohání k nepochopitelným činům. Hlavní hrdina, devatenáctiletý Vincek v podání režisérova bratra, se cítí být ochromený svým stagnujícím mládím bez jasné budoucnosti i vesmírnou hrozbou, když z žhnoucího města vyráží schovat se za kamarády na chalupu v lese. Na cestě ho ale čeká série naprosto absurdních příhod.

Novinka mladého režiséra Alberta Hospodářského, se kterým jsme si na podcastu nedávno o jeho debutu popovídali, věrně ilustruje úzkosti, kterým čelíme tváří v tvář kupícím se krizím všeho druhu. Po festivalové krasojízdě Brutální vedro konečně vstupuje i do běžných kin a vy byste se měli naladit na správnou porci bizáru a dát mu šanci.

Martin Mažári, Totalfilm.cz
foto/video: archiv, Netflix, Vertical Ent., Bontonfilm, Artcam © 2023

TotalFilm YouTube logoTotalfilm kanál TotalFilm Spotify logoTotalfilm podcast