FURIOSA: SÁGA ŠÍLENÉHO MAXE MÁ FINÁLNÍ TRAILER. VSTUPENKY JSOU JIŽ V PŘEDPRODEJI.

Recenze: Originální horor Démon ve mně nešetří hrdiny ani diváky

Po řadě úspěšných krátkých filmů vstoupil mladý režisér Bishal Dutta tento týden do kin se svou celovečerní prvotinou, Démon ve mně. Od ostatních žánrovek potýkajících se s démonickými entitami se odlišuje základnou v hinduistické kultuře, která je zatím zcela netradiční pro mainstreamový horor. A před svými dosavadními podzimními konkurenty ve formě různých jeptišek a vymítačů se nemusí ani trochu stydět.

Hlavní postavou je Sam, teenagerka, která se odcizuje od svého indického původu a tím i od vlastních rodičů, aby zapadla mezi své spolužáky. To samé se nedá říct o její dřívější nejlepší kamarádce Tamiře, která skončila mezi outsidery. S Tamirou je totiž očividně něco špatně a svým vzhledem připomíná hororovou kolegyni Samaru. Když situace vyeskaluje a Tamira zmizí, nemůže jí pomoct nikdo jiný, než právě Sam. Skrze odmítání vlastní kultury rychle zjistí, že historky, kterými je strašili v dětství, jsou pravdivé.

Megan Suri, která ztvárnila Sam, je známá především ze seriálu z dílny Netflixu, Tenkrát poprvé. Z komediálně laděné role do hororového světa přeplula mladá herečka indického původu zcela přirozeně… a hrůzu, kterou Sam pociťuje, přenese i mimo plátno. To samé můžeme říct i o její kolegyni Mohaně Krishnan, neboli Tamiře, která svým zdánlivě šíleným výjevem nastolila znepokojující atmosféru dřív, než je vůbec představena démonická entita. Když se na scéně ale objeví démon Pišáč, nemá už divák ani jinou možnost než se bát. A to navzdory, ale vlastně i díky faktu, že z něj nevidíme víc než pár svítivých očí.

Pišáč neděsí prvoplánově svým vzhledem, ale tím, co představuje. Démon je totiž v hinduistické i budhistické mytologii čirým zlem a neživí se pouze masem svých obětí, ale i jejich energií. Dokáže manipulovat s lidskou myslí a umocňovat v ní již existující pocity osamělosti a neštěstí. Není pak divu, že se pro něj staly ideální obětí mladí a zranitelní studenti, na které je vzhledem k jejich odlišnosti nahlíženo často skrz prsty. Neváhá navíc ublížit komukoliv, kdo by se jim snažil pomoct.

Jen škoda, že film nenahlédl do původu tohoto démona ještě hlouběji pod povrch, třeba s nějakou povídačkou, kterou o něm děti vychovávané v hinduismu slýchají. Mezi všemi Valaky, Azazely a Belethy by to bylo konečně něco nového a zajímavého.

Jedna z největších předností Démona je, že své protagonisty vůbec nešetří a nic jako plot armor tady neexistuje. Právě tím dodává nepředvídatelnost jinak relativně jednoduchému příběhu bez větších neočekávaných zvratů. Navíc film má tak kvalitní sound design, že když přijde první brutální výjev a jedné z hlavních postav prasknou snad všechny kosti v těle, jste nejen v šoku, ale máte pocit, že se to stalo hned vedle vašemu spolusedícímu. Zkrátka se tu lámou vazy, trhá se maso a krev teče proudem. Tvůrci chytře pracovali i se světlem, a tak když se na scéně ukáže zmizelá Tamira, divák získává dojem, že je uvězněná v nějakém limbu mezi peklem a zemí, i když realita je nakonec jiná. Se světly si hráli nejen tvůrci, ale i démon Pišáč, čímž ve filmu nastává řada děsivých situací.

Když je po silně vybudované tenzi ke konci odhalen Pišáč v celé své kráse a divák poprvé uvidí podivně pokroucené tělo sestavené z mnoha končetin, děsivě prázdných očí a mnoho řad ostrých zubů, rozhodně nepřichází zklamání. Přesto ale Démon ve mně nejlépe funguje ve chvílích, kdy nechává pracovat divákovu představivost, a mnohé nechá nevyřčené a neukázané. Lidská fantazie totiž dokáže být mnohem děsivější než sebepůsobivější CGI příšera. Nejspíš každý v dětství zažil ten pocit, když zírá do tmy a najednou se něco skrývá v každém koutě a za přivřenými dveřmi. A i když je démon odhalen a zdánlivě poražen, film svým nejasným koncem diváka dále udržuje přesně v této drásavé nejistotě. Stejně jako to svým obětem dělá Pišáč.

3.5

Démon ve mně (2023)

Ačkoliv je Démon ve mně v podstatě klasickým hororem o démonické entitě, je zajímavý výměnou křesťanské kultury a tradic za hinduistickou, což v mainstreamu není zvykem. Sice má jednoduchý a relativně předvídatelný příběh, to ale kompenzuje minimum plot armoru, díky čemuž divák nikdy neví, co protagonisty čeká dál, protože nikdo není v bezpečí. Zároveň si Démon ve mně hraje s lidskou fantazií a podobu démona neodhaluje do poslední chvíle, čímž silně buduje napětí. Podoba Pishacha vás potom rozhodně nezklame, je ale škoda, že tvůrci nezapluli hlouběji do jeho původu z mytologických povídaček. Vzhledem k tomu, že je to první režisérův celovečerní snímek, jde o opravdu solidní debut.

Tereza Mažári, Totalfilm.cz
foto/video: © Bioscop 2023

Démon ve mně | It Lives Inside