Ohlížíme se za kariérou Luca Bessona, režisér Pátého elementu v Praze uvedl svou novinku

Pokud se vám nepoštěstí a nenarodíte se v Británii nebo ve Spojených státech, vaše šance propracovat se filmovým průmyslem až do Hollywoodu je docela mizivá. Francouzský filmař Luc Besson ale patří k malé hrstce talentů, jehož tvorba prorazila i za hranice rodné Francie a otevřela mu dveře ke spoluprací s takovými esy jako Bruce Willis nebo Liam Neeson. Na své evropské kořeny ale režisér a scenárista nikdy nezanevřel a ve své rodné zemi pravidelně natáčí i dodnes. Svůj nejnovější počin, psychologický thriller DogMan, Besson přijel představit na letošní Festival francouzského filmu do Prahy, kde si o něm v kině Světozor osobně popovídal s fanoušky. Brzy vám přineseme rozhovor s režisérem, ještě před tím se ale ohlédněme za jeho kariérou.

Luc Besson ve Světozoru (foto: Festival francouzského filmu)

Jedna věc, pro kterou měl Luc Besson cit už od svých prvních filmů, je jednoznačně vizuální stránka a práce s kamerou. Už v mládí ho bavilo fotografování a rád četl komiksy, kdyby se ale v jeho životě něco nepokazilo, nejspíš by se k filmařině vůbec nedostal.

Oba jeho rodiče totiž pracovali jako instruktoři potápění a mladý Besson hodlal následovat v jejich šlépějích. V sedmnácti ale prodělal nehodu, kvůli níž musel dát po zbytek života potápění sbohem. Seděl tedy doma, přemýšlel, co se životem, a když si na papír sepsal všechny své záliby a přednosti, usadil se na kariéře ve filmovém byznyse.

Q&A po projekci DogMana (foto: FFF)

Aby si vyzkoušel, do čeho jde, začal nejprve Besson s pracemi na place a pomáhal jako asistent režie. Časem ale začal zpracovávat vlastní krátké filmy, ve volném čase psal příběhy, a zrežíroval i několik televizních reklam. Postupně se tak propracoval až ke své celovečerní prvotině Poslední bitva, post-apokalyptickému černobílému sci-fi bez jakýchkoliv dialogů, kterým se velice zalíbil na filmových festivalech.

Besson tedy vesele natáčel dál, založil si svou vlastní produkční společnost a prokázal se jako velmi komerční a divácky přístupný tvůrce. Jeho snímky jako Modrá hlubina nebo slavné sci-fi Pátý element dovedly do francouzských kin nalákat obrovské davy lidí a diváci si je vesměs užívali. Na rozdíl od mnohých úspěšných režisérů se ale Besson nikdy nedočkal dobré odezvy od kritiků. Ve své rodné zemi je dokonce často považován za tvář uměleckého stylu Cinéma du Look, který filmaře osočoval z ignorování příběhů a přílišného důrazu na vizuál a bombastičnost. Besson samozřejmě něco takového odmítá.

Po historickém snímku Johanka z Arku, který se mimochodem natáčel i u nás, se Besson několik let věnoval vlastní trilogii dětských filmů Arthur a Minimojové, ve které kombinoval hrané a animované scény a sám pro ni i napsal knižní námět. Poměrně nedávno zrežíroval také černou komedii Mafiánovi s Robertem De Nirem a pokusil se o návrat k science fiction s filmy Lucy nebo Valerian a město tisíce planet.

Poslední roky se ovšem nejčastěji objevuje v titulcích spíše v roli producenta nebo scenáristy. Zasloužil se například o dvě velké akční série, a to 96 hodin s Liamem Neesonem a také o trilogii Kurýr v hlavní roli s Jasonem Stathamem. Vloni se pak po kratší odmlce nečekaně vrátil s hororovým spin-offem své pohádkové série, který fandy originále spolehlivě zvedl ze židle.

V DogManovi se Besson rozhodl odvyprávět příběh mladíka, který prožil většinu dětství zavřený v kotci společně se smečkou psů. Jak to vypadá podle zahraničních recenzí, povedl se mu docela efektivní thriller se skvělým Calebem Landry Jonesem v hlavní roli. Po uvedení na Festivalu francouzských filmů se od 30. listopadu snímek podívá i do běžné distribuce. Naši recenzi si můžete přečíst tady. Rozhovor s režisérem vám přineseme po víkendu.

Petr Schön, Totalfilm.cz
foto/video: archiv, CinemArt, Bioscop, Festival francouzského filmu © 2023