Bob Marley: One Love – fascinující životní příběh podle žánrových učebnic (recenze)

Životopisné filmy o legendách hudebního průmyslu nebyly Hollywoodu nikdy cizí. Fanoušci daných umělců se na ně moc rádi přijdou podívat do kina a pro režiséry a hlavně herce se jedná o nesmírně lákavý materiál, který mnohdy zavání oscarovým potenciálem. Po monstrózním úspěchu Bohemian Rhapsody se podobných snímků objevuje čím dál více a byla jen otázka času, než filmovou podobu dostane i jamajská ikona reggae Bob Marley. Celovečerák titulovaný One Love sice zpracoval Marleyho příběh podle žánrové šablony; životní cesta, o které vypráví, je ale naštěstí skutečně zajímavá a nejspíš i poměrně neznámá.

Zpěvákovu cestu ke slávě film do velké míry přeskakuje a vhází nás rovnou do roku 1976, kdy už Bob Marley dosáhl úspěchu a ve své domovské Jamajce platí za absolutní ikonu. Jeho domovina si ale prochází masivními politickými nepokoji, v ulicích se nedá vyhnout přestřelkám gangů a Jamajka stojí na pokraji občanské války. Podle učení své rastafariánské víry se tedy Marley snaží pomocí svých koncertů svou zemi sjednotit pomocí lásky a míru. Ve skutečném světě to ale bohužel není tak růžové. Zpěvák se brzy stává terčem gangů, politici se jej snaží využít pro vlastní účely a na Jamajce pro něj jednoduše není bezpečno. Marley tedy prchá do Anglie a pokouší se prosadit i v novém prostředí, které na něj není dvakrát zvědavé. Jeho rodná země mu ale neustále vrtá hlavou.

Úvodní třetinu filmu odehrávající se na ostrovní Jamajce paří k tomu nejsilnějšímu, co film nakonec nabídne. Film se zdlouhavě neprobírá Marleyho mládím, ale hází nás rovnou doprostřed událostí. Politické trable uprostřed Karibiku sedmdesátých let pravděpodobně nejsou tematikou, která by běžnému tuzemskému divákovi něco říkala. První půlhodinka tedy dovede zaujmout primárně jako historický exkurz do oblastí, které budou pro většinu lidí neprobádaným teritoriem. Marleyho naivní a předem odsouzená snaha sjednotit svou roztříštěnou zemi jedním velkým koncertem nás nejen velmi dobře seznamuje se zpěvákovým smýšlením a charakterem, ale v dnešní době je i nesmírně tematická. Věci jako kultura či sport mají a vždy měly neodmyslitelný vliv na politický život a veřejné smýšlení a One Love to ve svém úvodu krásně ilustruje.

Jakmile se ovšem situace na ostrově začne příliš vyostřovat, zamíří film i se zpěvákem přes oceán. Společně s přechodem do tradičních nahrávacích studií a koncertních hal známých s řady jiných životopisných snímků bohužel Bob Marley: One Love ztrácí velkou část své individuality. Co se zprvu zdálo jako výsek toho nejzajímavějšího z Marleyho života se začíná více a více opírat o staré známé vyprávěcí šablony. Hlavní hrdina hledá svou novou múzu, bojuje s útlakem ze strany producentů, vydává své zlomové album a přitom stále více opomíjí své milované.

Nabízí se tedy otázka, nakolik byly podobné konvence skutečně potřeba, když se přímo nabízelo více rozpracovat Marleyho jamajské kořeny. Bohemian Rhapsody se ale došplhala skoro k miliardě hlavně díky písničkám Queen a nějaký hlubší náhled do života Freddieho Mercuryho chyběl. One Love se tedy ve druhé polovině opírá spíše o Marleyho tvorbu a hudební vystoupení, než aby se skutečně prozkoumala jeho aktivismus a vliv na jamajskou kulturu. Komerčně pravděpodobně přijatelnější řešení. Příběhově je kvůli němu ale film o něco chudší.

Paradoxně má tedy Bob Marley: One Love větší šanci zaujmout diváky, kteří jsou umělcovým dílem a životním příběhem zcela nepolíbeni. Fandům totiž nenabídne o moc více, než velmi klasické shrnutí Marleyho života a největších hitů, o kterých už pravděpodobně vědí všechno. Jestliže vám ovšem jméno Bob Marley moc neříká, stojí za to dát snímku šanci. Mezi zpěváky má totiž právě Marley za sebou jeden z nejzajímavějších osudů a nevědět o něm nic by byla škoda. I když s ním film nepracuje naplno.

3.5

Bob Marley: One Love (2024)

Po velice slibném startu měl Bob Marley: One Love šanci vymanit se z tradičních šablon životopisných snímků. Snaha tu byla. Přibližně od poloviny se ale z filmu stává „jen“ klasický biopic, který sice Marleyho osobnost i tvorbu vystihuje solidně, ale nijak zvlášť zapamatovatelně. Zpěvákovým věrným posluchačům tedy nejspíš příliš nenabídne. Nezasvěcený divák si ale mezi klišovitými pasážemi určitě vyzobe spoustu zajímavostí nejen o Marleym samotném, ale také o světě, který se snažil změnit.

Petr Schön, Totalfilm.cz
foto/video: © CinemArt 2024

Bob Marley: One Love