Francouzské historické drama Vincenta Pereze Ve jménu cti zaujalo diváky loňského karlovarského festivalu natolik, že ho ověnčili Cenou diváků. Téměř po roce nyní míří do kin drama, které kombinuje skvěle natočené duely s citlivě zakomponovanou feministickou vložkou. Diváci na filmu oceňují výborné herce, kameru i výtvarnou stránku.
Čest není jen mužská záležitost
Paříž, 1887. Duel je sice oficiálně zakázanou, ale stále běžnou praxí. A pro mnohé také jediným způsobem, jak si udržet svou čest. Clément Lacaze, mistr šermu, se marně snaží odradit svého synovce od nerovného souboje se zkušeným plukovníkem Berchèrem. Marie-Rose Astié de Valsayre, feministka, která bojuje za rovnoprávnost žen, se snaží dokázat, že čest není pouze mužskou záležitostí. Historický snímek herce a režiséra Vincenta Pereze efektně využívá jednotlivé varianty duelů – s kordy, pistolemi nebo s šavlemi na koních.
Obhajoba soubojů?
„Během natáčení se mě často ptali, jestli můj film bude obhajovat souboje, a já odvětil, že na tuto otázku nedokážu odpovědět. Tématem filmu jsou souboje jako takové: co k nim vedlo, jak se na ně připravovalo, jak probíhaly, jakým pravidlům podléhaly, co vypovídají o násilnické povaze těch, kteří se jich účastnili, a také, proč byly tak fascinující. To je základní otázka, kterou si film klade,“ říká režisér Vincent Perez.
V soubojích bojovalo o čest mnoho velkých myslitelů, mezi nimi Franklin Delano Roosevelt, Maupassant, Proust, Alexandre Dumas, Alexandr Puškin byl zabit v souboji s Georgesem d’Anthèsem.
Nebezpečné natáčení?
„Míra rizika při natáčení soubojů byla prakticky nulová,“ vysvětluje režisér a pokračuje: „Každý souboj měl precizní choreografii. Samozřejmě se může stát, že schytáte nějakou ránu, ale to vám jen připomene, že máte zůstat ve střehu. Žádnou zásadní nehodu jsme v průběhu natáčení neměli. Obvykle, když se točí souboje s mečem, dáte po pár chvatech pauzu, protože se bojíte, že by divákům mohly záběry připadat nudné nebo repetitivní. Pak pokračujete dál s jinou choreografií. V našem případě tohle nebylo možné, museli jsme natočit celý souboj naráz a několikrát, protože součástí obrazové koncepce byly i reakce lidí kolem.“
Snímek do kin 13. června uvede Artcam.
-red-
foto/video: © Guy Ferrandis, Gaumont – France 2 Cinéma, Artcam 2024