Chcete se cítit staří? Za dva roky vyjde šestý díl Doby ledové… skoro čtvrt století po premiéře milované jedničky. Chcete se cítit trapně? Tak si pozorně přečtěte příběh o tom, jak po Black Adamovi Dwayne Johnson zase jednou předpovídal kinematografickou revoluci, aby nad jeho novinkou protáčeli oči kritici i diváci. A chcete se na něco těšit? Guy Ritchie pilně pracuje na duchovním nástupci milovaných Gentlemanů. Posvítíme si i na hraný remake Jak vycvičit draka, výsledky druhého Gladiátora a doporučíme si hodně netradiční horor, ze kterého se v půlce stane hodně tradiční horor.
Další trapas Dwayna Johnsona
Vloni v létě si Dwayne Johnson sedl do IMAXu na promítání 70mm kopie Oppenheimera. Velkolepý, poctivý, zemitý zážitek z pečlivě vypiplaného opusu Chrise Nolana ho přikoval do sedačky… a přiměl zatlačit na to, aby svůj tehdy natáčený projekt neposlal rovnou na stream Amazonu, jak bylo původně v plánu, ale aby se pokusil úspěch příběhu otce atomové bomby napodobit.
Je o rok později, a pokud jste ji už viděli, asi víte, že akční vánoční komedie Red One jednak nevypadá na obřím plátně IMAXu moc hezky, jednak působí, jako by ji dalo do kupy A.I. ve snaze naházet do jednoho produktu všechno, co v uplynulé desetiletce diváky bavilo. Při jejím sledování si sice asi nebudete chtít vypíchnout oči, na second screen svého telefonu je ale upřete už v první třetině a po týdnu si toho z filmu (kromě hezkých masek) asi moc nevybavíte. Výsledek je zajímavě symptomatickým ukazatelem toho, jak se prohlubuje divácký vkus a producentské představy o něm, a jeden se neubrání srovnávání situace s šedesátými léty minulého století, kdy setrvačnost hollywoodské mašinerie podobným způsobem produkovala vykalkulované, šablonovité studiovky, kterých se diváci přecpali už před lety.
Aby se producenti chytli za nos a stejně jako tehdy přišla renesance originality spojená se sedmdesátkovým Novým Hollywoodem, museli by ale nám i sami sobě přestat lhát do kapsy. Produkce Red One se kvůli nepřiměřenému digifestu a údajně i problémovému chování Dwayna Johnsona na place značně protáhla a prodražila na absurdních 250 milionů dolarů, vydělala jich ale celosvětově jen osmdesát. Co s tím? Odepsat sto milionů dolarů, uznat, že sedíte na jednom z největších propadáků posledních let a z diváckého nezájmu se poučit? Nebo nasadit tvrďáckou fasádu a tvrdit, že film byl stejně původně určen pro stream a každý dolar navíc je tedy jen příjemný bonus? Asi tušíte, jakou možnost tvůrci zvolili. Pro Jeffa Bezose jsou holt i miliardy korun sranda.
Šestá Doba ledová na obzoru
O tom, jak Disney neustále oznamuje a zase odkládá a ruší jedny Star Wars za druhými, už jsme toho minulý týden napsali dost. Za zmínku nicméně stojí, že namísto původně plánovaného filmu o Novém řádu Jedi a dalších dobrodružstvích Rey zaplnil premiérový slot o Vánocích 2026 šestý díl kultovní animované série.
Dobu ledovou Disney získal akvizicí tehdejších Foxů, a přestože původní animátorské studio Blue Sky před lety oficiálně zavřelo jednu éru rozlučkovým filmečkem s průseřářským veverčákem Scratem, neznamená to, že bychom se s ním, užvatlaným lenochodem Sidem, mamutem Maneym nebo tygrem Diegem už nikdy neměli potkat. Tržebně zajímavý takový projekt může být i proto, že kromě dětí by do kin mohl nalákat i zástupy nostalgických mileniálů, kteří si u pokračování tou dobou čtvrt století staré animované komedie určitě rádi zavzpomínají na dětství. Vrátit se v originále mají všichni původní dabéři, a u českého znění si na to klidně takhle dopředu vsadíme taky.
Duchovní nástupce Gentlemanů ulovil hvězdná jména
Líbili se vám Gentlemani? Tak to budete mít radost. Britský hračička Guy Ritchie, který momentálně chrlí film i dva ročně a momentálně má dva dotočené kousky ve fázi postprodukce, totiž rozjíždí práce na látce dost podobné svému pět let starému hitu i nedávnému stejnojmennému seriálu. Snímek Wife & Dog si bude utahovat z britských zbohatlíků, a filmař si ho nejen napsal, ale taky ho produkuje a samozřejmě zrežíruje.
O zápletce toho moc nevíme, filmu se ale upsalo sakra zajímavé obsazení, které si jako ostrovní snoby umíme dost snadno představit; v hlavních rolích se objeví Benedict Cumberbatch, Rosamund Pike a Anthony Hopkins. První klapka padne v Anglii už v únoru.
Jednou větou…
Warneři chystají remake klasické sci-fi Zakázaná planeta z roku 1965, ve které skupinka astronautů zkoumá strašidelnou planetu obydlenou pouze geniálním vědcem, jeho robotem a dcerou.
V připravované čtyřce Spider-Mana by se měla objevit herečka Madelyn Cline známá z netflixovského seriálu Outer Banks, dost možná si zahraje svůdnou antihrdinku Black Cat.
Kevin Smith kromě třetích dílů Clerks a Jaye a mlčenlivého Boba chystá návrat další své devadesátkové kultovky, komediální satiry Dogma, ve které Ben Affleck s Mattem Damonem hráli dva padlé anděly snažící se očistit svá jména.
Po Armádě mrtvých a Rebel Moonu chystá Zack Snyder ve spolupráci s Netflixem další, nepochybně neskonale kvalitní a vkusnou, na druhou stranu ale překvapivě přízemní lahůdku – thriller o losangelské policii.
Robert Pattinson se přidává k Mattu Damonovi, Tomu Hollandovi, Zendaye, Anne Hathaway a Lupitě Nyong’o v připravovaném filmu Christophera Nolana, který se tak stává asi nejhvězdněji obsazeným kouskem nejbližších let.
Trailer týdne
Dreamworks jde ve stopách konkurenčního Disneyho a už brzy na plátnech uvidíme remake jednoho z jejich nejúspěšnějších animáků. Nová adaptace Jak vycvičit draka se představuje v první ukázce, a jak se z povědomosti jejích záběrů ukazuje, tou dobou patnáct let starý originál zjevně hodlá převést do velkolepé nové podoby prakticky jedna ku jedné. Svědčí o tom i fakt, že oba filmy režijně zaštítil stejný režisér, oscarový nominant Dan DeBois.
Hlavního hrdinu Škyťáka si v nové verzi střihl mladý sympaťák Mason Thames z nedávného hororu Černý telefon, jeho parťačku Astrid hraje Nico Parker, která zazářila v pilotu The Last Of Us. Do role vikingského náčelníka a Škyťákova otce Kliďase Velikána se pak vrací jeho původní dabér Gerard Butler. Ačkoli projekt v tuhle chvíli působí trochu nadbytečně, poctivou fantasy podívanou se správným poselstvím si v kinech dáme rádi, i když jsme ji už viděli v jiné formě. Výsledek do kin dorazí 12. června 2025.
Na co se chodilo
Gladiátor II rozkopl dveře nejen Kolosea, ale i kinosálů po celém světě. Otvírák 80 milionů v amerických kinech vůbec nezní špatně, zvlášť, když pro režiséra Ridleyho Scotta se jedná o osobní rekord. Postavit kulisy Kolosea a oháknout nespočet komparzistů a herců do rób a sandálů ale něco stojí, nota bene když se u toho třeba i mají zakousnout do digitálního paviána. Ano, v tomhle případě je rozpočet na výsledku na rozdíl od probraného Red One vidět; přesto se ale s třistamilionovým rozpočtem historická novinka řadí mezi nejdražší bijáky historie.
Existuje šance, že do kin dorazí i jindy váhaví diváci, protože podobných velkolepých bijáků ze staré školy na plátnech už moc nevídáme; na druhou stranu ale tenhle zájem můžou vyvážit nepříliš nadšené recenze. Tak jako tak bude napínavé sledovat, jestli ta kýžená půlmiliarda, potřebná pro překlopení filmu do černých čísel, na tržbách padne. Režisérovi to každopádně může být jedno. Jak se podrobněji zamýšlíme v naší recenzi, kterou najdete na webu i podcastu, Gladiátor II se řadí k Jokerovi a Megalopolis jako další z letošních excesů, který stál nekřesťanské peníze a v divácích budí slušné rozpaky, protože jejich tvůrcům při jejich natáčení už v podstatě mohlo být všechno fuk.
Na co se podívat
Ťuk, ťuk. „Dobrý den, neměli byste chuť a čas se něco dozvědět o našem pánu a spasiteli?“ V tu ránu byste asi čapli brožuru, přibouchli dvěma mormonkám dveře před nosem, zamířili rovnou ke koši s papírem a bylo by po příběhu. Na začátku nového hororu Heretik z produkce A24 ale za prahem stojí tajuplný Hugh Grant, který promočené slečny pozve s úsměvem dál s příslibem ještě teplého borůvkového koláče. Pokud ho skutečně dostanou, bude to pro obě dost možná poslední večeře. Jak totiž obě šiřitelky Písma záhy zjistí, vlezly rovnou do pasti fanatického psychopata.
Heretik je výtečně natočený, ozvučený a především zahraný thriller, který má co říct, několikrát udeří hřebík na hlavičku a překvapivě tak nestojí pouze na geniálně démonickém výkonu hlavního představitele. Jeho nejděsivější momenty nastanou, když tři postavy v poklidu hovoří u stolu, a předčasný highlight filmu v podobě fascinující přednášky o podstatě víry a náboženství, ve které se Grantův psychouš ohání argumenty a příměry z ranku první epizody Star Wars, hudby Radiohead a Lany del Rey nebo i egyptské mytologie, z hlavy jen tak nedostanete. Zhruba v polovině se film bohužel překlopí do podstatně zaměnitelnějších a fádnějších žánrových vod a jeho myšlenky vyšumí trochu do ztracena, přesto ale rozhodně stojí za vidění.
Martin Mažári, Totalfilm.cz
foto/video: Bontonfilm, CinemArt, Vertical Ent., 20th Century Studios, Totalfilm Media © 2024