Drtivá většina Čechů jistě považuje pověstné převaděče přes železnou oponu za hrdiny, kteří přispěli k boji proti omezení některých z nejzákladnějších občanských svobod. Bohužel při takovém boji nejde než mít ruce alespoň trochu od krve. A ne každý, kdo vynucuje vůli totalitního režimu, je jeho fanatickým zastáncem – má pak naše svoboda větší hodnotu než jeho život? I když přínos Králů Šumavy je nezpochybnitelný, „vyplatilo“ se jim jejich konání čistě na rovině morálky, sebenaplnění a osobní spokojenosti?
Co teď s vámi, veličenstvo?
Celovečerní dokument v koprodukci Česka a Irska Králové Šumavy přichází v trochu nevděčnou chvíli. Premiéru si odbývá nedlouho po Bratrech Tomáše Mašína o kontroverzním úprku přes hranice jeho vzdálených příbuzných a televizní minisérii Král Šumavy: Fantom temného kraje, jež dramatizuje dokonce tytéž události. Veřejný prostor se zdá být poněkud přesycený pohledy na tuto etapu našich dějin. Irský filmař Kris Kelly to ale nejspíš vidí jinak.
Z jeho úhlu pohledu se však nemusíme divit. Králové Šumavy dávají skutečně smysl především pro mezinárodní publikum, které se s tímto fenoménem teprve potřebuje seznámit. Nám, když slyšíme „král Šumavy“, se okamžitě vybaví nejen daný historický okamžik, ale i jeho postavení v popkultuře, jež stále nejsilněji reprezentuje Kachyňův propagandistický film z roku 1959. Existují předpřipravené balíčky názorů a postojů, které automaticky přejímáme na základě toho, že nás téma obklopuje celý život.
Když tedy snímek myslí na publikum, jež k celé věci přistupuje tabula rasa, bude si poučenější divák nevyhnutelně občas připadat, jako by sledoval reprízu pořadu, který se mu možná líbil, ale repetice nevyhnutelně nepřináší mnoho nového. S tím se opravdu nedá nic dělat a nezbývá než se připravit i na ty nejzákladnější informace.
Spousta hračiček
Tvůrci přesto jistě ví, že nehledě na opuštění českého měřítka bude tuzemský trh stále přirozeným odbytištěm jejich projektu. Nemůžou nás tedy zcela hodit přes palubu, místo toho se pouštějí na nevděčnou cestu kompromisů a lákadel. Naštěstí mají v tomto ohledu pár es v rukávu. Předně štědré produkční zázemí, kdy měli zjevně k dispozici víc prostředků, než je pro dokumentární štáb běžné.
Řeč tu přitom není jen o animovaných rotoskopických ilustracích, jež dominují sebeprezentaci snímku v médiích. I kamera a obecně celá postprodukce si v ničem nezadají s fikční tvorbou. To pomůže jak na vybíravých mezinárodních festivalech, tak i u českého publika, které by si nevystačilo s pouhým představením tématu a zajímá ho spíš konkrétní provedení. Vizuál filmu pak není revoluční nebo vyvádějící z míry, ale rozhodně se jedná o vděčné ozvláštnění a oživení atmosféry.
Bezohlednost hrdinství
Kelly navíc nalézá několik motivů, jež dělají celý zážitek o kus hlubším a osobnějším. Pokládá si totiž složitou otázku: Stálo to za to? S výjimkou přeživších příslušníků pohraniční stráže a jejich svérázné komunity o tom pochybuje jen málokdo. Snímek má relativně málo mluvících hlav, každá z nich ale plní jasnou roli a má uspokojivý prostor nejen na přeříkání dat, ale i vyjádření svého postoje.
Ústřední postavou snímku se stává Josef Hasil (jehož výpověď se podařilo zaznamenat ještě před jeho smrtí v roce 2019). Asi nejslavnější převaděč, prototypní král Šumavy a nefalšovaný západní špion. Po relativně krátkém působení na Šumavě na přelomu 40. a 50 let strávil většinu svého života v Americe, zatímco doma nechal všechno a všechny, na kterých mu mělo záležet. Je těžké v jeho odvaze nevidět i kus chladnokrevnosti či bezohlednosti k jeho nejbližším, kteří museli ustoupit „správné věci“.
Snímek je nejlepší ve chvílích, kdy otevírá tato nepříjemná témata. Na prostoru sedmdesátiminutové stopáže určené i neobeznámenému publiku však není mnoho prostoru je důsledně rozvést. Přesto je pěkné, že se tvůrci snaží o víc než přeříkání fakt. I když bychom čistě sobecky mohli doufat, že tyhle prvky pokryjí komplexněji, a nejlépe jim odevzdají celý film, to zkrátka není realistické. Cílem projektu bylo zjevně splnit základní vzdělávají úlohu a cokoliv navíc je příjemný bonus.
Králové Šumavy (2024)
Králové Šumavy mohou mezinárodnímu publiku představit nám dobře známý úsek českých dějin. A to tuzemské se může zahledět například do vtahujících animací v režii irského režiséra Krise Kellyho, který za svůj předchozí krátkometrážní počin vyhrál BAFTu.
Martin Svoboda
foto/video: © Artcam 2024
Králové Šumavy
Kings of Šumava
Dokumentární / Animovaný
Česko / Irsko, 2024, 70 min
Režie: Kris Kelly
Scénář: Kris Kelly
Kamera: Jaromír Kačer
Hudba: David Holmes
Produkce: Vratislav Šlajer
Střih: Anna Johnson Ryndová
Zvuk: Peter Hilčanský