Menu

TotalFilm YouTube logo TotalFilm Spotify logo TotalFilm Instagram logo TotalFilm Facebook logo

TotalFilm YouTube logo TotalFilm Spotify logo TotalFilm Instagram logo TotalFilm Facebook logo
Infobox ikona

NOVÉ TRAILERY: Dokument o finanční gramotnosti ZLATÝ PLÁN, marvelovští THUNDERBOLTS* a pokračování holčičí komedie MEZI NÁMI DĚVČATY 2.

Mnichov 1972: Strhující novinářské drama o terorismu na olympiádě (recenze)

Silný příběh založený na skutečných událostech, vtahující a hutná atmosféra i precizní filmařské zpracování – Mnichov 1972 nabízí divákům mnohé a nebojí se otevřít těžká i kontroverzní témata. Namísto jednoznačných soudů či odsudků však klade především otázky k zamyšlení.

Mnichovský masakr pohledem médií

Třetí film německého režiséra Tima Fehlbauma, rekonstruuje jednu z nejtragičtějších událostí moderní historie. Jak název napovídá, odehrává se během letních olympijských her v Mnichově v roce 1972, kdy se sportovní redakce americké televize ocitla v přímém přenosu uprostřed teroristického útoku na izraelský olympijský tým, který skončil smrtí jedenácti sportovců. Přestože izraelská delegace varovala německé úřady před nedostatečnou ochranou, organizátoři značně podcenili bezpečnost.

Tragická událost měla celosvětový dopad a vyvolala otázky nejen o ochraně sportovců, ale i o přímém přenosu teroru prostřednictvím médií. Snímek na politicky výbušné téma nahlíží právě jejich očima. Tento úhel pohledu umožňuje autorům nejen zachovat odstup, ale také rozšířit témata filmu nad rámec palestinsko-izraelského konfliktu.

Silné otázky bez jasných odpovědí

Film po režijní i scenáristické stránce vyniká. První třetina neztrácí čas, svižně uvádí diváka do děje i prostředí a během několika minut přenese publikum do atmosféry 70. let 20. století – do doby, kdy se Německo i svět stále vzpamatovávaly ze své nacistické kapitoly a zároveň pociťovaly napětí studené války. Již samotný úvod filmu tak otevírá zásadní otázky židovství, kolektivní viny a neoddělitelnosti sportu od politiky, které prostupují celým filmem.

Událost vyvolala zásadní debatu o zodpovědnosti médií, protože ukázala, jak může živé vysílání nejen informovat, ale i aktivně ovlivňovat průběh krizových situací. „Zapsali jsme se do dějin, sledovalo nás víc lidí než Armstronga na Měsíci,“ zazní z úst jednoho z protagonistů, a skutečně – přímý přenos teroristického útoku tehdy sledovalo přes 900 milionů diváků. Celý útok se v podstatě živě vysílal v televizi, štáby však ve snaze naplnit právo veřejnosti na informace neúmyslně pomáhaly únoscům, když jim poskytovaly informace o pohybu německých policejních jednotek.

Pro akčnější rekonstrukci útoků samotných si můžete pustit Mnichov Stevena Spielberga z roku 2005, který vám v tandemu s novinkou poskytne komplexní a ucelený obrázek o celé události.

Napínavá konverzačka

Většina děje se odehrává v newsroomu americké televize, kde novináři sledují a zprostředkovávají události v reálném čase. Přestože film pracuje s takhle statickým prostředím, atmosféru napíná a pohání dynamika dialogů, ve kterých excelentní čtveřice herců nejen působí autenticky, ale dokáže i s minimem slov přesvědčivě zprostředkovat morální dilemata, jimž novináři čelí.

Režisér navíc věnoval maximální pozornost dobovým detailům – interiér televizního studia vychází z archivních materiálů stanice ABC a jako kulisy využívá funkční kamery a další dobovou techniku. Obrazová stránka filmu spoléhá na detailní kameru, která často zabírá tváře postav v klíčových okamžicích, a místy využívá roztřesené záběry, čímž umocňuje pocit bezprostřednosti a chaosu. Výrazně minimalistická je i zvuková stopa, která si vystačí s dobovými televizními znělkami a tlumeným ruchem newsroomu, což přidává na autentičnosti a posiluje pocit, že sledujeme přímý přenos skutečné tragédie.

Tahle kombinace přesného dobového zasazení, realistické vizuální stylizace a komorního, ale intenzivního prostředí dělá z Mnichova 1972 nejen silný historický film, ale i působivý komentář k tomu, jak média formují naše vnímání světa.

  • Režie
  • Scénář
  • Kamera
  • Hudba
  • Herci
4.2

Mnichov 1972 (2025)

Precizně, originálně a citlivě zpracovaný snímek o temné kapitole moderních dějin. Film se opírá o skvělé herecké výkony, kvalitní režii a svižný, ucelený scénář, který se navzdory kontroverznímu a citlivému tématu neuchyluje k jednostranné obžalobě, ale místo toho otevírá řadu zásadních otázek. Navíc nabízí fascinující vhled do světa televizního a zpravodajského prostředí, který – přestože už dnes není v kinematografii ojedinělý – neztrácí na své poutavosti.

Tomáš Souček, spolupracovník redakce
foto/video: CinemArt © 2025

Mnichov 1972
September 5

Drama / Historický / Thriller
Německo / USA, 2024, 95 min
Premiéra: 6. března 2025, CinemArt
Režie: Tim Fehlbaum
Scénář: Moritz S. Binder, Tim Fehlbaum, Alex David
Kamera: Markus Förderer
Hudba: Lorenz Dangel
Hrají: Peter Sarsgaard, John Magaro, Ben Chaplin, Leonie Benesch, Georgina Rich, Corey Johnson, Marcus Rutherford, Zinedine Soualem, Rony Herman

TotalFilm YouTube logoTotalfilm kanál TotalFilm Spotify logoTotalfilm podcast