Tři výrazné koprodukční počiny s českou účastí mají šanci na Evropskou filmovou cenu. Intimní drama Otec režisérky Doroty Nvotové a životopisná freska Franz Agnieszky Holland. Šanci mají i animované Pohádky po babičce. Ze zahraničních snímků zkusí štěstí novinky Yorgose Lanthimose, Joachiama Triera nebo Francoise Ozona.
Výjimečný Otec
Film Otec podle nás představuje mimořádně silné a citlivé zpracování tragédie, která se odehrává v běžném lidském životě, a vypráví ji s neokázalou empatií i vizuální působivostí. Režie sází na dlouhé, soustředěné záběry, které diváka vtahují do dění bez zbytečných střihů a umožňují mu prožít čas i emoce postav téměř v reálném rytmu. Kamera Adama Suzina zachycuje každý detail s citem pro autentičnost – a i když by mohla sklouznout k formální efektnosti, zůstává pevně ukotvená v příběhu. Výrazné jsou herecké výkony Milana Ondríka a Dominiky Morávkové, jejichž syrovost a pravdivost dávají příběhu hloubku a tíhu skutečného lidského dramatu.
Scénář vycházející ze skutečné události neukazuje hlavního hrdinu jako oběť ani viníka, ale člověka, který čelí neuchopitelné bolesti, výčitkám i společenskému soudu. Otec se stává filmem o vině, soucitu a křehkosti lidské psychiky – a zároveň mrazivým připomenutím, že podobné tragédie se mohou stát komukoli. Výsledkem je znepokojivý, ale nesmírně silný zážitek, který zůstává v divákovi ještě dlouho po skončení.
Snový Franz
Film Franz vypráví o citlivém géniovi dusícím se v běžném světě, přetíženém očekáváními i konfliktními vztahy, zejména s otcem, a jeho životní cestě přerušené tuberkulózou. Snímek využívá nelineární struktury a vrstvení časových rovin – střídá běh událostí z minulosti s momenty, kdy postava jako by vnímala svůj osud z budoucí perspektivy, ale tyto experimenty spíše vyvolávají dojem okázalosti než větší hloubky. Záběry uvádějící Kafkův život mnohdy působí jako ilustrativní doplňky bez vlastního významu, zatímco film samotný se zdá být více zaujat mýtem Kafky než jeho vnitřním světem.
Naše kritika spatřuje jako slabinu scénáře nedostatek jasného směru a osobité interpretace — autoři se snaží nastolit všechny možné otázky o životě, díle a kulturní pověsti Kafky, ale nakonec se žádnou z nich nezabývají, ani je nevysvětlují. Přestože snímek nabízí technicky působivé momenty — promítání obrazů na tvář nebo zajímavé vizuální nápady — výsledek postrádá srozumitelnou výpověď o Kafkovi a jeho osobě.
Citlivé Pohádky po babičce
Film Pohádky po babičce představuje poetickou a citlivou loutkovou antologii, která dokáže dětem i dospělým přiblížit náročná témata formou snové fantazie. Snímek, inspirovaný knihou Arnošta Goldflama, sleduje příběh tří sourozenců, kteří během návštěvy u dědečka přijímají roli vypravěče, aby nahradili vyprávěcí dar zesnulé babičky. Každá z pohádek je jinak výtvarně pojatá, což odráží rozdílnost režijních hlasů z Česka, Slovenska, Francie a Slovinska, a přesto celek působí plasticky – díly se vzájemně doplňují. Loutková animace a pečlivě propracované detaily kulis pak umožňují přejít do hranice mezi realitou a představivostí, a to bez zbytečných efektů.
Významné je, že film se nebojí dotknout tématu smrti a smutku – v rámci přijatelného tónu pro mladší diváky – a otevírá prostor pro rozhovor o takové ztrátě s rodiči. Hudební doprovod by mohl být výraznější, ale vizuál sám o sobě nese emotivní tíhu příběhu. Výsledkem je dojímavé a promyšlené dílo, které kombinuje pohádkovou formu s respektem k těm těžším stránkám života, a nabídne divákovi i možnost zůstávat v úvahách i po skončení projekce.
Silný ročník s novinkami světových tvůrců
Šanci na Evropskou filmovou cenu má také třeba sci-fi komedie Yorgose Lanthimose Bugonia, snímek o Matce Tereze s Noomi Rapace Matka, festivalový bonbonek Sirat, německé drama Pohled do slunce, Poslední viking Anderse Thomase Jensena, komedie Co ví Marielle nebo norské drama Joachima Triera Citová hodnota. Do výběru finálních nominací může zasáhnout se svojí novinkou Cizinec i François Ozon.
Všechny filmy na shortlistu Evropské filmové akademie (klikni)
Hrané filmy (Feature Film Selection)
Medvědí jeskyně (Bearcave / Arkoudotrypa)
Bugonia
Dossier 137 (Case 137)
Christy
Sorda (Deaf)
Die My Love
Sny (Dreams / Drømmer)
Duse
Otec (Father / Otec)
Franz
Fuori
I Only Rest in the Storm (O Riso e a Faca)
Byla to jen nehoda (It Was Just an Accident / Un Simple Accident)
La Grazia
Pozdní směna (Late Shift / Heldin)
Little Trouble Girls (Kaj Ti Je Deklica)
Love Me Tender
Miláček (Loveable / Elskling)
Maspalomas
Mléčné zuby (Milk Teeth / Dinti de Lapte)
Zrcadla č. 3 (Mirrors No. 3 / Miroirs No. 3)
Matka (Mother)
O pádu (On Falling)
Kdysi v Gaze (Once Upon a Time in Gaza)
One of Those Days When Hemme Dies
Palestina 36 (Palestine 36)
Pillion
Romeria (Romería)
Citová hodnota (Sentimental Value / Affeksjonsverdi)
Tichý přítel (Silent Friend)
Sirat (Sirât)
Město beze spánku (Sleepless City / Ciudad sin sueño)
Pohled do slunce (Sound of Falling / In die Sonne schauen)
Neděle (Sundays / Los Domingos)
Poslední Viking (The Last Viking / Den Sidste Viking)
Dokumentární filmy (Documentary Film Selection)
The Shards (Осколки)
TWST / Things We Said Today
With Hasan in Gaza
Afternoons of Solitude (Tardes de Soledad)
An American Pastoral (Une Pastorale Américaine)
Ancestral Visions of the Future
Fiume o Morte!
Flophouse America
Good Valley Stories (Historias del Buen Valle)
Hair, Paper, Water… (Tóc, Giấy và Nước…)
Listen to the Voices (Kouté Vwa)
Memory
MilitanTropos
Riefenstahl
Songs of Slow Burning Earth (Пісні землі, що повільно горить)
Animované filmy (Animated Feature Film Selection)
Arco
Balentes
Ternet Ninja 3 (Checkered Ninja 3 / Ternet Ninja 3)
Dandelion’s Odyssey (Planetes)
Dog of God (Dieva Suns)
Malá Amélie (Little Amelie / Amélie et la Métaphysique des Tubes)
Olivia a neviditelné zemětřesení (Olivia and the Invisible Earthquake / L’Olívia i el terratrèmol invisible)
Pohádky po babičce (Tales from the Magic Garden / Pohádky po babičce)
Letošní ročník Evropských filmových cen se koná 17. ledna 2026 v Berlíně. Dříve se „evropští Oscaři“ tradičně udíleli v polovině prosince.
-red-
foto/video: Totalfilm Media, CinemArt, Bioscop, Pilot Film




















