Do kin právě vstoupila temná detektivka Stvůry, kterou natočil režisér Jan Těšitel. Ten nedávno do kin uvedl své nové a úspěšné zpracování klasické pohádky Zlatovláska. Stvůry vznikly podle stejnojmenného bestselleru Kristýny Trpkové, který získal titul nejlepší detektivky roku 2021. V hlavních rolích filmové adaptace uvidíme Kristýnu Ryšku a Kryštofa Hádka. Nabízíme vám rozhovor s režisérem.
Svoboda v mantinelech žánru
Debutoval jste filmem David o útěku mladíka s mentálním hendikepem, natočil jste dokumentární televizní sérii o mladých závodnících na Rallye Dakar, celovečerní dokument Dakar Sistaz o sestrách Kolocových a na počátku letošního roku jste uvedl do kin moderní zpracování klasické pohádky Karla Jaromíra Erbena, divácky úspěšnou pohádku Zlatovláska. Teď vstoupil do kin váš aktuální krimi thriller Stvůry. Střídáte rád žánry?
Žánrová tvorba mě vždycky lákala. Žánr totiž poskytuje tvůrcům určité mantinely, které v tom svém omezení paradoxně generují svobodu a kreativitu. Baví mě prozkoumávat různé žánry a hledat v nich nadstavbu, aby ten výsledek nebyl jen spotřební zboží, ale bylo v těch filmech i něco navíc. A kriminální thriller byl pro mě odjakživa jeden z nejoblíbenějších žánrů. Když jsem v 90. letech začal vnímat film, prožíval zlatou éru, od Mlčení jehňátek přes Sedm až po další zásadní tituly. A i když je to žánr v zahraničí běžný, u nás se pro kina prakticky netočí. Takže mě lákalo nabídnout českým divákům plnokrevný kriminální thriller s herci, které znají, ale na velkém plátně.
Co vás natolik zaujalo na knižní předloze Kristýny Trpkové Stvůra, že jste se jej rozhodl převést na plátna kin? Čím vás kniha oslovila, jaké pocity ve vás zanechala?
Hledal jsem českou látku v žánru kriminálního thrilleru, která bude dospělá, bude mít dobře vystavěnou zápletku, se silnou pointou, ale zároveň v sobě ponese i něco navíc, tedy důvod, proč má smysl ji převést na plátno. Objevil jsem knihy Kristýny Trpkové a začal číst první díl trilogie, Stvůru. Překvapilo mě, jak je příběh dobře napsaný, jak komplexní a nečernobílá je hlavní dvojice vyšetřovatelů Laura Linhartová a Adam Beneš a kolik věcí je mezi nimi skrytých, potlačených a nevyřčených. Zaujalo mě také, že autorka dává velký důraz na realističnost vyšetřování. Včetně únavy, vyčerpání a chyb, které k té práci nevyhnutelně patří. A líbilo se mi, že žádná z postav není ani idealizovaný hrdina, ale ani klišé věčně opilého a cynického vyšetřovatele. Jsou to postavy komplikované, ale lidské. Všechny tyhle věci pro mě byly inspirativní a přesvědčily mě, že kniha je vhodná pro filmové zpracování.



Výjimečné herecké výkony
Co je pro vás osobně jakožto režiséra z hlediska žánru důležité? Jaký je váš „magický koktejl“, aby film fungoval?
Snažím se ke každé složce přistupovat individuálně, vytěžit z ní maximum a zároveň ji vyvážit v rámci celku. U Stvůr jsem hrdý především na herecké výkony. Podařilo se dát dohromady skvělý ansámbl a myslím, že spousta diváků bude překvapená, jak silně a autenticky všechny postavy působí. Fascinující je pro mě Kristýna Ryška v roli Laury. Hraje postavu, která jede vyšetřování na dřeň, do úplného vyčerpání, aby nemusela čelit sama sobě a vlastní minulosti. A protože Kristýna v podstatě nesleze z plátna, je na ní celá tíha filmu. Další silnou stránkou je atmosféra a způsob vyprávění. S kameramanem Filipem Markem jsme se snažili, aby nás samotné práce na žánru bavila a aby se to přeneslo i na diváky. A zásadní roli hraje i zvuk a hudba. Troufnu si říct, že takhle odvážná a promyšlená audio složka v českých filmech není úplně běžná.
Film Stvůry vyniká atmosférou a zpracováním, které si nic nezadá se zahraniční produkcí, samozřejmě v podmínkách tuzemského rozpočtu. Snažil jste se „klasický žánr“ krimi posunout na vyšší level, stejně jako tomu bylo například u Zlatovlásky?
Já se přiznám, že film jako uměleckou formu naprosto miluji. Ale pokud má divák zaplatit drahý lístek a přijít do kina, musí mít důvod. Třeba, že uvidí film dotažený do detailu. U Zlatovlásky jsme chtěli naplnit divácká očekávání o velké pohádkové romantice s kostýmy, krásnými lokacemi a spoustou zvířat, a hodně tvrdě jsme na tom pracovali, aby se nám to podařilo. U Stvůr to naopak znamenalo ponořit se do temnoty a do zkoumání těch horších stránek lidských charakterů. A to nejen vraha, ale i všech zúčastněných, včetně vyšetřovatelů. Takže je pro mě asi důležité být poctivý v tom, co chci tím filmem vyprávět a pak využít všechny složky, které film jako médium nabízí.
Šedotajemné…
Film vyniká velmi specifickou atmosférou, až „šedotajemnou“, jak řekla představitelka jedné z hlavních rolí Kristýna Ryška. Autorka knižní předlohy ji přirovnala k temným dánským filmům. Jak jste toho dosáhl, byl tento aspekt pro vás prioritou?
Atmosféru nevytváří jen kamera, svícení nebo kompozice. Je to souhra mnoha složek: lokací, kostýmů, toho, jak herci uchopí své postavy nebo prací se zvukem. Obrovský vliv mělo ale i to, že jsme točili v únoru v Ústeckém kraji. Ty lokace jsou krásné, ale v zimním období mají v sobě přirozenou syrovost a melancholii, která sama o sobě vytváří specifickou atmosféru. Pro mě bylo důležité, aby film působil jako ponor do temnoty – věci jsou zpočátku nejasné, jen tušené, a když se odkryjí, tak zraňují. A tohle jsme se snažili přenést i do celkové filmové řeči.
Kameramanem filmu je Filip Marek, držitel Českého lva za film Bod Obnovy. Znáte se s Filipem již déle? Co vás na jeho rukopise baví?
S Filipem se známe už delší dobu, dělali jsme spolu několik reklam a znělek, a měl jsem velkou radost, že jsme po čase mohli spolupracovat na celovečerním filmu. Stavěli jsme na dvou věcech: extrémně detailní přípravě, protože na place nebyl čas a prostor příliš improvizovat, a na otevřeném dialogu o způsobu vyprávění. Chtěli jsme film, který bude po vizuální stránce zralý, sebevědomý, ale bez samoúčelných efektů. Filipova ukázněnost a schopnost mít na paměti film jako celek jsou pro mě strašně cenné a filmu podle mě obrovsky prospěly.
Jan Těšitel během studií na FAMU natočil snímek People Involved (2010), který byl nominován na Cenu Magnesie za Nejlepší krátký film. Jeho celovečerní debut David (2015) o útěku mladíka s mentálním hendikepem měl premiéru na MFF Karlovy Vary, soutěžil také na festivalech v Montréalu nebo São Paulu. Natočil také dokumentární sérii o mladých závodnicích na Rallye Dakar, sestrách Kolocových s názvem Dakar Sistaz (2024) a na počátku letošního roku uvedl do kin moderní zpracování klasické pohádky Karla Jaromíra Erbena, divácky úspěšnou pohádku Zlatovláska. Aktuálně díky němu získala filmovou podobu nejlepší detektivka roku 2021 – kniha Stvůra, na plátnech kin je krimi thriller s názvem Stvůry k vidění od 23. října.
Důležitou složkou je i hudba, kterou kromě jediné písně složil Aid Kid. V tomto případě zneklidňující, temná, správně dávkovaná a s filmem srostlá. Jak jste toho s Aid Kidem docílili?
Spolupráce s Ondrou Mikulou alias Aid Kidem byla pro mě velmi příjemná. Nejdřív jsme si povídali nad scénářem a já mu představil nápady k hudbě. Poprosil jsem ho, aby složil několik segmentů čistě na základě té schůzky. Chtěl jsem, aby hudba mohla vznikat ještě před natáčením, abychom s ní se střihačem Tomášem Elšíkem mohli rovnou pracovat ve střižně. Hudba tak byla s filmem spjatá už od příprav. Ondra je podle mě geniální skladatel. Skvěle vystihl vizi filmu a dokázal ji převést do hudby, která je zneklidňující, temná a nervózní, a tak velmi přesně podporuje i naše obrazové vyprávění. Měl jsem taky velkou radost, že se podařilo použít písničku Kdyby sis oči vyplakala, která tomu dodává silnou emoci a zároveň podtrhuje to, že tenhle krimi thriller je český film.
Spolupráce s herci
A jak se vám spolupracovalo s představitelkou hlavní role vyšetřovatelky Laury Linhartové Kristýnou Ryškou? Byla to její první role kriminalistky a z trailerů je vidět, že v ní byla velmi koncentrovaná a uvěřitelná.
Kristýna je podle mě obrovský dar pro každého tvůrce, který má možnost s ní pracovat. Spojuje v sobě několik zásadních věcí: je fantasticky připravená, o postavě přemýšlí do hloubky, má touhu pořád zlepšovat jednotlivé záběry a je odvážná v tom, kam až je schopná zajít, aby ten portrét byl pravdivý. Zároveň je neuvěřitelně pracovitá a soustředěná. Během natáčení jsem ji prakticky nikdy neviděl na mobilu. Když se připravovala kamera, seděla často sama stranou a čekala na další jetí. Její mentální přítomnost na place byla pro mě strašně důležitá, protože jsem se mohl spolehnout, že hlavní herečka je tam stoprocentně po ten náš film. Zajímavé bylo i to, že jsme se spolu vůbec nebavili o soukromých věcech, naše dialogy se točily čistě kolem postavy a práce na ní. A přitom to nebylo neosobní, naopak velmi osobní, ale vždy skrze tvorbu. Pro režiséra, který bere práci vážně, je takový přístup obrovským darem. Myslím si, že výsledkem je fascinující studie komplikované Laury, z níž nejde odtrhnout oči.

Kolegu vyšetřovatelky hraje Kryštof Hádek, který bývá k vidění v televizních krimi seriálech. Využil jste při natáčení vašeho celovečerního krimi thrilleru Stvůry nějak konkrétně jeho zkušenosti z jeho seriálových rolí?
Kryštof je hrozně inteligentní a má žánr dobře prozkoumaný právě z televizní tvorby. To pro nás bylo nesmírně cenné, protože on okamžitě pozná, kdy replika nebo situace sklouzává ke klišé, případně se té televizi blíží. Naší ambicí bylo natočit thriller pro kino, ne televizní kriminálku, a Kryštof nám v tom hodně pomáhal. Pro mě osobně to byla velká zkušenost. Je to bezpochyby filmová hvězda, která pracovala nejen s největšími českými tvůrci jako Svěrák a Mašín, ale i se zahraničními jako Jonathan Glazer v mém oblíbeném filmu Under the Skin. Zároveň je ale Kryštof nesmírně přístupný a tu práci bere vážně, což mi bylo velmi sympatické.

Měl jste od začátku v plánu dát prostor novým hereckým tvářím v kombinaci se zkušenými herci? Na hlavní představitele jste myslel konkrétně od začátku?
U hlavních postav jsem měl od začátku jasno – chtěl jsem Kristýnu Ryšku a Kryštofa Hádka. Pro další role jsme pak herce hledali společně s castingovou režisérkou Madlou Zachariášovou. Nebyl to žádný koncept, že budeme míchat zkušené a méně zkušené, šlo spíš o to najít představitele, kteří se co nejvíc spojí s mou představou, kterou jsem měl už při čtení knihy. Zároveň vím, že jsem například moc chtěl pracovat s Alžbětou Malou. Tak jsme jí hledali vhodného hereckého partnera, který by dokázal dobře oscilovat mezi ní a jeho bývalou ženou, kterou hraje Gábina Míčová. Nakonec jsme oslovili Vaška Vašáka, který fungoval fantasticky.

Věrohodnost
Krimi thriller vyžaduje precizní znalost práce kriminalistů – divák nic neodpustí, vše musí do sebe logicky zapadat, není zde prostor pro přešlapy či chyby. Spolupracovali jste na tom s někým z oboru, co vám radil?
Ano, spolupracovali jsme s poradcem, bývalým kriminalistou, který dohlížel na všechno, co se týká policie, zbraní, policejních aut nebo vybavení. Prošli jsme spolu celý scénář a na základě jeho připomínek jsme upravovali situace tak, aby byly věrohodné. Řešili jsme i zdánlivé detaily. Třeba, že drsný výslech se nemůže odehrávat na chodbě školy, protože by hrozilo, že to někdo uvidí, a tak jsme scénu přesunuli do šatny. Dávali jsme si pozor, aby ve filmu nebyly nesmysly typu „zbraň v šuplíku“. Policisté mají zbraně v trezorech, neustále používají rukavice, podezřelí jsou spoutaní realisticky. Chtěli jsme, aby film působil profesionálně a autenticky i v těch nejmenších detailech.
Jaký je váš dream job? Čeho byste chtěl ve své tvorbě dosáhnout? Jste otevřený i cizím látkám?
Můj dream job by určitě bylo natočit i další díly trilogie Kristýny Trpkové – Vesnici a Vetřelce. Ten materiál je podle mě skvělý a nabízí další posun: Vesnice jde v úzkosti ještě dál, Vetřelec naopak otevírá velké emoce. Moc rád bych to dotáhl do konce.
Paralelně už delší dobu také vyvíjím projekt Velké sousto, žánrovou minisérii z prostředí gastronomie. Je to heist drama o dvou partnerkách, které se rozhodnou vyřešit krachující restauraci loupeží banky. Takže se jedná opět o projekt unikátní žánrem, který v Čechách téměř nevzniká a já se na něj moc těším.
Jsem otevřený i dalším projektům, které mohou přijít zvenčí, například už v určité fázi vývoje. Věřím, že dokážu dělat režijní práci naplno bez ohledu na to, zda jde o krimi, psychologické drama, historickou látku nebo komedii. V tom vidím svou sílu. A v širším smyslu bych chtěl, aby u nás vznikaly projekty, které jsou výrazné a kreativní, zkrátka projekty, kterým nechybí odvaha.
Film Stvůry je právě v kinech. Uvádí ho Falcon.
-red-
foto: © Falcon, Evolution Films, Zuzana Panská






















