Recenze | PROMETHEUS

Jeden z nejočekávanějších filmů tohoto roku. Návrat Ridleyho Scotta k akční sci-fi klasice. Přes třicet let uplynulo od přelomového snímku, jakým bezesporu je první Vetřelec. Mezi fanoušky se šuškalo, že Prometheus je vlastně prequel Vetřelce. Jak je to doopravdy?

Prometheus (Vesmírná loď)

Režisér Scott vytvořil novodobou mytologii, ve které se tým průzkumníků snaží najít klíč k počátkům lidstva na Zemi. Na palubě kosmické lodi Prometheus se vydávají na cestu na vzdálenou planetu. Klíč k jejímu nalezení našel tým archeologů na zdech jeskyně. Vědkyně Shaw (Noomi Rapace) a její přítel Holloway (Logan Marshall-Green) mají poněkud rozdílnou motivaci, proč se expedice účastní. Shaw je věřící a chce se s bohy setkat, aby prohloubila svou víru, zatímco Holloway se snaží uvést věci na pravou míru.

Prometheus

Jako archeologové objevili stopy jeskynních piktogramů z dávných civilizací po celé Zemi a všechny tyto stopy poukazují na jedno jediné místo ve vzdáleném vesmíru. Zbývá jen přesvědčit korporace, aby jejich misi zafinancovaly. Nakonec se financování podaří a k vzdálené planetě se vydává vesmírná loď, na které se k cíli plaví lidé s různou
motivací, společně s dokonalým robotem Davidem, ztvárněným Michaelem Fassbenderem.

Z posádky vyčnívá také Charlize Theron jako Vickers, která dohlíží na zájmy korporace, která celý let platí. Na planetě nacházejí zbytky neznámé civilizace, včetně různých forem života. Postupně objevují různé další indicie, které je možná dovedou k poznání. Ruku v ruce s tím, ale jde nefalšovaná hrůza a překážky, které jsou jim kladeny do cesty, včetně fatálních důsledků při konečném střetu s neznámou civilizací.

Prometheus

Scott předvádí, že i ve svých letech je skvělý režisér, pracující s novými technologiemi s rozmyslem. Není tajemstvím, že i v Prometheovi kladl důraz na skutečné kulisy. Ve filmu vypadají líp než počítačové a usnadňují hercům práci na place. Na výsledku je to vidět.

Prometheus

Důležitým pomocníkem režiséra byl v tomto případě zcela jistě kameraman. Byl jím Dariusz Wolski. Divákům ukazuje nádherné záběry. Ať už na palubě vesmírné lodi nebo na planetě v dávných stavbách tajemné civilizace. Vizuální stránka je skutečně pompézní. Barevné kompozice při magnetické bouři či záběry nebe před ní jsou skutečné kameramanské skvosty.

Prometheus

Největší dojem na mne udělal již zmíněný Michael Fassbender. Poslední dobou ukazuje, že je opravdu výborný herec. V Prometheovi navíc dostal dárek. Ve scénáři je David popsaný jako skutečně mnohovrstevnatá a zajímavá postava. Nikdo nedostal větší prostor než on. Navíc na sebe dokáže strhnout veškerou pozornost. Jako robot ukazuje nelidskou stránku, ale dokáže přesvědčit i sarkastickým pohledem na svoje lidské souputníky. Další postavy mají proti Davidovi minimální prostor a jsou ztvárněny poměrně ploše.

Prometheus

Prometheus se od začátku vyvíjí. Děj pomalu graduje. Od klidného začátku atmosféra houstne. V závěru by se napětí dalo krájet. I v souvislosti s klasickým vyvražďovacím schématem, které v podání Ridleyho Scotta nepůsobí béčkově. Prometheus možná doplácí na přehnaná očekávání. Ale pro fanoušky Vetřelce i diváky nepolíbené je troufám si tvrdit přesto hodně přitažlivý.

-AC- totalfilm.cz

Prometheus

Premiéra: 7. června 2012 (Bontonfilm)
Sci-Fi / Akční / Horor
USA, 2012, 124 min
Režie: Ridley Scott
Hudba: Marc Streitenfeld
Hrají: Noomi Rapace, Michael Fassbender, Guy Pearce, Charlize Theron, Idris Elba, Sean Harris, Kate Dickie, Logan Marshall-Green, Rafe Spall, Benedict Wong, Patrick Wilson, Emun Elliott, Lucy Hutchinson, Ian Whyte

Starší článek