FURIOSA: SÁGA ŠÍLENÉHO MAXE MÁ FINÁLNÍ TRAILER. VSTUPENKY JSOU JIŽ V PŘEDPRODEJI.

Recenze | Mládí trousí instantní pravdy

Když ve společnosti vyslovíte jméno Paolo Sorrentino, většinou se všichni začnou předhánět, kdo víc miluje režisérovu dva roky starou Velkou nádheru. Ještě aby ne. Oscarové procházce Římem s jedním blazeovaným intelektuálem se podléhalo snadno, což zapříčinilo na evropskou tvorbu nebývale plné kinosály. Jo, a taky velká očekávání věcí příštích. Další (a druhý anglicky mluvený) film Paola Sorrentina však bohužel římskou laťku nepřeskočil.

Mládí (foto: KVIFF Distribution)

Mládí (foto: KVIFF Distribution)

50kviff

Cena diváků

S Velkou nádherou má přitom hned několik styčných ploch. Opět tu staříci přemítají nad uplynulým životem v krásně zabíraných interiérech a exteriérech a opět to celé chce být tak trochu o všem. Hlavní part tu mají vysloužilý dirigent Michael Caine a režisér Harvey Keitel, kteří již tradičně tráví čas v luxusních lázních kdesi ve švýcarských Alpách. Cainea tu trochu otravuje ambasador britské královny, jenž po něm chce, aby ještě jednou dirigoval, Keitel tu spolu s partičkou mladých filmařů finišuje scénář svého posledního filmu. Luxusní nudu tu narušuje ještě plejáda bizarních figurek včetně fotbalisty Maradony, hollywoodského herce či Miss Universe. Jo, a do hotelu taky míří Caineho zrazená a opuštěná dcera v podání Rachel Weisz.

[pullquote align=“left“ cite=““ link=““ color=““ class=““ size=““]Sorrentinův film vlastně nejvíce definují instantní a umělé životní pravdy[/pullquote]Sorrentinův film premiérovaný v Cannes vlastně nejvíce definují instantní a umělé životní pravdy, které z postav padají jako z rozbitých automatů. Caine s Keitelem se zkrátka procházejí sanatoriem nebo přilehlou přírodou, bilancují či se ještě pokoušejí něco vytvořit a do toho nás informují o tom, že „když jsme mladí, tak je vše blízko, a když jsme staří, tak je vše daleko“ nebo sdělují, že „v životě jsme vlastně všichni jen komparsisté.“ Jasně, i ve Velké nádheře se to jen hemžilo velkými sděleními typu „jím kořínky, protože kořeny jsou v životě důležité“, až v Mládí to ale připomíná prázdný výcuc z příruček osobních koučů a zázračných návodů jak žít svůj život.

Mládí (foto: KVIFF)

Mládí (foto: KVIFF)

[pullquote align=“right“ cite=““ link=““ color=““ class=““ size=““]Oběma staříkům strhají masky ženy[/pullquote]Ve Velké nádheře tohle filozofování bohatých lidí mělo švih i vtip a popoháněla ho energie vtahujícího celku, v Mládí naopak ještě umocní distanc, který k postavám získáte. V paměti vám nakonec spíš než trapné fóry o fungování prostaty zůstanou dva skvělé monology, které překvapivě nepronesou Caine ani Keitel, ale právě zmíněná dcera Rachel Weisz a herečka v podání Jane Fondy. Oběma staříkům několika přesnými postřehy strhají všechny masky a Mládí nás vlastně poprvé donutí prožívat.

Mládí (foto: KVIFF Distribution)

Mládí (foto: KVIFF Distribution)

Sorrentino si opět pohlídal všechny krásné audiovizuály a zangažoval vynikající herce (za zmínku stojí ještě hollywoodský herec v podání Paula Dana), v Mládí vás ale asi nikdy nepřesvědčí o tom, že vyhmátl něco i z vašeho života. Jeho nejnovější film bohužel definuje vznešená, navoněná umělost.

• 70%
    Režie - 70%
  • 50%
    Scénář - 50%
  • 80%
  • 80%
60%

Mládí (2015)

Po Velké nádheře přichází docela velké zklamání. Sorrentino se opájí úžasným audiovizuálem i skvělými herci, poprvé ale nemá moc co říct.

Jan Škoda, spolupracovník redakceicon_csfd
foto/video: KVIFF Distribution / Aerofilms © 2015

Mládí
La Giovinezza
Jazyk originálu: angličtina, španělština, Swissněmčina
Itálie / Francie / Švýcarsko / Velká Británie, 2015, 118 min
Premiéra: 8. 10. 2015 KVIFF Distribution /Aerofilms

Režie: Paolo Sorrentino
Scénář: Paolo Sorrentino
Kamera: Luca Bigazzi
Hudba: David Lang
Hrají: Michael Caine, Harvey Keitel, Rachel Weisz, Paul Dano, Jane Fonda, Tom Lipinski, Ed Stoppard, Madalina Diana Ghenea, Emilia Jones, Mark Kozelek, Tatiana Luter, Eugenia Caruso, Jasmin Barbara Mairhofer, Chloe Pirrie, Poppy Corby-Tuech, Ian Keir Attard

Mládí poster CZ