Recenze | Na Lichožroutech je vidět nadšení a poctivá práce

Teprve nyní, po všech předchozích pokusech, se na plátnech českých kin objevuje animák, který snese srovnání se zahraniční konkurencí. Pravda, byl samozřejmě natočen za nepoměrně menší prostředky, než se kterými pracují například Disney, Pixar nebo Laika. Ale výsledek je perfektní. Přichází Lichožrouti, odpovídající na odvěkou otázku, kam se nám ztrácí vždy jen jedna ponožka z páru.

Lichožrouti (foto: Falcon)

Lichožrouti (foto: Falcon)

hihlikNa Lichožroutech pracovalo na 25 technických tvůrců a neponechali nic náhodě. Kromě 3D modelace a skvěle propracovaných postav a objektů byly detaily filmu ručně dokreslovány, získali patinu a film díky tomu působí přirozeně. Co je ale na Lichožroutech nejcennější? Propracovaný námět, který vychází z knih Pavla Šruta. Režisérka a výtvarnice Galina Miklínová to uchopila za správný konec a na plátnech se tak objevuje moderní český animák, prodejný do mnoha okolních i vzdálených zemí. To, že je téma ztracených ponožek celosvětové dokazuje překlad původních knížek do dvanácti jazyků.

Krom technické stránky, za kterou se tvůrci rozhodně nemusí stydět překvapí i skvělé obsazení a přesná hlasová stylizace jednotlivých postav. Co je třeba ocenit nejvíc? Především prostý fakt, že Lichožrouti velmi dobře fungují. Potěší jak dospěláka, tak děti. Film pracuje se současnými dětmi, současným jazykem, reáliemi i věcmi, které dnešní děti důvěrně znají. Nijak to ale netlumí kouzlo, které Lichožrouti celé rodině přináší.

lichozrouti-prvni-dojmy

Lichožrouti (foto: Falcon)

Skvělý dabing

profesorTřešničkou na dortu je samotné hlasové obsazení. Krom ostřílených herců jako je Kryštof Hádek, David Novotný, Tatiana Vilhelmová tu najdete i lidi, kteří se normálně dabingem neživí. Moderátorka Jolka Krásná dabuje animovanou verzi sama sebe. Opravdu hodně překvapil Ondřej Trojan, který svého bratra Ivana nezapře. Namluvil velmi dobře jednu z hlavních postav. Na plátně zazní i hlas Aleše Najbrta nebo zpěváka Matěje Rupperta, který ale herecké zkušenosti za sebou už má.

Poctivá práce

Sedmiletá snaha tvůrců byla korunována úspěchem. To se často v našich podmínkách neděje. Na Lichožroutech je vidět především nadšení a poctivá práce. Tleskáme a těšíme se z ní společně s diváky. Moc by nás překvapilo, kdyby se Lichožrouti nestali hitem. Jen při nedělní premiéře na snímek dorazilo přes sedm tisíc lidí. Film ten den porazil i Tajný život mazlíčků. A to se tedy opravdu počítá! Je to také poprvé, kdy je k českému animáku udělána výrazná marketingová kampaň a dostečná podpora souvisejího merchandisingu. Vše je tedy vzájemně provázáno. Dětský nátlak je mnohdy drsný a knihkupci i eshop s postavičkami filmu, tričky i dalšími předměty by si mohli za čas mnout ruce. Ostatně proč ne? Takhle má prostě vypadat profesionální práce.

80
  • Scénář - 75%
    75
  • Vizuál, CGI, kamera - 80%
    80
    70
  • Dabing - 85%
    85

Lichožrouti (2016)

První český povedený pokus o plnokrevnou a líbivou 3D animaci. Spolu s dobrým scénářem a skvělým dabingem se Lichožrouti mohou stát kinohitem a později i evergreenem televizních obrazovek.

80 %
Martin Staněk, Totalfilm.czicon_csfd
foto/video: Falcon, THA, Totalfilm.cz

Lichožrouti
The Oddsockeaters
Animovaný / Rodinný
Česko / Slovensko, 2016, 83 min

Režie: Galina Miklínová
Předloha: Pavel Šrut (kniha)
Scénář: Galina Miklínová, Pavel Šrut
Kamera: Tomáš Sysel
Hudba: Filip Míšek, Martin Tvrdý
Hrají: Ondřej Trojan, Kryštof Hádek, Matěj Ruppert, Josef Somr, Jolka Krásná, Marek Taclík, Tatiana Vilhelmová, David Novotný, Jan Maxián, Stanislav Zindulka, Aleš Najbrt, Václav Koubek, Jakub Žáček, Jiří Fero Burda, Václav Neužil ml.

lichozrouti-plakat