Recenze | Blade Runner 2049 je blockbuster pro přemýšlivé diváky

35 let ve světě reálném, 30 ve světě filmovém. Na scénu se vrací Blade Runner. Tentokrát pod režijní taktovkou Denise Villeneuvea, který se ujal pokračování kultovního sci-fi, vyrážející dech svým zpracováním ještě dnes. Ridley Scott vše samozřejmě jistí produkčně, Vangelise vystřídalo v hudbě duo Hans Zimmer a Benjamin Wallfisch a pod obrazem je podepsaný legendární Roger Deakins. Prostor pro vytvoření další revoluční sci-fi tu tedy jednoznačně je.

Blade Runner 2049 (foto: Falcon)

Depresivní vize budoucnosti

Čekat od pokračování Blade Runnera našlapanou akční jízdu by bylo pošetilé. Svým rozpočtem samozřejmě mezi velkofilmy patří. Zpracováním se však řadí mezi blockbustery přemýšlivé, které konečně opět přicházejí do módy. Nový Blade Runner totiž nádherně plyne, a postupně si vás podmaní tísnivou atmosférou. Utopická vize budoucnosti Ridleyho Scotta z osmdesátých let plynule přejde v totální depku nového tisíciletí, která neuvěřitelným způsobem reflektuje současné dění, či spíše směřování naší společnosti. Na periferii hlavní dějové linie se tak odehrává aktualizovaná depresivní představa vize naší budoucnosti, která, samozřejmě, není příliš hezká. Obrovské aglomerace tak nyní nejsou kýčovitě přebarvené, ale zahalené do šedého smogu, ve kterém občas problikávají stereoskopické billboardy, nabízející kromě Coca-coly také umělou inteligenci, která vám řekne „vše co chcete slyšet.“ Některé nabízené obrazy, byť jsou až v druhém plánu, zobrazují někdy opravdu až děsivé věci.

Respekt k předloze

Ve středu dění je ale postava Blade Runnera v podání Ryana Goslinga. Vyprávění okolo něj dlouhou dobu rozehrává svou vlastní zápletku, která na původní film odkazuje postupně. Rozpracování nového světa je doplněné respektem k předloze a propojování obou světů má tak vzestupnou tendenci. Úplného propojení se tak dočkáváme až na úplném konci. Ve filmu by se neměl ztratit ani divák Blade Runnerem nepolíbený, veškeré postavy a původní motivace jsou vysvětleny přehledně a nenásilně. Hlavní zápletka je dost náchylná na spoilery, ale řeší dost zásadní otázky. O některých z nich vám bude vyprávět Jared Leto jako hlavní záporák a i když se na plátně zrovna neohřeje, jeho promluvy a činy vás uvrhnou do ještě větší deprese. Celá honba za otázkou co je lidštějšího než lidství tak dostane občas krvavé odpovědi.

Velmi aktuální a současné

Posuzovat to, jestli pokračování Blade Runnera (opět) předběhlo dobu je samozřejmě předčasné. I tak ale nabízí zvednutý prst nad tím, kam naše společnost směřuje a čemu bychom se měli vyhýbat obloukem.  Pokrok je ale nezastavitelný a pokračování Blade Runnera tak přichází v dost přesném načasování a jeho děj je i přes popisování vzdálené budoucnosti dost aktuální.

Blade Runner 2049 (foto: Falcon)

80
  • Scénář - 75%
    75
  • Vizuál a kamera - 90%
    90
    80
    80

Blade Runner 2049 (2017)

Blade Runner rozpracovává otázky okolo lidství a umělé inteligenci, občas přimíchá dávku filosofie a celé dějství zakotvuje do depresivní atmosféry, která vás jednoduše uhrane a donutí přemýšlet. Stopáž je sice delší, i tak ale udržuje napětí a vybízí k dalším zhlédnutím, při kterých můžete objevovat další a další příběhové odkazy. Denise Villeneuve udržuje svou silnou režisérskou pozici a nenabízí studiem vykalkulovaný sequel, ale aktuální a příběhově přitažlivou podívanou.

80 %
Petr Račko, Totalfilm.cz
foto/video: Falcon © 2017

Blade Runner 2049
Sci-Fi / Thriller
USA / Kanada / Velká Británie, 2017, 163 min
Premiéra: 5. 10. 2017 Falcon

Režie: Denis Villeneuve
Předloha: Philip K. Dick (kniha)
Scénář: Hampton Fancher, Michael Green
Kamera: Roger Deakins
Hudba: Benjamin Wallfisch, Hans Zimmer
Hrají: Ryan Gosling, Harrison Ford, Sylvia Hoeks, Ana de Armas, Robin Wright, Jared Leto, Dave Bautista, Carla Juri, Mackenzie Davis, Lennie James, Barkhad Abdi, Edward James Olmos, David Dastmalchian, Hiam Abbass, Mark Arnold