FURIOSA: SÁGA ŠÍLENÉHO MAXE MÁ FINÁLNÍ TRAILER. VSTUPENKY JSOU JIŽ V PŘEDPRODEJI.

Recenze | Potvora s vtipem nahlíží na sílu ženské manipulace

Snímek Potvora režiséra Christiana Tafdrupa bude mít oficiální distribuční premiéru 8. února, ale právě na něj můžete vyrazit v rámci severské filmové přehlídky SCANDI, která začala včera. Dánský herec a scénárista Tafdrup má za sebou už celkem slušnou řádku filmů a pořadů, ve kterých účinkoval nebo na kterých spolupracoval. Autorsky se podílel i na kultovním severském politickém seriálu Vláda. V roce 2016 debutoval také jako režisér snímkem Rodiče. Potvora je jeho druhým režisérským počinem. I zde je autorem scénáře a ve snímku se stejně jako i v předchozím objeví také v miniroli před kamerou.

Potvora (foto: Film Europe)

To první, co vás už během filmu musí napadnout je, že Potvora je nejspíš Tafdrupova osobní terapie, kde se vypořádá s nějakou špatnou zkušeností s „něžným“ pohlavím. Ať už to tak je nebo ne, dělá to bravurně. Jeho snímek je plný skvěle odpozorovaných detailů nevyrovnaného partnerského vztahu. Jednoduchý příběh začíná flirtem Rasmuse (Anders Juul) a Marie (Amanda Collin), dvou hlavních hrdinů, kteří se potkají na večírku.

Prvních pár týdnů je pro oba dva nádherných. V plné zamilovanosti se snadno cokoliv odpouští a pozornost se dá celkem snadno obelstít. Marie se Rasmusovi brzy dostane pod kůži a pomaličku si pro sebe uzurpuje jeho životní prostor. Rychle se infiltruje také do společnosti jeho rodičů, začne mu přeorganizovávat byt, zbavuje se jeho věcí a nenápadně se ho snaží zaháčkovat do činností, které nemá rád. Dokonce mu začne plánovat i volný čas strávený s kamarády. Zdá se, že posmutnělý Rasmus není dostatečně průbojný a ani dostatečně zkušený na to, aby se důrazně ozval a Marii dal jasně najevo, kde jsou hranice. Má pocit, že se  něco děje, ale i když se svěří svému zkušenějšímu kamarádovi, dostane se mu odpovědi, která stejně jeho situaci nedokáže vyřešit. A nepomůže tomu ani fyzická přitažlivost, která mezi Rasmusem a Marií stále funguje. Marie s tím umí dobře pracovat a zdá se, že v sobě má víc než jen touhu se rozpínat a svého partnera „dusit“.

Potvora (foto: Film Europe)

Vypadá to, že její chování je odporná vypočítavost, kterou režisér ukazuje několika scénami, kdy se herečka vítězoslavně a ďábelsky usmívá do kamery. Přijde i nenápadná scéna, kdy se na jedné vernisáži potká s mužem, který se od ní očividně k její nelibosti snaží distancovat a na jejich společnou minulost zapomenout. Že by to byl jeden z těch, kteří byli dostatečně silní?

Potvora (foto: Film Europe)

[pullquote align=“left“ cite=““ link=““ color=““ class=““ size=““]Léčba pro autory[/pullquote]Ať už si filmem Potvora režisér léčí cokoliv, je to výborná analýza ženské schopnosti manipulovat, jež je podmíněna dostatkem prostoru. Tafdrup to ve snímku dělá dobře a jeho hořký humor úderně prostupuje celý děj jinak docela všední příběhu. Za hudební doprovod si ke snímku volí barokní hudbu. Ta je ve svém projevu bohatá a košatá. Opakují se v ní a rozvíjejí motivy a její dynamika roste stejně jako roste i Mariin vliv na Rasmuse.

Potvora (foto: Film Europe)

Pohled kolegy
Je to vlastně strašně jednoduché, vybrat si jako téma základní fragmenty z manipulativního vztahu. Jistě se s tím každý z nás sám setkal nebo je možná i manipulátorem sám. Přestože to v traileru trochu vypadalo, že Rasmus bude uťápnutý podpantoflák, není to tak. Docela statečně se svou „láskou“ k potvoře bojuje. Jestli ho to nakonec semele nebo zvítězí se dozvíte v kině. V každém případě tohle úsporné komediální drama má vysoký divácký a komerční potenciál. Možná kdyby bylo celé natočené v angličtině, byl by to dnes globální hit. (Martin Staněk)

Ve filmu je několik výjimečných scén, napadá mne ale především ta, ve které si Rasmus a Marie prohlíží v muzeu antické sochy. Síla a zároveň tragikomičnost scény, ve které režisér těží ze zvukových podmínek prostoru, bude v leckom z diváku chvíli rezonovat.

Další filmy z festivalu Scandi a program najdete zde

• 80%
    Režie - 80%
  • 80%
    Scénář - 80%
  • 85%
  • 80%
80%

Potvora (2017)

Film Potvora může skvěle sloužit jako povedená terapie pro páry, kterou rozhodně stojí zato vidět. Diváka jednoznačně donutí zauvažovat nad sebou samým a zřejmě i nastolí otázku, zda je jeho partnerská láska založená na respektu a svobodě a nebo je v něm prioritou moc a dominance. A myslím, že pak je úplně jedno, jestli je to muž či žena.

foto/video: Film Europe © 2017