FURIOSA: SÁGA ŠÍLENÉHO MAXE MÁ FINÁLNÍ TRAILER. VSTUPENKY JSOU JIŽ V PŘEDPRODEJI.

Recenze | The Florida Project – upřímné a svěží

Osvěžit si poslední únorové dny můžete prostřednictvím amerického snímku The Florida Project. Do kin přichází pod distribučním labelem KVIFF Distribution, který vznikl před třemi lety spoluprací mezi MFF Karlovy Vary, Českou televizí a distribuční společností Aerofilms.

The Florida Project (foto: Aerofilms)

Autorem filmu je mladý americký režisér Sean Baker, o kterém se mluví jako o jednom z nejinovativnějších amerických režisérů současnosti. Na loňském festivalu Cannes se jeho The Florida Project stal miláčkem jak kritiků, tak diváků díky svému neobvyklému tématu i zpracování. Jeho film vyniká vydařenou kombinací profesionálních herců s neherci, a proto si zaslouží diváckou pozornost.

Sean Baker má rád sociální realismus. Věnuje se mu v podstatě kontinuálně od roku 2000, kdy začal točit i celovečerní filmy. Ale teprve v roce 2012 si k nim začal psát i scénáře. Tím prvním z nich byl snímek Starlet, následovala Transdarinka. Od té doby ale Baker ušel kus cesty a jeho nejnovější The Florida Project, který se natáčel v Orlandu, má v sobě daleko víc přesvědčivosti a jistoty než jeho předchozí práce. Baker říká, že ho baví vyprávět univerzální příběhy o lidech, o nichž se doposud spíš mlčelo, a k natočení takového snímku ho vždycky pohání hlavně osobní zájem se o nich něco dozvědět.

The Florida Project (foto: Aerofilms)

Děj snímku se odehrává v prostředí motelu Kouzelný hrad, který stojí u cesty do nedalekého Disneylandu. Dříve tenhle motel a jemu podobné překypovaly turisty, jenže dnes už je to jenom vzpomínka, ze které zůstalo pár atributů v podobě zmrzlinového stánku, obchodu se suvenýry a věčně se ve vzduchu prohánějící helikoptéry, která návštěvníkům oblasti slouží k vyhlídkovým letům. V tomhle motelu stejně jako v mnohých dalších v jeho okolí žijí dlouhodobě rodiny s dětmi. Platí celkem vysoký nájem a potýkají se s lecjakými potížemi. Mají mnohdy pochybná zaměstnání a za sebou zkušenosti, se kterými se člověk nechlubí. Právě je čas letních prázdnin, a tak děti zdejších obyvatel podnikají nejrůznější průzkumné výlety v areálu a tráví čas po svém. Ústřední dvojicí snímku je mladá matka Halley, která v motelu žije se svou malou dcerkou Mooney. Na okolí působí spíš jako sestry než matka s dcerou. Halley je duší rebelka a volnomyšlenkářka a Mooney je zvídavý malý rošťák, který se rád se svými podobně starými dětmi z dalších rodin žijících v motelu vydává na průzkumnické výlety a nemá nouzi o nápady všeho druhu. Další důležitou roli hraje ve snímku údržbář Bobby, který je také trochu nedobrovolným ochráncem zdejších nájemníků, protože zná jejich příběhy, starosti a dobře rozumí jejich zranitelnosti.

The Florida Project (foto: Aerofilms)

[pullquote align=“left“ cite=““ link=““ color=““ class=““ size=““]Skvělé herecké výkony[/pullquote]Briu Vinaite, která si zahrála Halley, našel režisér Baker na Instagramu. A představitelka malé Mooney Brooklynn Kimberly Prince? To je bez debat perla snímku. Postava Mooney má ve snímku ještě dva další kamarády, Scootyho – Christophera Riveru, který má v reálném životě osobní zkušenost s životem v motelech, a  pak ve snímku nově příchozí Jancey – Valeria Cotto, která se brzy poté stane Mooneyinou nejlepší kamarádkou. Výkony všech zmíněných neherců jsou naprosto skvělé, přesvědčivé a fascinující. Děti hádám ale nic moc hrát nemusely. Jsou to hyperaktivní zvědavé kreaturky, které se s křikem a výskáním valí prostorem. Svůj velký kus práce odvedl i Willem Dafoe v roli Bobbyho, který je za svůj výkon nominován na Oscara za vedlejší roli.

V určitých ohledech mi snímek připomněl film American Honey z roku 2016 (r. Andrea Arnold), který se odehrává také v tamějších zeměpisných šířkách a poměrech. Kombinuje také herce a neherce a vypráví příběh o svobodě, která zase až tak svobodná není. Bakerovi se v jeho snímku daří diváka ponořit do atmosféry nevinného dětství, které je zatím okleštěno o všechny starosti, které přicházejí s dospělostí. Zároveň to ale není ani trochu „růžová pohádka“ nebýt dětí, které to celé odlehčují.

• 75%
  • 75%
    Scénář - 75%
  • 85%
  • 75%
    Kamera - 75%
75%

The Florida Project (2017)

Co vás jako diváka na snímku okouzlí, je právě krása naprosto svobodného dětského chování, rozjívenost a upřímnost, které jsou esencí pro tenhle snímek. Baker divákovi hned od samého začátku dopřeje, aby se cítil součástí děje. Daří se mu to díky velmi nenásilnému způsobu práce s postavami a prostředím. Baker si jako tvůrce zasluhuje obdiv za to, že vytáhl na světlo téma, o kterém se moc nemluví, ani v Americe. Příběh skutečné skupiny amerických obyvatel má svěží formu a umí překvapit svou bezprostředností i skoro dokumentární kamerou.

foto/video: KVIFF Distribution, Aerofilms © 2018

The Florida Project
USA, 2017, 111 min
Režie: Sean Baker
Scénář: Sean Baker, Chris Bergoch
Kamera: Alexis Zabé
Hrají: Bria Vinaite, Brooklynn Prince, Willem Dafoe, Valeria Cotto, Mela Murder, Christopher Rivera, Caleb Landry Jones, Macon Blair, Karren Karagulian, Sandy Kane, Aiden Malik, Josie Olivo, Carl Bradfield