FURIOSA: SÁGA ŠÍLENÉHO MAXE MÁ FINÁLNÍ TRAILER. VSTUPENKY JSOU JIŽ V PŘEDPRODEJI.

Recenze | Já, Tonya přitahuje temným humorem

Snímek Já, Tonya by klidně mohl nést přídomek „život boxovacího pytle“. Příběh vyprávějící o americké krasobruslařce Tonye Harding se všemi jejími životními eskapádami  přichází dnes do českých kin. Natočil ho Craig Gillespie (Lars a jeho vážná známosts Ryanem Goslingem) a hlavní roli si v něm zahrála nádherná a talentovaná australská herečka Margot Robbie. Je za ni nominovaná na Oscara stejně jako i její kolegyně Allison Janney, která si zahrála její psychopatickou matku LaVonu. Ta už za svou roli získala Zlatý glóbus a také cenu BAFTA.

Já, Tonya (foto: Bontonfilm)

Co se Margot Robbie týká, dala o sobě světu hollywoodského filmu vědět poprvé svojí rolí sexy manželky ve snímku Vlk z Wall Streetu a poté také jako Harley Quinn v Sebevražedném oddílu. U Já, Tonya stala také poprvé jedním z producentů filmu.
Příběh skutečné postavy Tonyi Harding, americké krasobruslařky, která se narodila v roce 1970 a zažila si pekelné dětství se svou matkou kdesi v americkém „balíkově“ se stala americkou hrdinkou nejen pro svůj skok trojitého axela. Záhy z ní byl ale zatracenec, který se měl podílet na brutálním útoku na bruslařskou kolegyni Nancy Kerrigan.

[pullquote align=“right“ cite=““ link=““ color=““ class=““ size=““]Velké úsilí Margot Robbie[/pullquote]Margot Robbie má za své ztvárnění Tonyi nominaci na Oscara a kdyby ve stejné kategorii s ní nebyla nominovaná i Frances McDormand za Billboardy, jsem si jistá, že by jí cena absolutně náležela. Přípravě na tuhle roli věnovala spoustu času a úsilí. Obdiv jí patří za několika měsíční trénink krasobruslení a za následný výkon před kamerou ať už mluvíme o tom sportovním a nebo hereckém. Na přípravě choreografiíí Margot Robbie se podílela také bývalá trenérka skutečné Nancy Karrigen, Sarah Kawahara. Trojitého axela Robbie sice jako Tonya skočila jen díky filmovým trikům, ale to můj obdiv k jejím schopnostem rozhodně nesnižuje. Prokázala nesmírný potenciál a pro mě osobně se zařadila do kategorie přirozeně krásných, povahou oslnivých a zároveň inteligentních hereček, kde své místo mají už Rooney Mara, Jennifer Lawrence nebo Vicky Crieps.

Já, Tonya (foto: Bontonfilm)

Malou a šikovnou Tonyu, která jinak chodila s otcem do lesa střílet králíky a nebo s ním opravodala auta, na led někdy ve čtyřech letech „strčila“ její drsná monstrmatka (Allison Janney). Její osobnost vykazovala snad všechny myslitelné psychické poruchy. O mateřské lásce si tak Tonya celý život mohla nechat jenom zdát. Její matka se živila jako servírka a veškerý čas a vydělané peníze investovala do Tonyiných tréninků a také šití kostýmů, které byly nedílnou součástí hodnocení. Následky duševního i fyzického týrání matkou se nedaly vymazat z Tonyina dětství ani dospívání, a tak později nebylo výjimkou, že se Tonya nevybíravím způsobem běžně na závodech dohadovala s porotou a zdvižený prostředníček ani solidně vulgární slovník pro ni nebyly žádné extravagance.

[pullquote align=“left“ cite=““ link=““ color=““ class=““ size=““]Černý humor především[/pullquote]Gillespie natočil příběh Tonyi energicky a zároveň černočerně vtipkuje, aby odlehčil skutečnou tíhu Tonyina nesnadného života. Nejprve ji ničí vlastní matka, která si na ní léčí svoje neurózy, aby později její roli převzal Tonyin manžel Jeff, který ji surově mlátil kdykoliv se věci neděly tak, jak si představoval. Režisér na tohle všechno nahlíží nezaujatě, nikoho neobhajuje a ani nehaní. Pro svůj film volí dokumentární styl vyprávění drsného životního příběhu, který je plný černého humoru. Společně se svou střihačkou Tatianou S. Riegel, která je za střih také nominovaná na Oscara a kameramanem Nicolasem Karakatsanisem vytváří svižné tempo, kde není čas na nějaké lítostivé scény a pravda dle slov Tonyi ve skutečnosti neexistuje.

Snímek používá zinscenované rozhovory všech, kteří k Tonye nějak patřili, a to včetně jejího násilného ex-manžela Jeffa Gilloolyho (Sebastian Stan), jeho naprosto idiotského kamaráda Shawna Eckhardta (Paul Walter Hauser), trenérky Diane Rawlinson (Julianne Nicholson) a největšího ďábla příběhu, Tonyiny matky LaVony Golden, kterou naprosto přesvědčivě podala Allison Janney.

• 80%
    Režie - 80%
  • 75%
    Střih - 75%
  • 75%
    Scénář - 75%
  • 90%
    Herci - 90%
  • 80%
80%

Já, Tonya (2017)

Snímek Já, Tonya baví a přitahuje temným humorem o nebojácné, ale stejně tak zranitelné krasobruslařce, která nakonec skončila jako boxerka. Je to zážitek díky výtečným hereckým výkonům stejně jako schopnosti režiséra přenést na plátno atmosféru zarputilosti a zároveň oddanosti někoho, s nímž by určitě nikdo nechtěl měnit. Gillespie si může gratulovat k podařené kombinaci životopisného drama v dokumentárním kabátě s kvalitním soundtrackem.

foto/video: Bontonfilm © 2017

Já, Tonya
I, Tonya
Životopisný / Drama / Sportovní
USA, 2017, 120 min
Režie: Craig Gillespie
Scénář: Steven Rogers
Kamera: Nicolas Karakatsanis
Hudba: Peter Nashel
Hrají: Margot Robbie, Sebastian Stan, Mckenna Grace, Allison Janney, Paul Walter Hauser, Julianne Nicholson, Bojana Novakovic, Bobby Cannavale, Caitlin Carver, Catherine Dyer, Joshua Mikel, Cara Mantella, Jason Davis, Jason MacDonald, Anthony Reynolds, Ricky Russert, Luray Cooper, Jan Harrelson, Daniel Thomas May