Recenze | Můžeme si oddechnout – restart Robocopa dopadl dobře

Akční sci-fi z roku 1987 se po více než čtvrtstoletí dočkala dočkala remaku či podle tvůrců spíše “modernizace”. Této sci-fi Paula Verhoevena jsme po letech odpustili mírný béčkový nádech a dnes je považována za jednu z nejlepších věcí z akčních osmdesátek. Jak se tedy s restartem popasoval José Padilha (Elitní jednotka)? Překvapivě velmi dobře.

Robocop (foto: Columbia)

Robocop (foto: Columbia)

Padilha se naštěstí nesnaží doslovně ani dějově zcela kopírovat původní Verhoevenův film, ale jinak šlape podobnou cestou. Film otevírá i uzavírá Samuel L. Jackson v roli televizního moderátora Pata Novaka, který skvěle a cíleně satiricky předvádí chamtivost nadnárodních korporací a manipulaci s veřejným míněním. Ač se film odehrává v roce 2028, paralela s dneškem je více než zřejmá.

Robocop (foto: Columbia)

Robocop (foto: Columbia)

Omnicorp je nadnárodní korporace, jejíž roboti a droni jsou s úspěchem nasazováni při zahraničních operacích armádami po celém světě. Co Omnicorpu ale chybí, je domácí úspěch. V tu chvíli shodou okolností téměř umírá při pokusu o vraždu detroitský policista Alex Murphy, milující manžel a otec. Omnicorp vycítí šanci a Alexe udrží při životě. Z policisty se stává napůl člověk a napůl stroj. Omnicorp ale nepočítá s tím, že uvnitř černého brnění je myslící bytost, která se může obrátit proti manipulaci.

Od původního filmu se liší v akcentu na technické výdobytky moderní doby. Více času trávíme v laboratoři, které vládne Gary Oldman (Dr. Norton), než na policejní stanici nebo v terénu.
Pokud dojde k přestřelkám, či simulacím (zkouškám) Robocopa, je to zábavné a nechybí ani originalita a tvořivost. Některé sekvence připomínají spíše zážitek z hraní špičkové počítačové hry.

Robocop (foto: Columbia)

Robocop (foto: Columbia)

Faktem je, že co se týče masek a vizuálu, Robocop je rozhodně “sexy” a v tomto smyslu restart opravdu potřeboval. Působivá je zejména scéna, ve které vidíme, co skutečně z původního Alexe zbylo.
Joel Kinnaman v titulní roli nemůže být srovnáván s původním Peterem Wellerem. Jednoduše proto, že oba Robocopové jsou prostě jiní. Ten novější totiž neumírá. Je držen při životě, dokud nedojde na kompletní přeměnu.

Robocop (foto: Columbia)

Robocop (foto: Columbia)

Přitom jeho osobnost je v podstatě nezměněna. To z něj dělá více emocionální, ale také méně spravedlivou bytost, než kterou byl Robocop původní. Linka spojená s jeho stálým propojením s manželkou (Abbie Cornish) a synem však nezafungovala úplně dobře. Samozřejmě je možné věřit tomu, že láska byla tak hluboká, že překonala i tento fatální šok, ale ve filmu je tato část tak překotná, že v ní chybí potřebná a pouze naznačená síla. Nijak se nerozvíjí, neznáme emoce, které taková změna, jakou je z ničeho nic “plně robotický tatínek a manžel” přináší.

Robocop (foto: Columbia)

Robocop (foto: Columbia)

Jak už bylo řečeno více času strávíme v laboratoři při rozvoji Murphyho nového “těla” a s rodinou, než na detroitských ulicích. Samozřejmě Robocop se dostává i k očekávanému řešení vlastní vraždy, ale superpolicista není to hlavní, co tvůrci Robocopa 2014 akcentují.

Robocop (foto: Columbia)

Robocop (foto: Columbia)

Důležitý směr filmu míří na Omnicorp, politiku, zneužívání informací a manipulaci veřejností. I hlavní Murphyho protivník tedy pochází z tábora Omnicorpu a jmenuje se Raymond Sellars (Michael Keaton). Keatonovi zcela jistě musel Robocopův vzhled cosi připomínat:). Ostatně podobnost černého hypermoderního Robocopa s Batmaním oblekem byla na sociálních sítích živě fanoušky diskutována. Myslím, že ale mohu prozradit, že nezůstane jen u ní. Dočkáte se i typicky chromovaného Robocopa. Kdy a za jakých okolností ale už neprozradím.

Robocop (foto: Columbia)

Robocop (foto: Columbia)

Tvůrci se nového Robocopa pokusili zhodnotit i sociální kritikou a pokusem o přesah. Satira, která obklopuje občasné vsuvky z televizního studia s téměř fašistickým moderátorem, může místy působit trochu prostoduše, ale sympatické je vůbec to, že se jakési “sdělení” tvůrci do tohoto typu filmu rozhodli propašovat.

Robocop (foto: Columbia)

Robocop (foto: Columbia)

Co vytknout musím, je zařazení Robocopa do ratingu PG-13, které absolutně vylučuje krvavé scény a restart superpolicisty je díky tomu více sterilní, než by mu slušelo.
Navzdory těmto výtkám hodnotím na remake poměrně vysoko. Dvě hodiny strávené v kině uplynuly jako voda. Bez nudy a zásadních WTF momentů. Robocop 2014 se povedl.
[usr 7]

MS, totalfilm.cz
foto: Columbia Tristar Pictures/MGM © 2014
video: Forum Film CZ

Robocopicon_csfd
Akční / Krimi / Thriller / Sci-Fi
USA, 2014, 121 min
Premiéra: 6. února 2014 (Forum Film)

Režie: José Padilha
Scénář: Nick Schenk, James Vanderbilt, Joshua Zetumer
Kamera: Lula Carvalho
Hudba: Pedro Bromfman
Hrají: Joel Kinnaman, Samuel L. Jackson, Gary Oldman, Abbie Cornish, Jay Baruchel, Michael Keaton, Jackie Earle Haley, Jennifer Ehle, Aimee Garcia, Michael Kenneth Williams, Zach Grenier, Marianne Jean-Baptiste, Marjan Neshat, Miguel Ferrer

 

Robocop_poster_CZ_unofficial

 

Napište nám co si myslíte

Nebojte, Vaše emailová adresa nebude zveřejněna.

%d blogerům se to líbí: