Recenze | Život a doba soudce A. K. – to nejlepší z Kavčích hor

Je to trend poslední dekády v oblasti televizní tvorby. Pro světové televize točí velcí režiséři. Své seriály má na obrazovce Martin Scorsese, Steven Soderbergh, Steven Spielberg a další velká jména světového filmu. Stejným směrem (samozřejmě v českých podmínkách) jde i Česká televize nebo evropská odnož placeného kanálu HBO. A tak se na obrazovky dneškem dostává seriál, který má na režisérské stoličce hned tři velká česká režisérská jména. Nový seriál ze soudního prostředí Život a doba soudce A. K. natočili Robert Sedláček, Radim Špaček a Bohdan Sláma. Přičemž Sedláček má navíc spolu se Zdeňkem Zapletalem na svědomí i scénář.

David Švehlík (Adam Klos - v seriálu ČT Život a doba soudce A. K.)

David Švehlík (Adam Klos – v seriálu ČT Život a doba soudce A. K.)

Původně měli oba autoři ambici vytvořit seriál o psychoterapii. Nakonec tuto myšlenku opustili (ostatně po Terapii s Karlem Rodenem, by bylo těžké konkurovat.) Nakonec se rozhodli pro drama ze soudní síně. A udělali dobře. Ostatně ani psychoterapie v seriálu nechybí, takže autoři původní záměr úplně neopustili.
Adam Klos (David Švehlík) je soudce. Úspěšný, mladý muž. Otec  (Jiří Bartoška) – ústavní soudce, matka (Daniela Kolářová) – známá advokátka. Život měl od počátku jasně daný, i profesi, od které si musí čas od času odpočinout. Adam žije sám, před časem ho opustila přítelkyně.  Osamělost řeší se svou psychiatričkou Ivou (Jitka Čvančarová). Adam řeší občansko-právní spory, neposílá nikoho do vězení. Přesto mu někdo vyhrožuje…

čt1Každý díl je samostatným solitérem. Řeší se tu jeden výrazný soudní případ. Seriál, ač primárně ze soudních síní střídá prostředí. Soud je za normálních okolností velmi statické prostředí. Přesto ho trio režisérů dokáže oživit dobrou kamerou a střihem. David Švehlík je pro roli mladého soudce doslova terno. Sám herec působí na první pohled velmi důvěryhodně, klidně a rozvážně. Přesto umí projevit výrazné emoce. Scénáristé soudní jednání výrazně oživili – velmi jednoduše. V průběhu soudního řízení slyšíme Adamovy myšlenky, úvahy a pochybnosti. Sám pro sebe si komentuje aktéry řízení, jejich argumentace či motivy. Většinou velmi trefně a často i vtipně. Tenhle prvek není pochopitelně žádné novum, ale pro tento typ seriálu je skvěle funkční a na místě.

Sociální pracovnice:
“No z toho prostředí u otce sálal, řekla bych, větší klid.”
Adam (v myšlenkách):
“Jak může klid sálat? Co ta ženská čte, na co se dívá? Možná jí tam nabídli kafe a zákusek a hned z toho na ní sálal větší klid…”
Adam (nahlas):
“Ten klid sálal na Vás nebo na nezletilou”?
Daniela Kolářová a Igor Bareš

Daniela Kolářová a Igor Bareš

Chování stran zobrazovaných sporů jsou křiklavá a extrémní. Dramaturgie měla s čím pracovat. Už zmíněná ambice udělat psychoterapeutický seriál, je cítit i ze soudní síně. Záběry obličejů s paletou rozličných emocí a skvělé herecké výkony nabízejí i v tomto prostředí překvapivá intimní minidramata. Přesto zůstává nejdůležitější postavou sám Adam Klos.
Soudní budovu střídá Adamův byt, sportovní létání, posilovna, pravidelné návštěvy u rodičů a psychoterapie.

David Švehlík a Jitka Čvančarová

David Švehlík a Jitka Čvančarová

Řemeslně ani scénáristicky nelze novému seriálu vůbec nic vytknout. V padesátiminutové stopáži chybí hluchá místa, není tu žádná seriálová vata. Řeší se tu věci podstatné. Seriálová klišé tu nenajdete. Režisérské trio Sedláček, Špaček a Sláma vytvořilo bezpochyby to nejlepší, co se na české obrazovce letos objevilo. Pokus o dynamický, osobitý a výrazný seriál ze specifického prostředí dopadl velmi dobře.*
[usr 9]
(*Hodnoceno na základě zhlédnutí prvního a třetího dílu série)

Martin Staněk, totalfilm.czicon_csfd
foto/video: © Česká televize, 2014

Od 1. září 2014 – každé pondělí ve 20:00 ct1

Život a doba soudce A. K.
Česká televize, 2014, 13×56 min

Režie: Robert Sedláček, Radim Špaček, Bohdan Sláma
Dramaturgie: Jan Otčenášek
Kreativní producent: Jan Lekeš
Scénář: Zdeněk Zapletal
Kamera: Petr Koblovský
Hrají: David Švehlík, Jiří Bartoška, Daniela Kolářová, Zuzana Norisová, Simona Prasková, Jan Budař, Marek Daniel, Jitka Čvančarová, Jana Malá, Karel Dobrý, Mário Kubec, Miroslav Táborský, David Suchařípa, Alena Vondrášková

Život a doba soudce A. K. plakát

Život a doba soudce A. K. plakát

1. Lenka Pečená 28.8.2017, 17:07

Prosím, je tento seriál dle skutečných případů? Děkuji za odpově\´d.

2. zdeněk zapletal 26.6.2015, 12:14

Děkuji za velmi pěknou recenzi. Jen na upřesnění: Autorem všech třinácti scénářů jsem výhradně já. Zdeněk Zapletal

• Eduard Lexman 1.2.2022, 20:17

Pane Zapletale, vynikající dílo, svědectví doby v mikro i makro měřítku, nechcete napsat ještě třetí řadu? Přimlouvám se za ekonomickou/ hospodářskou trestnou činnost, námětů u nás jistě najdete nespočet.