Je to trend poslední dekády v oblasti televizní tvorby. Pro světové televize točí velcí režiséři. Své seriály má na obrazovce Martin Scorsese, Steven Soderbergh, Steven Spielberg a další velká jména světového filmu. Stejným směrem (samozřejmě v českých podmínkách) jde i Česká televize nebo evropská odnož placeného kanálu HBO. A tak se na obrazovky dneškem dostává seriál, který má na režisérské stoličce hned tři velká česká režisérská jména. Nový seriál ze soudního prostředí Život a doba soudce A. K. natočili Robert Sedláček, Radim Špaček a Bohdan Sláma. Přičemž Sedláček má navíc spolu se Zdeňkem Zapletalem na svědomí i scénář.
Původně měli oba autoři ambici vytvořit seriál o psychoterapii. Nakonec tuto myšlenku opustili (ostatně po Terapii s Karlem Rodenem, by bylo těžké konkurovat.) Nakonec se rozhodli pro drama ze soudní síně. A udělali dobře. Ostatně ani psychoterapie v seriálu nechybí, takže autoři původní záměr úplně neopustili.
Adam Klos (David Švehlík) je soudce. Úspěšný, mladý muž. Otec (Jiří Bartoška) – ústavní soudce, matka (Daniela Kolářová) – známá advokátka. Život měl od počátku jasně daný, i profesi, od které si musí čas od času odpočinout. Adam žije sám, před časem ho opustila přítelkyně. Osamělost řeší se svou psychiatričkou Ivou (Jitka Čvančarová). Adam řeší občansko-právní spory, neposílá nikoho do vězení. Přesto mu někdo vyhrožuje…
Každý díl je samostatným solitérem. Řeší se tu jeden výrazný soudní případ. Seriál, ač primárně ze soudních síní střídá prostředí. Soud je za normálních okolností velmi statické prostředí. Přesto ho trio režisérů dokáže oživit dobrou kamerou a střihem. David Švehlík je pro roli mladého soudce doslova terno. Sám herec působí na první pohled velmi důvěryhodně, klidně a rozvážně. Přesto umí projevit výrazné emoce. Scénáristé soudní jednání výrazně oživili – velmi jednoduše. V průběhu soudního řízení slyšíme Adamovy myšlenky, úvahy a pochybnosti. Sám pro sebe si komentuje aktéry řízení, jejich argumentace či motivy. Většinou velmi trefně a často i vtipně. Tenhle prvek není pochopitelně žádné novum, ale pro tento typ seriálu je skvěle funkční a na místě.
Chování stran zobrazovaných sporů jsou křiklavá a extrémní. Dramaturgie měla s čím pracovat. Už zmíněná ambice udělat psychoterapeutický seriál, je cítit i ze soudní síně. Záběry obličejů s paletou rozličných emocí a skvělé herecké výkony nabízejí i v tomto prostředí překvapivá intimní minidramata. Přesto zůstává nejdůležitější postavou sám Adam Klos.
Soudní budovu střídá Adamův byt, sportovní létání, posilovna, pravidelné návštěvy u rodičů a psychoterapie.
Řemeslně ani scénáristicky nelze novému seriálu vůbec nic vytknout. V padesátiminutové stopáži chybí hluchá místa, není tu žádná seriálová vata. Řeší se tu věci podstatné. Seriálová klišé tu nenajdete. Režisérské trio Sedláček, Špaček a Sláma vytvořilo bezpochyby to nejlepší, co se na české obrazovce letos objevilo. Pokus o dynamický, osobitý a výrazný seriál ze specifického prostředí dopadl velmi dobře.*
[usr 9]
(*Hodnoceno na základě zhlédnutí prvního a třetího dílu série)
Martin Staněk, totalfilm.cz
foto/video: © Česká televize, 2014
Od 1. září 2014 – každé pondělí ve 20:00