Lovci a oběti | Tomáš Hanák: Byl jsem vychován tak, abych si nepůjčoval

26. března startuje v kinech nový český film Lovci a oběti. Scénář vychází ze skutečných příběhů, které se skutečně staly během posledních 10 let a jsou pro dramatičnost spojeny do jedné dějové linky hlavního hrdiny Jakuba (Martin Kraus). Co máte dělat, když se ocitnete v nekonečné spirále dluhů? Jak se zbavit exekutorů nám ukáže hlavní hrdina Jakub. Ale jak si poradit s partičkou gangsterů toho nejhrubšího zrna, před kterou žádný prachy neschováte?

Lovci a oběti (foto: Nero Production)

Lovci a oběti (foto: Nero Production)

S tím Jakubovi pomůže mafián s ostrými lokty a neskutečně dlouhými prsty – jeho Anděl strážný Tomáš Hanák se svým právníkem (Markem Vašutem) a synem Pájou (Jaromírem Noskem), kterým kryje záda úplatný policista (Zdeněk Mahdal) se svým kolegou (Miloš Vávra).

Rozhovor s Tomášem Hanákem

Už jste prý viděl některé z finálních pracovních projekcí, jak na Vás film zapůsobil?
Především na mě zapůsobil jako film, opravdový FILM! Vzhledem ke dvouletému martyriu od první klapky, dodatečným úpravám scénáře a mnoha dotáčkám je to fakt malý zázrak. A blahořečím producenta, Milana Sluku, že měl trpělivost, jaká se dneska moc často nevidí. A Marcus Benois Tran, který se ujal režie nových verzí a úprav, je mladý, všehoschopný muž – všehoschopný v nejlepším slova smyslu.

Lovci a oběti (foto: Nero Production)

Lovci a oběti (foto: Nero Production)

Jak jste vnímal sám sebe, když jste se viděl na plátně?
Sluší mi to tam – a o to snad ve filmu jde, ne? Ale houby. Opět se ukázalo, že už nejsem černovlasý kudrnáč. A celou dobu natáčení jsem si uvědomoval, že na rozdíl od mé postavy se ve finančních záležitostech totálně neorientuji. Jenže naštěstí jsem byl vychován tak, abych si, pokud možno, nepůjčoval – a když už, abych peníze vracel třeba i dřív, než bylo dohodnuto. Dobrá výchova, vlastně podle okřídleného hesla “co nemám, to nepotřebuji” – a co nepotřebuji, na to si přece nebudu půjčovat.

Šel byste do toho, po tom co jste viděl na plátně, znovu?
Mně už se moc hrát nechce. Ale možná šel – pokud by za projektem stál už zmíněný Milan Sluka. Protože to je pro mě člověk, který není cynik, který má film prostě rád a který se snaží nic neošidit.

Co Vás při natáčení nejvíc znepokojilo?
Když vedle vás na pohovce leží bulteriér, schopný roztrhat vás dřív, než se rozjede kamera, není nijak jednoduché mít na tváři bohorovný, sebevědomý výraz. A vedle mě bulteriér ležel…

Myslíte, že film může nenásilně poučit mladé lidi, kam až je mohou dluhy dohnat nebo na ně bude působit až moc poučně a odsoudí ho?
Nevím, jestli si po filmu lidi přestanou půjčovat – je to přece tak strašně lákavé, mít všechno hned! Ale snad bude varováním hlavně pro mladé, kteří vinou neuvážené půjčky můžou raz-dva spadnout do zatraceného maléru. Vždyť to jsou známé věci, mockrát se staly, mockrát se o tom psalo. Ten film si nevymýšlí, to není učební pomůcka, hrazená ministerstvem školství. Ta spirála rostoucích dluhů i úroků je vážně na sebevraždu. A to je, myslím, z filmu naprosto jasné. A kdo nevěří, ať si to zkusí – proboha ne!!!

Lovci a oběti (foto: Nero Production)

Lovci a oběti (foto: Nero Production)

Ve filmu je hodně akčních scén. Působí podle Vás věrohodně?
Asi nejsem ten pravý, kdo by měl tohle hodnotit – naposledy a vlastně jedinkrát jsem se pral v první třídě, někdy kolem roku 1964. Některé scény nezastírají jistou stylizovanost – díky střihu a použití hudby, jiné jsou opravdu syrové. Každopádně, kdyby byly zcela reálné, Martin Kraus už není mezi námi…

Myslíte, že na film může vzít v pohodě kluk holku na rande, nebo je to dle scén prezentovaných v traileru pouze mužská záležitost?
No, pokud jsou pekelně zamilovaní, tak budou možná víc sledovat, jak se k sobě přibližují jejich ruce, případně rty, případně i…no, atakdále, známe to. Ale jo, proč by na to kluk svoji holku nevzal? Jen musí počítat s tím, že po filmu bude asi žárlit na “Krausíka”. Ale kluk může vzít klidně i mámu – ale musí počítat s tím, že po filmu bude jeho táta žárlit na Hanáka…jsem skromný, co? Podle mého může být tenhle film zajímavý pro všechny: pro mladé tématem a stylem vyprávění, pro středověké generace přiblížením světa jejich dětí. A pro nejstarší možná neradostným potvrzením, že člověk jako biologický druh je prostě nepoučitelný.

Jak se Vám hrálo s Martinem Krausem?
Martinovým filmovým otcem je sice Karel Heřmánek (starší), ale když jsme točili, představoval jsem si, že mluvím s vlastním synem. Když navíc víte, že váš mladý herecký kolega není žádná umělohmotná celebrita, ale normální člověk, kterému sláva nestoupla do hlavy, to se pak hraje dobře. A jelikož mám rád francouzského Belmonda, tak mám radost, že jsem si mohl zahrát i s českým Belmondem – já, český Newman!

Lovci a oběti (foto: Nero Production)

Lovci a oběti (foto: Nero Production)

Prý jste byl často poradním hlasem při dramaturgii nového konceptu filmu?
Původní verze filmu byla fakt hodně, hodně…zvláštní, řečeno diplomaticky. Takže bylo i v mém zájmu hledat možnosti, jak novou verzi vylepšit. Zkušeností s filmem mám už celkem dost, takže jsem občas třeba navrhl nový dialog nebo variantu jednání postav. Ale nikomu jsem to nenutil! Můj “sklepácký” styl psaní, kdy místo “miluji tě” radši napíšu “má nenávist k tobě je nulová” by se do tohoto filmu stejně moc nehodil…

připravil: MS, totalfilm.cz
foto/video: Nero Production © 2015

%d blogerům se to líbí: