Recenze | V srdci moře – boj o holý život

Režiséři, kteří nikdy nepošlou do kin špatný film se i v Hollywoodu dají počítat na pouhé jedince. Ron Howard mezi ně zcela jistě patří. A tak se do kin dostává jeho počin V srdci moře, který má tři velká plus. Za prvé – mapuje událost, která se skutečně stala. Za druhé – činí to poměrně invenčně a přidává krom katastrofy i osobní zápletku. A nakonec – v hlavní roli Chris Hemsworth.

V srdci moře (foto: Freeman)

V srdci moře (foto: Freeman)

Owen Chase (Chris Hemsworth) je ztepilý námořník, který odjíždí od těhotné ženy, protože se má vydat na moře. Stává se prvním důstojníkem velrybářské lodi Essex, které velí nezkušený kapitán George Pollard (Benjamin Walker). Od začátku mezi oběma muži vzniká silné napětí a rivalita, které působí nejen na ně samotné, ale i celou posádku. Když se pak objeví nečekaně agresivní velryba, která na Essex zaútočí, jsou všichni nuceni zahodit spory a spojit své síly v holém boji o přežití.

Člověk proti člověku, člověk proti přírodě

Skutečný příběh lodi Essex byl inspirací spisovateli Hermanu Melvillovi při napsání románu Bílá velryba. Scénář ale nevychází přímo z knihy. Mapuje skutečný příběh námořníků s jistou dávkou umělecké licence. V srdci moře nabízí minimálně dva dramatických střety. Stojí tu proti sobě dvě silné persony a nakonec i člověk proti přírodě. Nevyzpytatelnost velryby a její pomsta poněkud překvapivě akcentuje i ekologický aspekt.

V srdci moře (foto: Freeman)

V srdci moře (foto: Freeman)

Scénář nabízí tři dějství. První mapuje nepřízeň počasí a lovu. Následně ústí do střetu mezi důstojníkem a kapitánem. Nakonec dochází k útoku velryby a dlouhému boji o přežití posádky. Jasně načrtnutá struktura velmi dobře funguje. Herci odvádějí standardní výkony. Chrise Hemswortha známe a přesně víme, co od něj čekat. Opět naplňuje představu alfa-mana. Benjamin Walker v roli nesympatického kapitána je mu ale zdatným protihráčem.

Předlohou filmu se stala kniha Nathaniela Philbricka In the Heart of the Sea: The Tragedy of the Whaleship Essex. Spisovatele a historika žijícího v Nantucketu již dlouho fascinovalo průmyslové odvětví, které přivedlo malý Massachusettský ostrůvek na mapy světa.
V srdci moře – Nathaniel Philbrick lze pořídit v e-shopech za cenu od (Zdroj: Heureka.cz)
Porovnat ceny >>

Tentokrát chci opravdu vyzvednout především práci Rona Howarda, který dokáže s látkou velmi dobře pracovat. Scénář, jak jsem už naznačil funguje, ale je očekávaně plný nejrůznějších klišé. Vše funguje přímočaře a žádná překvapení se nekonají. Vynahradí to ale vymazlený vizuál s výprava. Dobrou práci odvedli trikaři. Po zhlédnutí traileru jsem se trochu obával CGI efektů. Ty jsou ale nakonec zvládnuty dobře a z filmu nijak nepřirozeně netrčí.

80
    70
    70
  • Vizuál, kamera - 75%
    75
  • Triky, CGI - 75%
    75

V srdci moře (USA, 2015)

Podobných filmů jsme viděli už víc než dost. V srdci moře ale nabízí vizuální i režijní nadstandard. A několik témat k zamyšlení. Na ničení přírody a jejího bohatství se dá evidentně varovně ukázat prstem i na příběhu starém přes 200 let. Moře brázdili rybáři, zabíjející velryby bez omezení. A jak uvidíte, pomsta Moby-Dicka byla tehdy sladká. Nebo spíš slaná...

75 %
Martin Staněk, totalfilm.czicon_csfd

V srdci moře
In the Heart of the Sea
Akční / Dobrodružný / Drama / Historický
Jazyk originálu: angličtina
USA, 2015, 121 min
Premiéra: 3. 12. 2015 Freeman Entertainment

Režie: Ron Howard
Předloha: Nathaniel Philbrick (kniha)
Scénář: Charles Leavitt
Kamera: Anthony Dod Mantle
Hudba: Roque Baños
Hrají: Chris Hemsworth, Benjamin Walker, Cillian Murphy, Ben Whishaw, Brendan Gleeson, Jordi Mollà, Tom Holland, Charlotte Riley, Joseph Mawle, Paul Anderson, Jamie Sives, Donald Sumpter, Julian Seager, Frank Dillane, Osy Ikhile, Michelle Fairley

V srdci moře cz poster