Recenze | Sázka na nejistotu – překvapivě vtipný film se závažným tématem

Světová ekonomická krize měla dopad na miliony lidí na celém světě. Hypoteční bublina ve Spojených státech způsobila kolaps tamější ekonomiky. Někteří analytici a finančníci to ale čekali a rozhodli se na tom vydělat. A právě o nich je Sázka na nejistotu

Sázka na nejistotu (foto: CinemArt)

Sázka na nejistotu (foto: CinemArt)

Šéf jednoho investičního fondu Michael J. Burry (Christian Bale) studoval výpisy hypoték běžných Američanů. Lidé ale přestávali splácet aniž by to dle logiky mělo nějaký dopad na banky. Ty nakonec falšovaly účetnictví. Skupina finančníků, kteří tento neuvěřitelný binec na trhu oddalili si na chování bank vsadili obrovské peníze. Které pak samozřejmě dostali ve chvíli, kdy celá finanční bublina splaskla.

[pullquote align=“left“ cite=““ link=““ color=““ class=““ size=““]Komediální vsuvky osvěžují děj[/pullquote]Na začátku filmu se divák, který se ve finančním světě nepohybuje, v ději trochu ztrácí. Ale opravdu jen chvilku. Režisér Adam McKay z vysvětlování složitých mechanismů vybruslil opravdu kouzelně. Když se totiž potřebujeme dovědět něco zásadního, vysvětlí nám to odnikud vsazená postava. A tak nám zákonitosti trhu vysvětluje Margot Robbie naložená ve vaně plné bublinek, světoznámý šéfkuchař ve své kuchyni nebo Selena Gomez u pokerového stolu. Tyto komediální vsuvky celý děj značně odlehčují, ale nijak z něj netrčí. Celé to působí kompaktně i díky hlavnímu vypravěči a jednomu z aktérů (Ryan Gosling). Některé postavy mluví do kamery a obrací se tak na diváka přímo.

Sázka na nejistotu (foto: CinemArt)

Sázka na nejistotu (foto: CinemArt)

Hercům se nedá nic vytknout, naopak. Skvělý je i Steve Carell nebo Brad Pitt. Scénář je geniální i v tom, že se jednotlivé skupinky finančníků mezi sebou neznají a ve filmu se vlastě vůbec nepotkají. Přesto je to napsáno tak, aby se všechny postavy vzájemně doplňovaly a problém postupně objasňovaly.

• 90%
    Režie - 90%
  • 90%
    Scénář - 90%
  • 90%
    Herci - 90%
  • 90%
    Kamera - 90%
  • 70%
    Hudba - 70%
  • 80%
    Střih - 80%
85%

Sázka na nejistotu (USA, 2015)

Sázka na nejistotu má výtečný střih, občas působí klipovitě a díky tomu skvěle udržuje divákovu pozornost. Složité téma je pevně podepřeno skvělou režií a kamerou. Nevzpomínám si, že bych viděl takto kreativní tým zatížený těžkou tématikou. Drama o velmi vážných ekonomických problémech s výraznými komediálními prvky. To asi čekal málokdo. Velmi působivý zážitek.

Martin Staněk, totalfilm.czicon_csfd
foto/video: CinemArt © 2015

Sázka na nejistotu
The Big Short
Jazyk originálu: angličtina
USA, 2015, 130 min
Premiéra: 7. 1. 2015 (CinemArt)

Režie: Adam McKay
Předloha: Michael Lewis (kniha)
Scénář: Adam McKay, Charles Randolph
Kamera: Barry Ackroyd
Hudba: Nicholas Britell
Hrají: Ryan Gosling, Christian Bale, Steve Carell, Marisa Tomei, Brad Pitt, Finn Wittrock, Max Greenfield, Melissa Leo, Rafe Spall, Hamish Linklater, Byron Mann, Jeremy Strong, John Magaro, Brandon Stacy, Billy Slaughter, Nazeema Bartek, Andrea Vittoria Alvarado, Karen Gillan, Margot Robbie, Selena Gomez, Divine Prince Ty Emmecca, Bob Walker, Billy Magnussen, Jeffry Griffin, Sharon Landry, Jacquelyn Twodat Jackson

Sazkananejsistotu_poster_web