Hlavní téma letošního ročníku Mezinárodního festivalu animovaných filmů Anifilm (3. až 8. května 2016, Třeboň) nese název „Kde domov můj?“ a reflektuje téma migrace. Takto široké téma ale není jen reakcí na současnou migrační vlnu. V Třeboni se program ponese v duchu dílčích motivů, jakými jsou politický i ekonomický exil, otázky lidské identity, hledání kořenů nebo pomíjivost geografických hranic. Klíčem pro sestavování programu jsou zejména osudy tvůrkyň a tvůrců, kteří mají s existencí mimo svou vlast zkušenost a budou v Třeboni přítomní.
Představí své filmy či budou prezentovat jim blízký program. Filmový program, sestavený dramaturgy festivalu speciálně v duchu tématu, reflektuje jednotlivé aspekty migrace a souvisejících motivů. Ten bude obsahovat aktuální reflexe uprchlické krize, ale i starší, avšak stále aktuální tituly. Celkový program „Kde domov můj?“ čítá několik celovečerních filmů, speciálních filmových bloků a přednášek.
[pullquote align=“left“ cite=““ link=““ color=““ class=““ size=““]Letošní hosté Anifilmu[/pullquote]Mezi dosud potvrzenými hosty programu, kteří zasednou i ve festivalových porotách, je například držitel Oscara Jan Pinkava (1963), český výtvarník a režisér (Geriho hra – Oscar®), který na konci 60. let s rodiči opustil Československo. V roce 1993 začal pracovat pro studio PIXAR a nyní vyvíjí speciální animovaný obsah pro společnost Google a žije v Portlandu v Oregonu. Svou účast potvrdila také britská nezávislá filmařka Vera Neubauer (1948), která se narodila a studovala v Praze. Vedle své filmové tvorby se v Londýně věnuje také výuce a produkci. Zlínský rodák Jakub Pistecký (1975) emigroval se svou rodinou do Kanady v roce 1982. Vystudoval film a animaci ve Vancouveru. Je zaměstnán v americkém studiu Industral Light and Magic, kde se podílel na filmu Hvězdné války II: Klony útočí. Od té doby pracoval na celé řadě dalších filmů (např. Iron Man, Transformers), nejnověji na marvelovském filmu Captain America: Občanská válka. Za svou práci získal několik ocenění včetně dvou cen Visual Effects Society na filmech trilogie Piráti z Karibiku.
Výčet hostů, který by šel nazvat jako „česká stopa venku“ uzavírá Ondřej Švadlena (1978), která opustil Československo v roce 1984. Po dětství v Kanadě a studiu na pražské VŠUP se vyprofiloval jako tvůrce velmi neotřelých 3D animovaných filmů a usadil se v Německu. Dalším hostem a porotcem pak bude Iránec Nourredin Zarrinkelk (1937), který je považován za „otce íránského animovaného filmu“. Studoval v Belgii a absolvoval pracovní stáž ve Studiu Jiřího Trnky v Praze. Nyní žije, tvoří a učí na univerzitě v USA. Vedle toho zasedne v porotě Anifilmu také holandský umělec Rosto, jehož dědeček pocházel z Čech.
Poroty pak doplní mladá estonská režisérka Chintis Lundgren, známá pro svůj výrazný výtvarný styl i nevšední filmové příběhy. Výtvarníky a Španělsko v porotě zastoupí Javier Mariscal, který se naposledy proslavil celovečerním filmem Chico & Rita nominovaným na Oscara a oceněným Evropskou filmovou cenou. Mimo jiné je i autorem psa Cobiho, maskota olympijských her v Barceloně. Historicko-teoretický vhled vnese do rozhodování kurátorka Carolina López, která spolupracuje s řadou festivalů a galerií.
A dalším velkým programovým blokem na letošním Anifilmu bude program s názvem „Od čmáranic k pixelům“. Zkoumání animované tvorby nejrůznějších zahraničních kinematografií už je stabilní součástí festivalové dramaturgie. Letošní volba padla na velice rozvinutou španělskou produkci, která se v posledních letech prosazuje i úspěšnými celovečerními filmy. Jeden takový – Posedlý (Pos eso) – na loňském Anifilmu zvítězil.
Mezi další úspěšné tituly patří rovněž už zmíněný film Chico & Rita režiséra a porotce letošního Anifilmu Javiera Mariscala. Rozsáhlý program rekapitulující různé fenomény z historie animace španělského království připravila kurátorka Carolina López. Její výběr začíná samými počátky tamní animované tvorby ze začátku století, pokračuje přes moderní vlivy 60. let, filmy artistní a ověnčené festivalovými cenami, až k fenoménu nového tisíciletí – k tvorbě autorů, kteří se na základě úspěchu v domovském Španělsku uplatnili u velkých amerických studií.
[pullquote align=“right“ cite=““ link=““ color=““ class=““ size=““]České obzory[/pullquote]Novinkou letošního Anifilmu je přehlídka současné české animace, kterou festival uvede pod názvem České obzory. Přehlídka, reagující na velmi pozitivní jev – nárůst kvalitní nové české tvorby, doplní tuzemské snímky z mezinárodní soutěže. Novinkou je hlavně s přehlídkou spojená divácká cena, díky níž může publikum zvolit z cca 30 snímků nejlepší český film festivalu. Hlasování bude probíhat elektronicky po dobu konání festivalu a výsledky hlasování se dozvíme na slavnostním zakončení.
-red-
zdroj: Anifilm, G. Zajícová