Recenze | Sully: Zázrak na řece Hudson – civilní Hanks udělal ze Sullyho hlavně člověka

Sully: Zázrak na řece Hudson není katastrofické drama. Tedy alespoň ne primárně. Stěžejní scény jsou sice skvěle natočeny IMAX® kamerami, ale to není všechno. Clint Eastwood se pomalu staví po bok Olivera Stonea v zálibě zobrazovat skutečně žijící hrdiny. Jen není naštěstí tak hysterický. Natočil kombinaci nervy drásajícího příběhu pro velká plátna a soudního dramatu, který místy mixuje s psychologickým vhledem do hlavní postavy. Sully totiž místo uznání prochází tvrdým vyšetřováním leteckého incidentu.

Sully: Zázrak na řece Hudson (foto: Freeman Entert.)

[pullquote align=“left“ cite=““ link=““ color=““ class=““ size=““]Neuvěřitelný zázrak[/pullquote]Vzpomínáte na čtvrtek 15. ledna 2009? Média na celém světě informovala o neuvěřitelně šťastné události. Kapitánu Sullenbergerovi (Tom Hanks) se podařilo s letadlem US Airways přistát na hladinu řeky Hudson. Zachránil tak životy všech 155 lidí na palubě, kteří jako zázrakem přežili destrukci obou motorů letadla.
Letecká společnost spolu s výrobcem letadla ale spustí vyšetřování, které má objasnit, zda tento manévr byl nutný. Existují totiž simulace, které potrvzují, že bylo možné bezpečně se vrátit na nejbližší letiště.
Kapitán Sully ze dne na den ztrácí soukromí, nejdřív je médii takřka heroizován, aby byl v zápětí vláčen prachem pochybností o správnosti svých rozhodnutí.

[pullquote align=“right“ cite=““ link=““ color=““ class=““ size=““]Kombinace žánrů funguje[/pullquote]„Sully“, jak zkráceně kapitánovi se 40 lety praxe kolegové a rodina říkají nebyl samozřejmě v kabině sám. Minuty hrůzy s ním prožil jeho kopilot Jeff Skiles (Aaron Eckhart). Kromě týmu vyšetřovatelů se veškerá pozornost scenáristy soustředila na tyto dva hrdiny. Tvůrci nevypráví příběh chronologicky. Uvidíte několik flashbacků, ale vše je promyšleno do detailu, tak aby jste si udělali přesnou představu o procesu, události na řece Hudson i pocitech obou pilotů.
Eastwood přináší divákům zdánlivě nemožnou kombinaci velmi civilního a komorního snímku. Ale nabízí i katastrofický thriller s triky, které si nezadají s velkými blockbustery nezměrných rozpočtů. Režisér vše dávkuje naprosto přesně a nenudí ani chvilku. Eastwoodovu filmu nechybí lidský rozměr.

ZAJÍMAVOST – na plátna se vrátili skuteční záchranáři z osudného dne
Vedle toho, že se filmoví tvůrci rozhodli pro natáčení vybrat skutečné prostředí, ve kterém k této události došlo, a natočit co nejvíce exteriérů v New York City, snažili se také zapojit do filmu co nejvíce jeho obyvatel, kteří tam onoho dne byli. Neznamenalo to pouhé dotazování na to, co si z oněch událostí pamatují, ale také angažování mnohých z těch, kteří se zúčastnili záchranných akcí, aby si zopakovali svou práci před kamerami. Letečtí i vodní záchranáři a několik pracovníků Červeného kříže a dalších dobrovolníků se vrátilo na „scénu“, aby si zopakovali hrdinství, které onoho dne prokázali, a dále tak podpořili to, co si při mnoha příležitostech uvědomoval i sám Sullenberger: že šťastný konec není zásluhou pouze jednoho rychlého a vyrovnaného jednání jedince, ale také osobní statečnosti mnoha lidí.

[pullquote align=“left“ cite=““ link=““ color=““ class=““ size=““]Film se drží skutečnosti[/pullquote]Fokus na stereotypy katastrofických filmů, matku s dítětem, osamělého muže, starší ženu s dcerou atd. nelze scénáři vyčítat, stejně jako naprosto drobné úpravy skutečnosti pro větší dramatičnost. Nutno ale dodat, že scenárista se držel autorizované knihy, kterou kapitán Sullenberger napsal s Jeffreym Zaslowem (vyšla česky v nakladatelství XYZ). Ještě poslední poznámka: počkejte si na titulky, uvidíte skutečného Sullyho a jedno velmi dojemné setkání.

• 90%
    Režie - 90%
  • 80%
    Scénář - 80%
  • 90%
    Herci - 90%
  • 85%
    Kamera, vizuál - 85%
85%

Sully: Zázrak na řece Hudson

Režie Clinta Eastwooda zabránila přílišnému patosu a heroizování. Kapitána Sullyho zobrazuje především jako člověka. A to je na tomto počinu nejsympatičtější. Ostatně příslibem, že to dobře dopadne byl už minulý Eastwoodův film Americký Sniper.

Martin Staněk, Totalfilm.czicon_csfd

foto/video: Warner Bros./Freeman Entertainment © 2016

Sully: Zázrak na řece Hudson
Sully
Drama / Životopisný
USA, 2016, 96 min
Premiéra: 8. září 2016 Freeman Entertainment

Režie: Clint Eastwood
Předloha: Chesley Sullenberger (kniha), Jeffrey Zaslow (kniha)
Scénář: Todd Komarnicki
Kamera: Tom Stern
Hudba: Christian Jacob
Hrají: Tom Hanks, Aaron Eckhart, Laura Linney, Anna Gunn, Autumn Reeser, Holt McCallany, Jerry Ferrara, Max Adler, Sam Huntington, Wayne Bastrup, Valerie Mahaffey, Jeff Kober, Mike O’Malley, Chris Bauer, Gary Weeks, Wilbur Fitzgerald, Brett Rice, Jeremy Luke, Robert Pralgo, Patch Darragh, Doris McCarthy

Sully-zazrak-na-rece-hudson-poster