Recenze | Bába z ledu je silný film o návratu důstojnosti

Bohdan Sláma posílá do kin Bábu z ledu. Celkem netypickou romanci, protože vypráví o dvou šedesátnících. Hana v podání Zuzany Kronerové je typická opičí matka, kterou její synové zneužívají. A ona si to všechno nechá líbit. Do té doby než potká Broňu (Pavel Nový), svérázného otužilce, který ji vytrhne z všední reality. Hana se pomalu začíná zvedat ze dna vlastní důstojnosti a krom vztahu s Broňou nachází i pravou cestu ke svému vnukovi Ivánkovi.

Bába z ledu (foto: Falcon)

Mimořádné výkony a scénář

Filmy Bohdana Slámy jsou nejsilnější v dobře napsaném scénáři. Ten je tentokrát snad ještě výš než samotná režie. Už úvodní scéna se Zuzanou Kronerovou a jejími mechanickými úkony v domácnosti dává tušit, že se urodil mimořádný film. Utvrdí v tom i funkční mix dramatických momentů s dobře napsanými vtípky. Ať už jde o kolorit společenství otužilců nebo depresivní slepici.
Krom ústřední dvojice podávají mimořádné herecké výkony Marek Daniel s Václavem Neužilem (Hanini synové), ledová Táňa Vilhelmová a asi jediná pozitivní postava v rodině, snacha v podání Petry Špalkové. Pozornost budí ale především Daniel Vízek v roli Hanina Vnuka. Jeho kreace je na dětského herce mimořádně zdařilá.
Všichni by to měli mnohem náročnější, kdyby Sláma nebyl tak dobrý scenárista. Všechny postavy jsou jednoduše řečeno skvěle napsané. A to je polovina úspěchu.

Ale zpátky k Zuzaně Kronerové a Pavlu Novému. Slovenská herečka dostala mimořádnou příležitost, kterou beze zbytku dokázala využít a utrhnout si maximum divákovy pozornosti. Stejně tak Pavel Nový, ke kterému role pasuje víc než ke komukoliv jinému z české herecké elity. Mají tu i společnou postelovou scénu, což možná v tomto věku leckoho z nás zarazí. Ale je tak citlivě napsaná a natočená, že snad i kvůli ní byste měli film vidět.
Pozoruhodná je ale také kamera, výtvarné pojetí a hudba.

Bába z ledu (foto: Falcon)

Slámovy filmy plynou a baví

Na filmech Bohdana Slámy lze pozorovat několik zajímavých pozitiv. Krom diváckosti a artové hodnoty, což se obvykle vylučuje, nabízí především sociální sondy a otevírají otázky k zamyšlení. Jsou to v podstatě vyvážené filmy obsahující mnoho emocí. Ale mají nadhled a vtip. Často právě v kombinaci s narázem na tvrdou a neveselou realitu. Filmy Bohdana Slámy jsou dramaty o obyčejných lidech. Bez nějakého efektního dramatického zvratu. Vlastně tak nějak plynou. Jako naše skutečné životy. A i Bába z ledu je taková. Film, který ví, co chce říct.

Bába z ledu (foto: Falcon)

75
    80