DVD recenze | Skrytá čísla jsou feel-good film, který má co říct

Americký stát Virginie na počátku 60. let 20. století, rasová segregace, soutěžení Ameriky se Sověty ve vesmírném prostoru. Nejsou to právě nejzářivější léta americké historie, ale přesto přinesla po určité době a vytrvalosti podpořené vírou ovoce. Snímek Skrytá čísla se u nás nedostal do kinodistribuce. Vyšel „jen“ nedávno na DVD a BD u Bontonfilmu. Podle mého úsudku si ale zasloužil, aby se na něj diváci do kin mohli přijít podívat. Přináší totiž kus historie, o které možná málo ví mnohý Američan tím méně Čech.

Skrytá čísla (foto: Totalfilm)

Režisér Theodore Melfi byl za svou adaptaci, na které se podílel s Allison Schroeder nominován na Oscara a také cenu BAFTA. Snímek také částečně produkoval a to ještě s několika dalšími lidmi, mezi nimiž je i hudebník Pharrell Williams. Ten je spoluautorem soundtracku snímku společně s Hansem Zimmerem a Benjaminem Wallfishem. A nakonec se z téhle spolupráce urodil Zlatý Globus za filmovou hudbu.

Hlavní postavou snímku je afroameričanka Katherine G. Johnson (Taraji P. Henson), která společně se svými dvěma přítelkyněmi Dorothy Vaughan (Octavia Spencer) a Mary Jackson (Janelle Monáe) pracuje v NASA. Brilantní matematičky pracovaly jako lidské počítače, jejich práce obnášela složité ruční výpočty v rámci vesmírného programu.

Snímek se opírá o knihu historičky Margot Lee Shetterly. Hlavní hrdince, paní Katherine G. Johnson, je dnes už 98 let. Tato dáma a velmi nadaná matematička změnila svou vytrvalostí, permanentní zvídavostí a hrdostí přístup k „barevným“ ženám, které byly na počátku 60. let 20. století v NASA zaměstnány. Ona sama byla ta, která vypočítala trajektorii první vesmírné mise Američana Johna Glenna. Společně se svými dvěma přítelkyněmi vešly do amerických dějin jako ty, díky nimž se k afroameričankám začalo nejen v NASA konečně přistupovat rovnoprávně. Druhou dámou ze zmíněna trojice žen byla Dorothy Vaughan. Ta se poté, co se v NASA objevil první počítač IBM, stala první vedoucí v dějinách tohoto oddělení. Třetí nerozlučnou přítelkyní byla Mary Jackson. Svou vytrvalostí dosáhla jako první černá žena až na inženýrský titul. Přátelství, ve kterém jedna druhé dodávala odvahu a vzájemnou podporu, při vykonávání práce v náročném prostředí, směrovalo všechny vstříc úžasné budoucnosti. Bylo ale potřeba překonat povětšinou testosteronové prostředí, které bylo jako celá tehdejší americká společnost založena na pravidlech, která dnes vnímáme jako čistý rasismus.

Ve snímku si zahrál i Kevin Costner. Jeho fiktivní role Ala Harissona je z větší části založena na reálných postavách vedoucích tehdejšího vesmírného výzkumu. Costner se ve své roli prezentuje tak, jak ho máme rádi. Obhajuje, že umí nejen tančit s vlky, ale že dovede být osobním strážcem každému, kdo to v danou chvíli potřebuje. V další fiktivní roli se objeví Kirsten Dunst, kterou bych tady ani trochu nečekala. O to víc jsem si její roli bílé šéfové užívala. Její herecký minimalismus mě asi nikdy neomrzí. A do třetice si ve Skrytých číslech zahrál i Jim Parson, který se jako další fiktivní postava Paul Stafford stal šéfem skupiny inženýrů, kteří pracovali na výpočtech trajektorií vesmírné lodi. Po roli Sheldona v Teorii Velkého třesku není asi povolanější osoby, která by se lépe ztotožnila se sobeckým pohledem na úspěch ostatních.

Skrytá čísla (foto: Totalfilm)

Když si vzpomenu na loňský snímek Moonlight a jeho oscarovou noc, na to, jak bral sám sebe hrozně vážně a tvářil se přemýšlivě, jak zároveň tragicky přestřelil svoji sladkobolnou navrstvenost a ukřivděnost v každém ohledu, vidím Skrytá čísla jako báječný film, který vás nejspíš „nakopne“. Je to svěží, inspirativní a relativně neznámý příběh.
Ve filmu jsou použité i dobové záběry, které jsou proložené na můj vkus trochu méně podařenými trikovými záběry. Ale i tohle celkem ráda odpustím. Baví mě totiž černošská ráznost a zpěvnost afroamerické angličtiny, která se vine celým snímkem a podařené lokace. Baví mě zvláštní vyjukanost a zároveň hrdost, kterou do své role dovedla vložit zejména Taraji P. Henson v hlavní roli.

75
    70
  • Kamera - 95%
    95
  • Vizuál - 70%
    70
    75

Skrytá čísla (DVD a BD od Bontonfilmu)

I když jsou Skrytá čísla takový feel-good movie, považuju ho za jeden z nejlepších snímků s černošskou tématikou. Určitě i proto, že sám sebe neutopil v klišé a přinesl srozumitelné a zároveň svěží vyprávění.

Trochu víc se pak ještě můžete dozvědět z bonusových materiálů, které na nosičích najdete. Týkají se života Katherine G. Johnson a také pocty, které se jí dostalo od bývalého amerického prezidenta. Na DVD a BD je i krátký materiál z natáčení v lokacích amerického státu Georgia.

75 %
foto/video: Bontonfilm, Totalfilm © 2017

Skrytá čísla
Hidden Figures
Austrálie Hidden Figures
Velká Británie Hidden Figures
Životopisný / Historický / Drama
USA, 2016, 127 min

Režie: Theodore Melfi
Scénář: Allison Schroeder, Theodore Melfi
Kamera: Mandy Walker
Hudba: Hans Zimmer, Pharrell Williams, Benjamin Wallfisch
Hrají: Taraji P. Henson, Octavia Spencer, Janelle Monáe, Kevin Costner, Jim Parsons, Kirsten Dunst, Mahershala Ali, Glen Powell, Aldis Hodge, Kimberly Quinn, Olek Krupa, Ken Strunk, Ariana Neal, Saniyya Sidney, Jaiden Kaine, Maria Howell, Arnell Powell, Ron Clinton Smith, Rhoda Griffis, Wilbur Fitzgerald, Afemo Omilami, Cullen Moss, Randall Newsome, David Kallaway, John F. Kennedy (a.z.), Martin Luther King (a.z.), Howie Johnson