Recenze | Do třetice – Nápadník uzavírá Zahradnictví čestně

Třetí díl a jednoznačně nejlepší z celé trilogie. Velmi nákladný a nebvyklý byl na české poměry projekt Zahradnictví, který dějově předchází legendárním Pelíškům. První díl Rodinný přítel přijali diváci i kritici trochu rozpačitě, aby si spravili chuť Dezertérem (v mém případě to bylo naopak, filmařsky je pro mne první díl nejzajímavější). No a nakonec je tu čistokrevná komedie Nápadník, jež trilogii uzavírá a velmi dobře by obstála i jako samostatný film. Diváci, kteří neviděli předchozí části, mohou do kina klidně vyrazit. Nepotřebují vědět vlastně vůbec nic, jen vidět Pelíšky. A to asi nebude problém.

Zahradnictví: Nápadník (foto: CinemArt)

[pullquote align=“left“ cite=““ link=““ color=““ class=““ size=““]Tentokrát dobrý scénář[/pullquote]Dana (Anna Fialová) chodí s Mirkem (Ivan Lupták). To co z počátku vypadá jako letní flirt se mění v lásku. Obětavou a trpělivou lásku, především z Mirkovy strany. Čeká ho totiž souboj s otcem Daniely (Martin Finger). A protože postavu Jindřicha všichni velmi dobře známe, asi tušíte, že souboj je to velmi ostrý. Všichni ostatní rodinní příslušníci mladé zamilované dvojici fandí. Ale není jim to moc platné, protože Jindřich vládne tvrdou rukou a ustupovat mu začíná i jeho žena Vilma (Aňa Geislerová). Střet mezi generacemi, dramatické, roztomilé i komediální chvíle. Veškeré důležité dění za asistence rozvětvené rodiny. To vše je tentokrát v dobře napsaném scénáři Petra Jarchovského.

A hned také navážu. Tentokrát je scénář opravdu třeba pochválit. Je evidentní, v čem má Jarchovský opravdu navrch. Melodrama (Rodinný přítel) bylo příliš utahané, drama (Dezertér) místy velmi nekonzistentní. V Nápadníkovi se nic takového neopakuje. Film nemá hluchá místa, nikde není žádná znatelná vata. Funguje to velmi dobře. Časový rozptyl jednotlivých dílů je znát pouze na několika postavách. Je zvláštní, že třeba teta Mařčí (Sabina Remundová) vůbec nestárne, včetně Vilmy Ani Geislerové. Obě by zasloužily trochu větší ubližování v maskérně.

Milenecká dvojice je obsazena výtečně. Zaujme především jedenatřicetiletý Ivan Lupták, kterého znalí diváci určitě zaregistrovali jako výtečného herce Divadla Na zábradlí. Kamera mu ale také svědčí a některé společné scény s Annou Fialovou jsou opravdu kouzelné. Především ta, kdy si oba zaláskovaní a nešťastní jedinci telefonují.
Vděčnou postavou je Marie Sabiny Remundové. Ta v posledním díle dostala docela dost prostoru a ve chvíli, kdy stojí před kamerou, krade si veškerou pozornost pro sebe. Martin Finger coby Jindřich zvládl převzetí role po Jiřím Kodetovi se ctí. Poslední díl je největší spojnicí povahy této postavy s tím, jak jej všichni známe v Pelíškách. Finger zvládá Jindřicha bez toho, aby napodoboval či karikoval Kodeta. Přesto odvádí velmi podobný a bezesporu mimořádně skvělý výkon.

Dohromady se toho vlastně v Nápadníkovi mnoho nestane. Jde čistě jen o rámování vztahu dvou lidí, kterým se ostatní snaží do všeho mluvit. Osvěžující jsou ale právě ty chvilky, které dávají vzpomenout na vycizelovaný předobraz, kterým legendární film z roku 1999 určitě je.

Zahradnictví: Nápadník (foto :CinemArt)

Třetí díl trilogie Zahradnictví jde divákovi přímo naproti. Je to film, který je pro návštěvu kina ve svátečním období jako dělaný. Není tu už důležitý historický rámec doby, jako v předchozích dílech a proto je tu také míň kompromisů. Nápadník drží ze všech třech částí nejvíc pohromadě.

• 75%
    Režie - 75%
  • 70%
    Scénář - 70%
  • 80%
    Herci - 80%
  • 90%
    Kamera, vizuál - 90%
  • 75%
    Střih - 75%
75%

Zahradnictví: Nápadník (2017)

Od trilogie Zahradnictví čekali tvůrci zřejmě mnohem víc. Alespoň co se týče diváckého zájmu. Nápadník by ale v kinech mohl udělat nejlepší výsledky. Je to totiž divácký film.

foto/video: CinemArt © 2017

Zahradnictví: Nápadník
Drama / Komedie / Romantický
Česko / Slovensko / Polsko, 2017, 113 min
Premiéra: 16. 11. 2017 CinemArt

Režie: Jan Hřebejk
Předloha: Petr Jarchovský (kniha)
Scénář: Petr Jarchovský
Kamera: Bartek Cierlica
Hudba: Petr Ostrouchov
Hrají: Anna Fialová, Ivan Lupták, Aňa Geislerová, Martin Finger, Filip Březina, Gabriela Míčová, Klára Melíšková, Karel Dobrý, David Novotný, Lenka Krobotová, Sabina Remundová, Vendula Svobodová, Miroslav Táborský, Jáchym Kučera, Kryštof Michal, Jan Kalina, Zdeněk Pecháček