Recenze | Black Panther je výjimečný, ale ne dokonalý

Kolem Black Panthera se už několik týdnů v zahraničí tvořila gloriola dokonalosti. Někteří nadšení recenzenti rovnou marveláckou sólovku pasovali na nejlepší komiksový film všech dob. Ano, toto hodnocení se objevilo v několika na sobě nezávislých recenzích. Na to ale zapomeňte. Black Panther není bez chyb a rozhodně se tu v rámci desetileté tvorby MCU najde několik filmů, které by na tento titul v mých očích aspirovaly mnohem víc. Namátkou vybírám Doctora Strange, první Strážce galaxie a posledního Thora. Ale zpátky k Black Pantherovi. Rozhodně je to výjimečný film. Proč, to si rozebereme v následujícím hodnocení.

Black Panther (foto: Falcon)

T´Challa (Chadwick Boseman) musí převzít království po násilné smrti svého otce. Wakanda je nejvyspělejší stát na planetě, díky hoře Vibrania, nejsilnějšího kovu na světě, který těží už tisíce let. Svět ale o technologické vyspělosti africké země nic netuší. A úkolem krále je chránit tajemství před nepovolanými. Právoplatného krále ale vyzve k rituálnímu souboji Erik Killmonger (Michael B. Jordan) a vtáhne celé království do hrozícího konfliktu se světem. Před Black Pantherem stojí velká výzva a při záchraně království a svých blízkých se musí spolehnout především sám na sebe.

Postava T´Chally / Black Panthera se poprvé na plátnech objevila ve filmu Captain Americka: Občanská válka. Ze stejného filmu se do Pantherovy sólovky stěhuje i záporák Klaue (Andy Serkis), který Wakandě ukradl Vibranium a na svědomí má i život T´Challova otce.
Black Panther je v každém případě špičkově obsazený elitními afroamerickými herci jimž vévodí Chadwick Boseman v titulní roli. Proti němu stojí Michael B. Jordan v roli Killmongera. Tohoto herce si přivedl režisér Ryan Coogler ze skvělého dramatu Creed. Na plátně ale uvidíte také oscarového Foresta Whitekera nebo majestátní Angelu Bassett jako Black Pantherovu matku. Skvěle se uvedla i britská herečka Letitia Wright jako technologický guru Wakandy a králova sestra. Jeho lásku hraje oscarová Lupita Nyong´o. Opět se tu objevuje nám dobře známý agent CIA Everett Ross. Spolu s Andym Serkisem je v podstatě jediným bílým hercem v celém ansámblu.

Black Panther (foto: Falcon)

Taková odlehčená bondovka

Black Panther je rozhodně vybočujícím filmem. V rámci celého MCU tvoří samostatné drama, které nevytěžuje nijak zásadně ostatní filmy. Ale o to příjemnější to může být pro diváka, který je marveláckými filmy nepolíben. Spíš než komiksovku to místy připomíná bondovské drama se vším co k tomu patří. Black Pantherova sestra Shuri je taková wakandská Q. Rada starších by se dala považovat za vícehlavé ztělesnění M.

Skvěle výtvarně pojatá Wakanda

Výtvarně je Wakanda plná skvělých nápadů, ztělesněných vlaky na magnetických polštářích, mrakodrapy, královským palácem nebo technologickým centrem. Perfektně funguje i africký soundtrack propojený s moderními motivy, který dokonale provazuje a doprovází ty nejzásadnější scény. Zajímavá je trochu odlišná bojová choreografie, na kterou nejsme úplně zvyklí. O kameře a CGI mluvit nemusíme, tvůrci si samozřejmě i tentokrát pohlídali vysoké filmařské standardy, které dělají z marveláckých filmů téměř nedostižnou světovou špičku.
O čem je ale třeba se zmínit je výtvarná stránka wakandského světa, který přestože akcentuje technické vychytávky, vše to dělá na pozadí krásných afrických motivů a herci na sobě mají nádherné kostýmy, které jsou mnohdy samostatnými uměleckými díly.

Black Panther (foto: Falcon)

Politika

Black Panther se ale pouští ještě do něčeho jiného. Je pravda, že scénář krom neutuchající akce a poměrně slušně vrstvených bojůvek i zvratů nabízí i pár vtipů. Oproti posledním marveláckým filmům ale přibyla mnohem vážnější stránka. Řeší se tu nejen politické problémy, zásadní záležitosti třetího světa, ale i problémy s uprchlíky, které jako by si v jednom z dialogů objednala Angela Merkelová. V jedné z titulkových scén se navíc něco uděje i na půdě OSN, což už bylo zhola zbytečné. Ale do celkového vyznění filmu to vlastně docela zapadá. Krom geopolitické tématiky nabízí film uspokojení i ženám. Pobočnou armádu wakandského krále tvoří totiž výhradně jen ženy. A nutno dodat, že je to armáda skvělá a budí velký respekt.
V každém případě jsou tyhle politické momenty jen drobnými kamínky v jinak velmi dobře fungující komiksové adaptaci, která je v první řadě perfektní a plnokrevnou zábavou.

v úterý 20. února: Soutěž s filmem

75
    70
    80
  • Vizuál a Počítačové triky (CGI) - 90%
    90
    80
  • Hudba - 90%
    90

Black Panther (2018)

Jedna z marveláckých sólovek, která vám zůstane v paměti. Pokud máte rádi trochu vážnější a přesto dynamické a zábavné filmy, je Black Panther přesně pro vás.

80 %
foto/video: Falcon / Marvel Studios © 2018

Black Panther
Akční / Dobrodružný / Sci-Fi
USA, 2018, 134 min
Premiéra: 15. 2. 2018 Falcon

Režie: Ryan Coogler
Předloha: Stan Lee (komiks), Jack Kirby (komiks)
Scénář: Ryan Coogler, Joe Robert Cole
Kamera: Rachel Morrison
Hudba: Ludwig Göransson
Hrají: Chadwick Boseman, Michael B. Jordan, Lupita Nyong’o, Danai Gurira, Martin Freeman, Daniel Kaluuya, Angela Bassett, Forest Whitaker, Andy Serkis, Sterling K. Brown, Florence Kasumba, John Kani, Letitia Wright, Winston Duke, Rodney Luis Aquino, Sydelle Noel, Stan Lee, David S. Lee