Recenze | Rudá volavka umí překvapit

Drsný svět špionů se divákům otevírá prostřednictvím nového psychologického thrilleru Rudá volavka, který vznikl podle předlohy první knihy z trilogie Jasona Matthewse. Ten třiatřicet let pracoval pro CIA a v důchodu začal psát knihy. Snímek natočil americký režisér s rakouskými kořeny Francis Lawrence, který je podepsán pod filmovou sérií Hunger games.

Rudá volavka (foto: CinemArt)

Rudé volavky jsou ženy, které jsou v Rusku speciálně školeny pro účely vlády. Kromě jiného musí mít rychlý a správný úsudek, schopnosti dobrého psychologa a hlavně musí své tělo a mysl umět použít jako prostředek ke splnění úkolu. Jednou takovou volavkou se musí stát i Dominika Jegorovova (Jennifer Lawrence), které zranění zničilo kariéru primabaleriny v moskevském Bolšoj těatru. Aby se dál mohla starat o svou nemocnou maminku (Joely Richardson) a mohla jí zajistit dostatečnou léčbu, je nucena přijmout nabídku svého lehce perverzního strýce Váni (Matthias Schoenaerts), který „slouží“ vládě (v roli generála se objeví Jeremy Irons), a vstoupit do výcviku. Pod vedením nekompromisní a systému oddané Matrony (Charlotte Rampling) se z Dominiky stává jedna z nejnebezpečnějších volavek. Je nasazena na agenta CIA Nate Nashe (Joel Edgerton), který spolupracuje s osobou zvanou Marble. Pro oba agenty je vzájemné setkání zkouškou dovedností, protože fyzická přitažlivost mezi nimi funguje na první dobrou. Otázkou zůstává, zda to oba – Nate i Dominika dokážou díky své disciplíně a psychologickým znalostem zvládnout. Ve snímku se toho ale děje mnohem víc, přetahovaná mezi Rusy a Američany je komplikovaná hra, kde se nakonec musí každý spolehnout jenom sám na sebe.

Jennifer je důvěryhodná

Režisér Lawrence si pro hlavní roli vybral svou jmenovkyni (mezi nimi není žádný příbuzenský vztah), kterou už dobře znal právě ze zmíněné dystopické ságy. Do projektu ji zapojil už v době, kdy se pracovalo na adaptaci scénáře. Psal jí tedy roli přímo na tělo a doufal, že i lechtivé momenty, kterých není ve snímku málo, Jennifer ustojí. A asi ano, ustála. Postava Dominiky je v jejím podání naprosto skvostná. Dokázala se převtělit z baletky, která tančí se Sergejem Poluninem Labutí jezero, do magicky přitažlivé a nebezpečné svůdkyně, což zase v případě jejích fyzických předností není tak složité.

Rudá volavka (foto: CinemArt)

Volavka dokáže překvapit

Její role je napsaná tak, že divák má sice pocit, že její soukromí a styl uvažování zná, ale nakonec je to jenom omyl. Velmi sugestivním způsobem si udržuje diváka od těla a ten nikdy přesně neví, co si myslí a o to víc je to přitažlivé. Při sledování Rudé volavky si nešlo nevzpomenout na Atomic Blonde z minulého roku. Prostě zase ženská hrdinka, která je sexy i svým mozkem a zároveň dokáže být tak brutální, že se vám z toho točí hlava. Jennifer Lawrence se také v rámci přípravy na roli věnovala baletní průpravě. Není to sice ona, kdo by si oblékl baletní piškoty a celou úvodní roli odtančil, (tělo jí patří pouze od pasu nahor), ale i tak se jí daří přesvědčivě markýrovat pevné a naprosto disciplinované držení těla.

Rudá volavka (foto: CinemArt)

Film se natáčel zejména v Budapešti, Bratislavě, Vídni a Londýně. Jeho krásně studený obraz a velkorysá kamera vás budou přitahovat po celou dobu stejně jako bondovská elegance snímku. Hudbu ke snímku složil James Newton Howard, americká legenda a špička mezi současnými skladateli filmové hudby.

70
    70
    75
  • Vizuál - 85%
    85
    80

Rudá volavka (2018)

Rudá volavka je povedený snímek především díky Jennifer Lawrence a relativně dostatečnému prostoru, aby všechny omámila svou „kouzelnou mocí“ senzuálního těla i chování. Její postava Dominiky je o to pikantnější, že vypráví příběh civilistky, která se stane agentem tak trochu nečekaně a ne úplně z vlastní vůle. Běžte do kina, pokud vás neodradí dlouhá stopáž, chladná ruská nátura a akcent, kterého si užijete ve filmu do sytosti.

75 %
foto/video: CinemArt © 2018

Rudá volavka
Red Sparrow
Drama / Thriller
USA, 2018, 140 min
Režie: Francis Lawrence
Předloha: Jason Matthews (kniha)
Scénář: Justin Haythe
Kamera: Jo Willems
Hudba: James Newton Howard
Hrají: Jennifer Lawrence, Joel Edgerton, Mary-Louise Parker, Jeremy Irons, Ciarán Hinds, Charlotte Rampling, Matthias Schoenaerts, Nicole O’Neill, Sergej Polunin, Joely Richardson, Douglas Hodge, Thekla Reuten, Joel de la Fuente, Júlia Ubrankovics, Sakina Jaffrey, Sergej Onopko, Kristof Konrad, Makar Zaporožskij